Sliekinė pavara


Mechanikos kursinis darbas. Konstruktyviniai ir pavaros parametrų skaičiavimai. Gautąją a reikšmę suapvaliname iki sveikojo lyginio skaičiaus. Jei σH reikšmė viršija σadm daugiau kaip 5 % arba būna mažesnė daugiau kaip 15 %, laikoma, kad pavara suprojektuota netinkamai. Kai greitaeigio veleno galas jungiamas su variklio velenu mova, reikia, kad šių velenų skersmenų skirtumas neviršytų 20 %. Slieko veleno skersmuo po guoliu. Gautą d1g reikšmę suapvaliname pagal riedėjimo guolių vidinius skersmenis. Sliekračio veleno skersmuo po guoliu. Veleno skersmuo po sliekračiu. Movų parinkimas. Movos reikalingos sujungti dviems velenams ir perduoti sukimo momentą. Projektuojant reduktorių, dažniausiai reikalingos dvi movos viena sujungia elektros variklį su reduktoriumi, o kita – reduktorių su darbo mašina. Tarp variklio ir reduktoriaus velenų leidžiamas mažas neašiškumas. Nominalusis perduodamas sukimo momentas, Nm. Veleno skersmuo, mm. Movos skersmuo D, mm. Pusmovės ilgis l,mm. Movos ilgis. L, mm. 31. 28. 35. 42. 48 50. 55.


Sliekinė pavara – tai hiperboloidinė pora, kurios mažesnysis krumpliaratis turi labai mažai krumplių. Šis krumpliaratis vadinamas slieku. Jis kabinasi su sliekračiu. Sliekratis yra tam tikros formos krumpliaratis su įstrižais krumpliais. Kontaktinės linijos ilgiui padidinti sliekračio krumpliai daromi lanko formos, kad apgaubtų slieką. Slieko ir sliekračio ašių prasilenkimo kampas gali būti bet koks, tačiau dažniausiai jis lygus 900.

Sliekinės pavaros bendras vaizdas parodytas1 paveiksle.

Sliekinės pavaros geriausiai tinka trumpalaikiam darbui. Jos naudojamos staklių valdymo mechanizmuose, prietaisuose, kėlimo ir transporto mašinose bei automatuose. Šiomis pavaromis perduodami maži ir vidutiniai galingumai.

Sliekračio ir slieko medžiagos parenkamos orientuojantis į projektuojamos pavaros darbo sąlygas. Parenkant medžiagas, būtina įvertinti slydimo greitį vs.

Sliekratis dažniausiai gaminamas sudėtinis – vainikas iš bronzos, rečiau ketaus, o centras – iš ketaus.

Geriausiomis antifrikcinėmis savybėmis pasižymi alavinės bronzos Бр ОФIО – I, Бр ОНФ, bet jos brangios ir naudojamos tada, kai pavaros darbas turi būti tikslus ir didelis slydimo greitis: vs = 10...25 m/s. Kai slydimo greitis vs = 2...5 m/s, sliekračio vainikui tinka bealavės bronzos, kartais žalvaris. Kai vs < 2 m/s, naudojamas ketus. Dažniausiai naudojama bealavė bronza

Бp AЖ – 9 – 4.

Sliekai gaminami iš cementuojamų plienų 20X, 18XГT, kurių kietumas po termoapdirbimo HRC = 58...63, o taip pat iš vidutiniškai anglinių plienų 45, 50, 40XH, jų paviršius grūdinamas iki HRC = 50...55.

Perdavimo skaičius. Jis nustatomas iš sąlygos, kad sliekui apsisukus vieną kartą, sliekratis pasisuka per tiek krumplių, kiek sliekas turi pradžių:

Praktikoje naudojami sliekai, kurių pradžių skaičius z1 = 1; 2; 3 ir 4. Slieko pradžių skaičius priklauso nuo perdavimo skaičiaus: kuo mažiau slieko pradžių, tuo didesnis pavarų perdavimo skaičius.

Norint išvengti pašaknių įpjovos, sliekračio krumplių skaičius z2 turi būti ne mažiau kaip 30, optimalus – 40 ... 60. Jėgos pavarose i = 10 ... 60, kinematinėje grandinėse gali siekti 300.

Slydimo greitis. Sliekui sukantis, jo vijos slysta sliekračio krumpliais. Slydimo greitis priklauso nuo slieko ir sliekračio apskritiminio greičio ir vijų kilimo kampo γ.:

Jei σH reikšmė viršija σadm daugiau kaip 5 % arba būna mažesnė daugiau kaip 15 %, laikoma, kad pavara suprojektuota netinkamai. Vienu ir kitu atveju reikia keisti pavaros parametrus ir patikrinti kontaktinį įtempį.

Toliau eilės tvarka apskaičiuojamos jėgos, veikiančios pavaros sukabinime (4 skyrius), atliekamas velenų skaičiavimas (5 skyrius), nustatomas guolių apkrovimas (6 skyrius), skaičiuojamas guolių ilgaamžiškumas (7 skyrius), parenkami ir patikrinami pleištai (8 skyrius) bei parenkamos movos (9skyrius).

Sliekinės pavaros sukabinime veikiančios jėgos

Velenų projektavimas prasideda orientaciniu reduktoriaus greitaeigio veleno išėjimo galo skersmens nustatymu. Skaičiuojame iš stiprumo sąlygos sukimui pagal formulę:

dv1 = =

3

19,64∙1000

0.2∙30

=14,84≈15mm

čia T1 – slieko veleno sukimo momentas, N·m;

τadm – leistinas įtempis sukant, MPa.

Velenams, kurie pagaminti iš plienų 40, 45, Cm 6, priimtina τadm = 25...35 MPa.

Gautą d1 reikšmę suapvaliname iki standartinės iš eilės Ra 40:

Kai greitaeigio veleno galas jungiamas su variklio velenu mova, reikia, kad šių velenų skersmenų skirtumas neviršytų 20 %. Priešingu atveju standartine mova sujungti nepavyks.

Slieko veleno skersmuo po guoliu:

Radialiniai guoliai yra skirti priimti radialines apkrovas, nors jie gali atlaikyti ir abiejų krypčių ašines apkrovas. Radialiniai-ašiniai guoliai naudotini tada, kai apkrovimas yra mišrus, t.y. vienu metu veikia radialinė jėda Fr ir vienos krypties ašinė jėga Fa. Juos tikslinga naudoti ir tada, kai veikia tik viena kuri nors apkrova. Ašiniai-radialiniai guoliai naudotini tada, kai veikia mišrios apkrovos, tačiau ašinė jėga Fa būna didesnė už radialinę Fr. Ašiniai guoliai atlaiko tik ašines apkrovas.

Standartiniams riedėjimo guoliams yra nustatyti 5 tikslumo laipsniai (tikslumo didėjimo tvarka): 0, 6, 5, 4 ir 2. Daugelio bendrosios paskirties mašinų velenams naudojami 0 arba 6 tikslumo klasės guoliai

Kadangi sliekinės pavaros sukabinime veikia mišri apkrova ir atsiranda didelės ašinė jėga, tai tikslinga rinktis rutulinius radialinius-ašinius guolius. Juos renkamės pagal 5 – tame skyriuje apskaičiuotus velenų skersmenis po guoliu. Iš guolių katalogo pasirenkame šiuos guolio parametrus:

Sliekinė pavara. (2015 m. Birželio 06 d.). http://www.mokslobaze.lt/sliekine-pavara.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 06 d. 08:09