Rinkodaros planavimas


Marketingo kursinis darbas. Įvadas. Įmonės rinkodaros planavimo aspektai. Įmonės rinkodaros plano sudėtinės dalys. Įmonės misija. Planavimo metodai. Rinkodaros tikslai. Strategijos. Uab „X” įmonės rinkodaros aplinkos. Įmonės perspektyvų tyrimas (SWOT analizėTikslinė rinka ir rinkodaros strategija. Uab „X” įmonės rinkodaros elementų analizė. Prekių ir kainų analizė. Prekių paskirstymo analizė. Rėmimo analizė. Rinkodaros biudžetas. Pardavimo prognozė. Išvados. Priedas. Literatūra.


Darbo objektas. Darbo objektas – pasirinktos įmonės rinkodaros planavimo procesas.

Tyrimo objektas. Tyrimo objektas – UAB „X įmonė“.

Darbo tikslas. Darbo tikslas – išanalizuoti teorinius ir praktinius įmonės rinkodaros planavimo proceso aspektus.

Darbo uždaviniai. Darbo tikslui pasiekti keliami šie uždaviniai:

Strateginio planavimo, kaip verslo portfelio valdymo, idėja yra paremta investicijų praktikos analogija. Kaip investuotojas renka vertybinių popierių portfelį, stengdamasis gauti maksimalų atpildą, taip ir korporacijos vadybininkai gali galvoti apie organizaciją kaip apie verslo portfelį, turintį įvairius potencialus, kurie turi būti balansuojami taip, kad būtų gautas pelnas ir valdomi finansų srautai.

Portfelinę analizę, kaip sprendimo priėmimo priemonę vertybinių popierių rinkoje 1959 m. pirmą kartą pristatė H. Markowitz iš JAV, už kurią 1990 m. mokslininkas ekonomikos srityje gavo Nobelio premiją .

Didelis aplinkos dinamiškumas 60-70-tais XX a. metais sąlygojo, kad portfelines analizes pradėta taikyti ne tik finansinėje analizėje, bet ir strateginiame planavime, sutelkiant dėmesį į konkrečių strateginių sprendimų paiešką, strateginių vienetų išskyrimą pajamų prognozavimui ir potencialios rizikos vertinimui.

Atliekant portfelinę analizę, pirmiausiai reikia identifikuoti kertinius įmonės verslus, kurie gali būti laikomi strateginiais verslo vienetais. Strateginis verslo vienetas (SVV) yra įmonės dalis, turinti atskirą misiją ir tikslus, kurie gali būti planuojami nepriklausomai nuo kitų įmonės verslų. SVV gali būti įmonės padalinys, padalinio produktų linija, o kartais net atskiras produktas ar prekės ženklas.

Antras žingsnis yra įvertinti kiekvieno SVV patrauklumą ir nuspręsti, kiek paramos vertas kiekvienas iš jų. Kai kuriose įmonėse tokie sprendimai priimami be jokių formalių procedūrų, kitos įmonės naudoja formalius verslo portfelio planavimo metodus.

Dauguma standartinių portfelio analize paremtų metodų SVV vertina remdamiesi dvejomis dimensijomis: SVV rinkos ar pramonės šakos patrauklumą ir SVV padėtį toje rinkoje ar šakoje. Dažniausiai naudojami portfelinės analizės metodai yra Bostono konsultacinės grupės matrica ir General Electric (GE) matrica.

Portfelinių metodų taikymo tikslas – sudaryti matricą, kurioje grafiškai bus išdėstyta ir palyginta įvairių įmonės strateginių verslo vienetų (SVV) ar produktų pozicija. Šiam tikslui naudojami kintamieji apibūdinantys du dalykus – įmonės vidinę poziciją ir įmonės situaciją išorinėje aplinkoje .

Portfelinių analizės metodų privalumai - didelės galimybės pritaikyti metodus strategijos identifikavimui ir pasirinkimui, suteikia galimybę sukonstruoti optimalų produktų portfelį arba tinkamą veiklos profilį, sisteminis požiūris, lengvas pavaizdavimas, sudarymo paprastumas, analizė suteikia galimybę surasti naujus, įdomius sprendimus ir pan. (9, p.116).

Pagrindiniai portfelinių metodų trūkumai: matricos kriterijų parinkimo ir vertinimo subjektyvumas, supaprastintas tikrovės pavaizdavimas (tik du matai naudojami matricos konstravimui), dauguma praktikoje taikomų metodų turi statinį pobūdį, t.y. parodo tik esamą įmonės situaciją ir t.t..

Nepaisant minėtų trūkumų, portfelinės analizės yra plačiai taikomos įmonės konkurencinės pozicijos analizei bei tinkamų strateginių sprendimų projektavimui ir šiomis dienomis.

Naudojant Bostono konsultacinės grupės metodą, įmonei savo SVV (strateginiai verslo vienetai) reikia sugrupuoti pagal rinkos augimo-rinkos dalies matricą, pateikiamą 2 paveiksle.

Matrica sudaroma remiantis dviem kintamaisiais: rinkos augimo tempas ir įmonės užimama rinkos dalis. Rinkos augimo tempas apskaičiuojamas: (4, p.64-74.)

„Žvaigždės“ yra greitai augančioje rinkoje ir užimantys didelę jos dalį verslai ar produktai. Dažnai jiems reikalingos didelės investicijos tam, kad iš laikytų spartų augimą. Ilgainiui augimas sulėtės ir žvaigždės virs pinigų karvėmis, t.y. žemo augimo, bet didelės rinkos dalies verslais ar produktais. Tokie sėkmingai išplėtoti SVV reikalauja mažiau investicijų tam, kad išlaikytų savo rinkos dalį. Tad jie iš esmės generuoja pajamas, kurias įmonė naudoja padengti savo išlaidoms ir investicijoms į kitus SVV. Didžiausias dėmesys turi būti skiriamas „žvaigždėms“, kol jos po kiek laiko virs „melžiamomis karvėmis“.

„Šunys“ Šią kategoriją sudaro segmentai, turintys labai žemą vystymosi potencialą. Tai veikla, kurios finansavimo poreikiai yra žemi, tačiau negeneruojami pakankami grynųjų pinigų srautai. Šio kvadrato produktai nereikalauja didelių investicijų, bet jie nesukuria ir didesnių pelnų. Strateginiu požiūriu šunų kvadrato produktus tikslinga nustoti gaminti, nes jų tolesnis gaminimas ateityje pareikalaus didesnių investicijų.

„Karo arkliai“ – rinkos augimo tempas yra neigiamas, tačiau užima didelę rinkos dalį.. Produktai šiame kvadrate turi labai silpną poziciją – tai yra rinkos lyderiai smarkiai mažėjančioje rinkoje.

Rinkodaros planavimas. (2015 m. Balandžio 15 d.). http://www.mokslobaze.lt/rinkodaros-planavimas.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 05 d. 18:40