Rinkos segmentavimo reikšmė ir praktinis taikymas


Vadybos kursinis darbas. Įvadas. Rinkos samprata. Segmentavimas. Segmentavimo principai. Asmeninio vartojimo rinkos segmentavimas. Rinkos segmentavimą sąlygojančios prielaidos. Privalumai. Vartotojų elgsenos požymiai ir skirstymas į grupes. Tikslinių segmentų išskyrimas. Rinkos segmentavimo taikymas. Demografinis segmentavimas. Geografinis segmentavimas. Psichografinis segmentavimas. Elgsenos segmentavimas. Kombinuoti segmentavimo metodai. Išvados. Šaltinių sąrašas.


Šio darbo tikslas – išsiaiškinti dažniausiai naudojimus vartojimo prekių rinkos segmentavimo metodus.

V. Pranulis savo knygoje Marketingas rinką apibudina kaip pirkėjų ir pardavėjų susitikimo vietą, kur prekių mainų proceso metu vyksta pasiūlos ir paklausos pusiausvyrą reguliuojantis mechanizmas, išreikštas kaina.

Kita svarbi rinkos egzistavimo sąlyga yra paklausa ir pasiūla, kurių abipusį ryšį rodo kaina. Paklausa, pasiūla ir kaina - pagrindiniai rinkos elementai. Tai mechanizmas, reguliuojantis rinkos pusiausvyrą.

Svarbiausi parametrai, parodantys paklausos ir marketingo pastangų santykį rinkoje:

Įmonė gali pasirinkti keletą tikslinių rinkų. Dažnas rinkos segmentavimas pagal demografinius ir demagoginius požymius.

Pasirinkusi vieną tikslinį segmentą įmonė norėdama jį valdyti naudoja koncentruotą marketingą.

Kai įmonė pasirenka kelis segmentus, ji naudoja diferencijuotą marketingą.

Jei bendrovė nusprendžia, kad ji kurs prekes vidutiniam vartotojui, ji taiko nediferencijuotą marketingą.

Rinkos segmentavimas yra efektyvus, kai tenkina šias sąlygas:

Galima nustatyti vartotojų charakteristikas jame.

Segmentas turi būti lengvai pasiekiamas rėmimo ir prekių paskirstymo veiksmais.

Individuali įmonė „X“ 10 metų užsiėmė eksploatuotų automobilių detalių prekyba. Ši įmonė taip pat teikė ir automobilių remonto paslaugas. Šiuo metu įmonė minėta veikla nebeužsiima, tačiau sukaupta patirtis leidžia kritiškai įvertinti įmonėje taikytą rinkos segmentavimą,praktinėje dalyja tuo ir bus pasinaudota.

Jau minėta, jog yra keturi pagrindiniai rinkos segmentavimo metodai:

Pagal demografinį rinkos segmentą „X“ eksploatuotų atsarginių automobilių detalių ir automobilų remonto paslaugų rinkos amžiaus segmentas buvo žmonės pagal Lietuvos Respublikos įstatymus sulaukę pilnametystės, tai yra 18 metų ir vyresni.

Segmentavimas pagal lytį ilgai buvo taikomas drabužių, automobilių, higienos priežiūros, kosmetikos ir žurnalų rinkoms. Anksčiau automobiliai buvo kuriami taip, kad pirmiausiai tiktų vyrams. Tačiau, šiais laikais vis daugiau moterų tampa automobilių savininkėmis, todėl ir gamintojai pradeda kurti automobilius su moteriškomis savybėmis, kurios tinka tik moterims.

Šiandien moterys yra lygiai taip pat dažnos, kaip ir vyrai automobilio degalų ar kitokių jo priežiūrai reikalingų prekių pirkėjos. Beveik pusė visų naujų automobilių yra nuperkama moterų.

Dėl šių priežasčių „X“ lytinis segmentavimas praktiškai nepritaikomas, nes tiek vyrams, tiek moterims skirtam tos pačios markės automobiliui reikalingos tos pačios atsarginės dalys. Pagal statistiką autoavarijų, kurios įvyksta dėl moterų vairuotojų kaltės, skaičius taip pat neženkliai skiriasi nuo vyrų.

Dar vienas faktorius – šeimyninė padėtis. Šeimos įvairias sumetimais dažniau naudoja savo nuosavą transportą nei viengungiai, tad „X“ atžvilgiu ši segmentavimo sritis yra aktuali: daugiau eksploatuojamam automobiliui dažniau reikalingos atsarginės dalys.

Segmentavimas pagal pajamas yra kita sena praktika tokiose produktų ir paslaugų kategorijose kaip automobiliai, drabužiai, kosmetika ir kelionės.

Pajamų dydis yra akivaizdus faktorius, nusakantis kaip namų ūkis išleidžia savo pajamas. Vadybininkai turėtų analizuoti skirtingų pajamų klasių išlaidas (iki 1000 Lt;1000-1500 Lt ir t.t.). Tam tikrų grupių žmonės išleidžia daugiau pinigų kuriai nors produktų kategorijai, pavyzdžiui, mažas pajamas turintys didesnį procentą pinigų išleidžia maistui, didesnes pajamas turintys daugiau išleidžia rūbams ir pan.

Pajamų dydis taip pat ir „X“ buvo vienas iš pagrindinių demografinio segmentavimo būdų. Šios įmonės prekės ir paslaugos buvo orientuotos į mažas ir vidutines pajamas turinčius vairuotojus, kurių pajamos leidžia eksploatuoti automobilius, tačiau jie negali įsigyti naujų automobilių bei jų atsarginių detalių, o taip pat neužtenka pajamų remontuoti automobilius specialiuosiuose autoservisuose.

Taip pat rinką konkrečiam produktui gali įtakoti tokios charakteristikos kaip išsilavinimas, profesija, religija ir pan. Kadangi pasaulyje didėja išsilavinusių žmonių skaičius, mes galime tikėtis pasikeitimų teikiamoms pirmenybėms ir vartotojų su labiau ištobulintais skoniais ir didesnėm pajamom. Profesija kai kuriose rinkose yra reikšmingesnė nei pajamos. Pavyzdžiui, vairuotojas ir automechanikas gali uždirbti tiek pat pinigų kiek ir jaunas vadybininkas ar koledžo profesorius, bet jų vartojamos prekės gali skirtis iš esmės. Tai įtakoja požiūris, interesai ir kiti faktoriai.

Kai kuriems produktams yra naudinga segmentuoti rinką remiantis religija ar etinėm savybėm. Pavyzdžiui, žydai nevalgo kiaulienos, todėl būtų nelogiška ten plėsti tokią veiklą ir t.t.. Tačiau “X” savo veikloje neišskyrė segmentavimo pagal realigiją ar etnines savybes.

  • Vadyba Kursiniai darbai
  • 2015 m.
  • Lietuvių
  • 22 puslapiai (4597 žodžiai)
  • Universitetas
  • Vadybos kursiniai darbai
  • Microsoft Word 32 KB
  • Rinkos segmentavimo reikšmė ir praktinis taikymas
    10 - 10 balsai (-ų)
Rinkos segmentavimo reikšmė ir praktinis taikymas. (2015 m. Gegužės 09 d.). http://www.mokslobaze.lt/rinkos-segmentavimo-reiksme-ir-praktinis-taikymas.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 03 d. 13:49