Tobulosios konkurencijos rinkos analizė (2)


Ekonomikos referatas.

Paveiskėlių ir lentelių sąrašas. Įvadas. Rinka. Rinkos samprata. Rinkos tipai. Tobulosios konkurencijos rinka. Tobulosios konkurencijos samprata. Tobulosios konkurencijos rinkos prielaidos. Tobulosios rinkos privalumai ir trūkumai. Tobulosios rinkos funkcionavimo sąlygos. Pusiausvyra tobulos konklurencijos rinkoje. Tobula konkurencija ir efektyvumas. Uždaviniai. Išvados. Literatūros šaltiniai.


Toliau autorė paaiškina šiuos apibrėžimus detaliau. Jos teigimu, bendrasis rinkos supratimas apima prekių kainų formavimo jėgas, paklausą ir pasiūlą. Savininkai sužino, ką pagaminti (kur panaudoti išteklius) remdamiesi prekių bei paslaugų kainų lygio kitimu, garantuojant didžiausią naudą gamintojams ir vartotojams. Jeigu tam tikrų prekių arba paslaugų paklausa aukšta, pasiūla netenkina paklausos, tai būtent šių prekių gamybą reikia plėsti. Tik tokiu atveju prekių gamintojai gaus didesnį pelną, o vartotojams tai naudinga, nes greičiau bus patenkinti jų poreikiai. (Pagirskienė, 2003, p. 13)

Autorės taip pat pateikia tokį supaprastintą ekonomikos modelį (be valstybės įsikišimo ir uždarą modelį), išryškinantį rinkos vietą:

Grafike pavaizduota, kaip rinkoje veikia įvairūs subjektai. Sąveikaudami tarpusavyje, subjektai sukuria rinką ir jos sistemą.

Tobulos rinkos modelis, kaip jau apibrėžėme jį aukščiau, tai rinkos struktūros tipas, kuriam būdinga:

Taigi apibendrinus galima teigti, kad tobula rinka turi savų trūkumų bei privalumų. Pagrindiniai tokios rinkos trūkumai yra tai, kad atsiranda pajamų paskirstymo nelygybė, neskatinama visuomenių gėrybių gamyba. Tačiau tokios konkurencijos privalumai atsveria jos trūkumus. Iš pagrindinių privalumų galia būtų paminėti, kad prekės gaminamos pigiausiu būdu ir jų gamybai sunaudojami minimalūs ištekliai, reikalingi prekių pagaminimui.

Nė viena įmonė negali diktuoti savo sąlygų rinkoje (prekės kaina lemia rinkos jėgas, o visi kiti prisitaiko).

Tiek gamintojas tiek vartotojas tobuloje konkurencijoje veikia remdamasis asmeniniu suinteresuotumu.

Bendrosios pajamos (BP) yra lygios parduotų prekių skaičiaus (Q) ir jų kainos sandaugai (P): BP=Q*P.

Grafikas 3 Bendrosios pajamos ir bendrieji kaštai tobulos konkurencijos sąlygomis.

Kadangi paklausa ir pasiūla rinkoje išreiškia skirtingus gamintojų ir vartotojų interesus, todėl jos sugretinus galima suprasti, kaip rinkoje kinta kainos ir konkurencijos. Kaina ir perkamos bei parduodamos prekės kiekis yra bendri tiek pirkėjui, tiek prekės pardavėjui, nes priešingu atveju sandėris neįvyktų. Tai reiškia, kad paklausa ir paklausa turi būti pusiausvyroje.

Kiekvienas pajamų paskirstymas reiškia skirtingą tobulos konkurencijos rezultatą. Ekonomistai negali pasakyti, kuris iš rezultatų yra geriausias. Nėra būdų palyginti naudingumą ar pasitenkinimą, kurį gauna vienas asmuo, įsigydamas prekę, su naudingumu, kurį gauna kitas asmuo, pirkdamas tą pačią prekę. Yra ir moralinė rizika, kai apsidraudę žmonės tampa mažiau rūpestingi, saugodamiesi galimų pavojų (rizikos).

Viena tobulos konkurencijos problemų yra ta, kad kainų pokyčiai (rinkos informacija) gali būti klaidingai suvokti ir todėl kaina gali svyruoti. Pvz.: pagal šio sezono kainas yra nustatomos ir kito sezono kainos.

Realiame gyvenime labai retai galima sutikti tobulos konkurencijos veikimą. Vienas iš svarbesnių pranašumų yra tai, kad tobulos konkurencijos modelis skatina gamybos efektyvumą, tai yra firmos gamina ir parduoda savo produkciją mažiausiais kaštais, o tai reiškia, kad produkto kaina yra lygi minimaliems vidutiniams kaštams.

Tobula konkurencija lemia technologinį efektyvumą (technologinis arba techninis efektyvumas reiškia visišką nuostolių nebuvimą, geriausiai naudojant turimus išteklius), skatindama firmas gaminti produkciją mažiausiais vidutiniais kaštais. Tobulos konkurencijos firmos ne visada pajėgia užtikrinti inovacijų kūrimą ir įdiegimą. Didelės firmos yra finansiškai pajėgesnės, labiau suinteresuotos kurti naujus produktus ir todėl jos geriau sugeba užtikrinti dinaminį efektyvumą (dinaminis efektyvumas pasiekiamas tada, kai inovaciniai pokyčiai įvyksta greitai ir tinkamu laiku).

  • Ekonomika Referatai
  • 2017 m.
  • Lietuvių
  • Ada
  • 20 puslapių (3379 žodžiai)
  • Universitetas
  • Ekonomikos referatai
  • Microsoft Word 610 KB
  • Tobulosios konkurencijos rinkos analizė (2)
    10 - 3 balsai (-ų)
Tobulosios konkurencijos rinkos analizė (2). (2017 m. Gruodžio 13 d.). http://www.mokslobaze.lt/tobulosios-konkurencijos-rinkos-analize-2.html Peržiūrėta 2018 m. Sausio 19 d. 01:53