Spalvų panaudojimas marketinge


Marketingo kursinis darbas. Temos aktualumas. Darbo tikslas. Darbo problema. Spalvos ir jų suvokimas. Spalvų keliamos asociacijos. Spalvų suvokimui įtaką darantys veiksniai. Spalvų naudojimas marketinge. Psichologinis spalvų poveikis vartotojų elgsenai. Literatūros sąrašas.


Darbo tikslas. Apžvelgti, ar įmanoma gana tiksliai numatyti ir įvertinti šiuos aspektus: kokios spalvos turėtų dominuoti, norint parduoti savo prekes ar paslaugas, kokį vaizdinį sprendimą reikėtų pasirinkti ir kokį psichologinį poveikį jis turi vartotojams, kokias asociacijas vartotojams sukelia konkrečios spalvos.

Darbo problema. Kaip spalvos keičia vartotojų pasirinkimą pirkti vieną ar kitą prekę.

Pilka:  turi daug šiltų ir šaltų atspalvių. Simbolizuoja neutralumą, ramybę, taikingumą, santūrumą ir nuolankumą. Netinka maisto produktų reklamoms, nes asocijuojasi su nešviežumu, prastesne kokybe (Adomonis, 2008).

Svarbu pastebėti, kad skirtingose kultūrose spalvos suvokiamos skirtingai, tad jei objekto reklama skleidžiama tarptautiniu mastu svarbu to nepamiršti, nes reklama gali nepasiekti reikiamo efekto skirtingose kultūrose. Pavyzdžiui Jungtinėje Karalystėje balta spalva simbolizuoja tyrumą, savo ruožtu Japonijoje ji simbolizuoja mirtį. (Smith, Taylor, 2004)

Spalvos faktorius turi didelę reikšmę marketingo funkcijų efektyvumui išreikšti ir tikslingam pirkimo sprendimui priimti. Spalvos pasirinkimas reklamoje, produktų pakuotėse ir t.t., ženkliai įtakoja atskirai spalvai priskiriamos asociacijos, todėl renkantis spalvas prekės ar paslaugos pristatymui ir turint konkretų siekį kuriant asociacijas vartotojo sąmonėje, reikia būti itin atidiems, nes šis spalvinis faktorius gali nulemti vartotojų pasirinkimą.

Pasak J. Morton (2004), spalvos kuria skirtingas asociacijas dėl dvejopų priežasčių: natūralių asociacijų ir psichologinio ar kultūrinio simbolizmo. Žmonės jaučiasi patogiai, kai spalvos kelia asociacijas su daiktais, kurie jiems jau yra pažystami.

Autorės teigimu, kultūriniai spalviniai skirtumai kyla iš sekančių aspektų:

Kalbinės asociacijos: atskirų kalbų spalvota terminologija;

Kultūrinės asociacijos: valiutos spalva, tradicijos, šventės, geografinė padėtis;

Politinės ir istorinės asociacijos: vėliavos spalva, politinės partijos, valdžia;

Šiuolaikinis vartojimas ir susižavėjimai: dabartinis spalvų pritaikomumas skirtingiems objektams, sportui, asociacijos, sukurtos šiuolaikinių papročių ir tendencijų;

Religija ir mitinių būtybių asociacijos: spalvos siejasi su dvasiniais ir magiškais įsitikinimais (Morton, 2004).

Spalvos ir kvapo motyvas labai svarbus kvepalų gamyboje. Pagrindinės spalvos ir pagrindiniai kvapai skirstomi remiantis spalvų prototipais, kolektyvinės pasąmonės vaizdiniais ir pojūčių motyvais.

Atlikti tyrimai rodo, jog atskirų individų simpatiją tam tikroms spalvoms didelės įtakos turi kultūra ir joje susiformavusios vertybės ir įsitikinimai. Taip pat egzistuoja spalvos suvokimo skirtumai, priklausomai nuo lyties bei amžiaus.

Spalvinio suvokimo koncepciją taip pat įtakoja lytis. N. Khouw atlikto tyrimo rezultatai parodė, kad vyrai yra tolerantiškesni pilkai, baltai ar juodai spalvai labiau negu moterys, ir moterys dažniau reaguoja į raudonų ir mėlynų spalvų kombinacijas. N. Khouw atlikto tyrimo rezultatai atskleidė, jog 56 proc. vyrų ir 76 proc. moterų mėgsta šaltas, 51 proc. vyrų ir 45 proc. moterų pirmenybę teikia ryškioms spalvoms.

Atlikti tyrimai rodo, jog geltona yra mėgstamiausia vaikų spalva ir polinkis į šios spalvos mėgimą mažėja bręstant. Su žmogaus branda atsiranda didesnė simpatija trumpesnio bangos ilgio atspalviams, pavyzdžiui, mėlynai, žaliai, violetinei, negu ilgesnio ilgio bangos atspalviams, pavyzdžiui, raudonai, oranžinei, geltonai. Taip pat svarbus kitas faktorius, kuris lemia žmonių skiria pirmenybę tam tikrai spalvinei gamai, tai per gyvenimą besiformuojantys socialiniai bei kultūrinai pokyčiai, tiesiogiai veikiantys mėgstamų spalvų diapazoną. Polinkis žaliai spalvai sulig amžiumi mažėja tiek vyrų, tiek moterų tarpe, tuo tarpu violetinės spalvos pomėgis abiejų lyčių atstovams su amžiumi kaip tik didėja. Įdomu, jog vyresniame amžiuje oranžinė spalva tiek vyrams, tiek moterims tampa vis mažiau patraukli (Zareckaitė, 2010).

Spalvų panaudojimas marketinge. (2015 m. Birželio 09 d.). http://www.mokslobaze.lt/spalvu-panaudojimas-marketinge.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 08 d. 12:04