Tėvų globos netekusių vaikų paruošimas gyvenimui


Sociologijos bakalauro darbas. Tiriamųjų charakteristikos. Respondentų įsivertinimas savarankiško gyvenimo pasirengimui. Respondentų jausmai paliekant vaikų globos namus. Parama respondentų savarankiško gyvenimo pradžioje. Respondentams dalyvaujant globėjų šeiminiame gyvenime įgyti praktiniai įgūdžiai. Respondentų įgyti įgūdžiai vaikų globos namuose. Respondentams iškilusių problemų sprendimo būdai. Dažniausiai respondentų patirti išgyvenimai vaikų globos namuose. Respondentų išgyventi jausmai vaikų globos namuose kurie darė įtaką tolimesniam gyvenimui. Respondentai stokojo įgūdžių, išėjus iš vaikų globos namų ir pradėjus savarankišką gyvenimą. Respondentų patirti sunkumai išėjus iš vaikų globos namų. Respondentų motyvacija tapti savarankiškais. Respondentų rekomendacijos savarankiško gyvenimo pasiruošimui.


Rengimas savarankiškam gyvenimui vaikų globos namuose turėtų prasidėti ankstyvosiose globos stadijose ir tęstis tol, kol vaikas pradės gyventi savarankiškai. Jaunuoliui, pradėjus gyventi savarankiškai, reikalinga tęstinė priežiūra, konsultavimas ir palaikymas. Deja, neretai apie jaunuolio rengimą savarankiškam gyvenimui pradedama galvoti tik artėjant jo pilnametystei, kai iš tikrųjų laiko lieka labai mažai. Juk pasirengimas gyventi savarankiškai, tai ne tik būstas ir reguliarios pajamos, bet ir gebėjimas tvarkingai planuoti pajamas ir biudžetą, rūpintis savimi ir savo buitimi, palaikyti bent minimalius socialinius santykius. Asmuo, išėjęs gyventi savarankiškai, turėtų mokėti priimti atsakomybę už savo veiksmus, numatyti trumpalaikius ir ilgalaikius tikslus bei mokėti jų siekti. Institucija, perimdama nepilnamečio ugdymo funkcijas iš šeimos, nepajėgia vaikui suteikti pakankamai meilės ir dėmesio, tuo labiau prisiimti atsakomybės už ugdymo rezultatus, kadangi nuo pat Lietuvos valstybingumo atkūrimo vaiko institucinėje sistemoje neįvyko rimtų permainų, o sena sistema inertiškai tęsia nepilnamečio neparengimo savarankiškam gyvenimui tradicijas, nerangiai įsileisdama pokyčius į vaiko socialinių įgūdžių ir savarankiškumo ugdymo tobulinimą.

Tyrimo tikslas: išsiaiškinti tėvų globos netekusių vaikų paruošimą savarankiškam gyvenimui.

Tyrimo objektas: tėvų globos netekusių vaikų paruošimas savarankiškam gyvenimui.

Atskleisti asmenų, gyvenusių vaikų globos namuose patirtis, kaip jiems klostėsi gyvenimas išėjus iš globos institucijos, kaip suformuoti įgūdžiai padėjo gyventi savarankiškai.

Pagrindinė išvada. Savarankiško gyvenimo įgūdžiai vaikams globos namuose ugdomi per suplanuotus užsiėmimus, taip pat stebint suaugusiuosius, modeliuojant jų elgesį, tačiau ten vaikai neturi sąlygų formuoti praktinius gyvenimo įgūdžius: apsipirkti parduotuvėje, pasigaminti maisto, prisižiūrėti drabužius, kt. Šiandieninėje santvarkoje neįvyko didelių permainų rengiant vaikus gyvenančius vaikų globos namuose, savarankiškam gyvenimui. Tyrimas atskleidė, kad tiek sovietinėje, tiek šiandieninėje sistemose vaikų globos namai nepakankamai išugdė savarankiško gyvenimo įgūdžius auklėtiniams. Tai lėmė įvairios priežastys: per mažas dėmesys savarankiškumo ugdymui, tam nepritaikyta aplinka, sąlygų nebuvimas, per didelė vaikų globa atliekant įvairius darbus bei sprendžiant iškilusias problemas, darbuotojų požiūris į ugdytinius, jų kompetencija.

Tyrimo metu nustatyta, kad lankydamiesi šeimose, pas globėjus vaikai įgijo daigiau socialinių įgūdžių, kurie buvo reikalingi gyvenant savarankiškai, nei tie vaikai kurie gyveno institucijoje ir globėjų neturėjo.

The preparation for individual life at children care institutions should start at the early stages of guardianhip and continue as long as the child starts his or her individual life. For a youngman, who started his individual life, a continious care, consulting and support is needed. However, the current situation is nowhere near perfect as the preparation for the adulthood starts just a few years before the adulthood and that is a short period of time for a decent preparation. After all, preparation for an individual life is more than housing and regular income but also ability to plan ones income and budget properly, take care of one self and household and to maintain at least minimal social relationship. A person, who starts individual life should be able take ones responsibilities for his actions, to set short term and long term goals and know how to achieve them. The institution, which takes childs educational functions from a family, is often unable to provide enough love and attention, not to mention taking the responsibility of the results of education. It is all due to lack of will from our government to take some actions and change the system which struggled to change a bit ever since the day Lithuania regained its independance.

Research aim: to find out the quality of preparation for the adulthood for children who were abandoned by their parents.

To reveal experiences of people who left the institutions, the way of life they are leading and how the provided preparation helped them outside the institution;

The main outcome: preparation for individual life at children care institutions should start in early stages of education and continue as long as the child is old enough and ready to start his or her individual life. The skills developed during the childhood are to stay for good so, it is essential to develop those skills properly.

Tėvų globos netekusių vaikų paruošimas gyvenimui. (2015 m. Balandžio 02 d.). http://www.mokslobaze.lt/tevu-globos-netekusiu-vaiku-paruosimas-gyvenimui.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 04 d. 08:13