Vagono aširačiai


Inžinerijos kursinis darbas.

Iliustracijų sąrašas. Lentelių sąrašas. Įvadas. Aširačiai. Dažniausi aširačių defektai, jų aptikimo būdai. Techniniai vagonų aširačių reikalavimai. Išvados. Literatūros sąrašas.


Geležinkelio saugumas siejamas ne tik su bėgiais, bet ir su aširačiais, kurie tiesiogiai susiję su geležinkelio savininkų arba jų gamintojų kokybės garantijos programomis. Traukinių judėjimo saugumas labai priklauso nuo aširačių būklės. Todėl juos svarbu gerai prižiūrėti, kad aširačiuose nebūtų įtrūkimų, išmušimų, bandažas būtų geros būklės.

Šiame darbe apžvelgsiu vagonų aširačius, jų pagrindinius gedimus, priežiūros bei eksploatavimo reikalavimus.

1 – guolio dangtelio tvirtinimo įranga; 2 – ašies kakliukas; 3 – priešstebulinė dalis; 4 – postebulinė dalis; 5 – ašies vidurinė dalis; 6 – rato antbriaunis; 7 – rato riedėjimo paviršius; 8 – rato stebulė

Aširačiai, turintys tamprųjį ryšį tarp ratlankio ir stebulės, vadinami tampriaisiais. Tokie aširačiai leidžia sumažinti dinaminį poveikį keliui, taip pat sumažinti triukšmą judant traukiniui.

Dabartinių vagonų ratai yra 950 mm skersmens, seniau gamintų vagonų ratai buvo 1050 mm skersmens. Valcuoti ratai gaminami iš plieno, kurio sudėtis tokia: anglies – 0,52–0,63 %, silicio – 0,2–0,42 %, mangano – 0,5–0,9 %, fosforo yra ne daugiau kaip 0,035 %, sieros – ne daugiau kaip 0,04 %.

Pagrindinės rato dalys yra: ratlankis, diskas, stebulė. Sudėtingiausios yra ratlankio darbo sąlygos, ypač ta dalis, kuri rieda bėgiu. Ratlankis turi būti labai stiprus, atsparus dilimui, turėti didelį smūginį tąsumą. Esant surenkamajam ratui, šie reikalavimai nesunkiai patenkinami. Didelę įtaka racionaliai bėgių ir ratų sąveikai turi rato riedėjimo paviršiaus forma, rato profilis. Rato antbriaunis neleidžia aširačiui nuriedėti nuo bėgių. Kai rato profilis yra necilindrinis, kūginės formos, jis visas tolygiau dyla, lengviau įveikiamos kelio kreivės ir aširatis geriau centruojamas tiesiuose kelio ruožuose. Tačiau dėl kūginio rato profilio aširačiai ima judėti vingiais. Kadangi ratas turi kūginį paviršių, tai jo skersmuo matuojamas riedėjimo apskritimo plokštumoje, esančioje 70 mm nuo vidinės rato briaunos. Rato riedėjimo paviršius yra veikiamas įvairių apkrovų. Ratas liesdamasis su bėgiu perduoda dideles statines ir dinamines apkrovas, todėl susilietimo vietoje atsiranda didelės deformacijos ir dideli kontaktiniai įtempimai. Susiliečiant su bėgiu sandūromis, atsiranda didelės smūginės apkrovos. Važiuojant kelio kreivėmis tai pat dėl aširačių vingiavimo tiesiuose kelio ruožuose ir dėl skirtingų ant vienos ašies užpresuotų ratų skersmenų atsiranda slydimas, o dėl to ir trinties jėgos.

Įtrūkiai gali būti skersiniai ir išilginiai. Kada įtrūkis sudaro iki 30° kampą su ašies ašine linija, tai įtrūkis yra vadinamas išilginiu, jeigu kampas didesnis negu 30°, tai įtrūkis bus vadinamas skersiniu.

Vagono aširačiai. (2016 m. Gegužės 08 d.). http://www.mokslobaze.lt/vagono-asiraciai.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 07 d. 12:38