Vaikų kūrybiškumo ugdymas ikimokykliniame amžiuje


Pedagogikos kursinis darbas. Įvadas. Vaikų kūrybiškumo ugdymo ypatumai. Kūrybiškumas, kaip esminis žmogaus gebėjimas. Kūrybiškumo samprata. Kūrybiškumo bruožai. Vaikų kūrybiškumo požymiai. Kūrybiškumo ugdymo ikimokykliniame amžiuje ypatumai. Kūrybinio ugdymo metodai. M. Montessori ir R. Šteinerio (Valdorfo) kūrybinio ugdymo idėjos. Kūrybiškumą ugdančios aplinkos ir erdvės.


Kūrybiškumas yra viena iš brangiausių dovanų, kuria apdovanotas žmogus. Sparčiai kintančiame pasaulyje vis aktualesnė tampa kūrybingos asmenybės ugdymo problema. Nusakant šiuolaikinę ugdymo sampratą ir Lietuvos švietimo tikslus pabrėžiama kūrybingo, gebančio prisitaikyti kintančioje aplinkoje, kūrybiškai spręsti iškylančias problemas, žmogaus ugdymo svarba.

Žmogus, kaip asmenybė, pradeda formuotis vaikystėje. Todėl ikimokyklinio amžiaus vaikų kūrybiškumo ugdymo problema tampa vis aktualesnė, apimanti tiek vaikų kūrybinę raišką, tiek bendrąjį asmenybės kūrybingumą, vaiko gebėjimus ir įgūdžius.

Apie būtinumą tyrinėti žmogaus kūrybingumą bei kūrybos procesą, kalbėjo daugelis mokslininkų. III a. antrojoje pusėje gyvenusio graikų matematiko P. Aleksandriečio darbuose apie kryptingą tikslo paiešką bene pirmą kartą pavartotas terminas euristika (gr. randu, kūrybos metodai). Vėliau kūrybos procesus analizavo įvairių sričių mokslininkai – filosofai, psichologai, pedagogai. XX - XXI amžiuje apie vaikų kūrybinį ugdymą daug rašė Marija Montessori (1992), G. Kaufmann (2003), D. Grakauskaitė- Karkockienė (2002), A. Petrulytė (1995). Minėti autoriai bandė atsakyti į klausimą, kodėl žmogus kuria, kur yra kūrybingumo šaknys ir kokie veiksniai veikia, kad viena asmenybė tampa kūrybingesnė už kitą. Deja, iki šių dienų asmens kūrybingumas bei kūrybos procesas yra vis dar nepakankamai pažintas, vis dar negalime pasakyti, kas lemia kūrybingumą ir kaip išugdyti tobulą kūrybingą žmogų.

Nežiūrint temos ribotumo, apie kūrybinį ugdymą yra daug svarstoma tiek moksliniu, tiek praktiniu lygmeniu. Visuomenei kūrybingų žmonių reikia vis daugiau. Kūrybingo požiūrio reikia visose žmogaus veiklos srityse, nes nuo veiklos rezultatų labai priklauso žmonijos pažangos sparta.

Pradiniuose žmogaus ugdymo etapuose tinkamai organizuotas kūrybinio ugdymo procesas gali padėti išspręsti daugelį ateityje kilančių problemų. Šiandieninė ikimokyklinė įstaiga vaiko kūrybiškumo ugdymą laiko prioritetine veiklos sritimi. Tačiau daugeliui pedagogų, tai nėra savaime suprantamas uždavinys. Pasitaiko atvejų, kad kūrybiniu vaikų ugdymu vadinama veikla, nieko bendra neturinti su kūryba, pavyzdžiui piešimas pagal trafaretus, kopijavimas pagal pateiktą pavyzdį, pažodinis teksto atkartojimas ir pan. Tuo tarpu organizuotoje veikloje vaikai retai turi didesnes galimybes atskleisti savo individualias kūrybines galias, patirti kūrybinį džiaugsmą. Taip nutinka tuomet, kuomet ugdomojoje vaikui teikiami nurodymai, sakomos instrukcijos, bet neleidžiama pačiam surasti tinkamą sprendimą, išvystyti naują idėją. Labai svarbu, kad vaikai savo kūrybą suvoktų kaip natūralią, kiekvienam žmogui priimtiną, teigiamas emocijas formuojančią veiklą.

Darbo objektas – ikimokyklinio amžiaus vaikų kūrybos procesas.

Darbo tikslas – atskleisti ikimokyklinio amžiaus vaikų gebėjimų ir įgūdžų ugdymo kūrybinėje veikloje galimybes.

Uždaviniai:

1.Išanalizuoti kūrybiškumo sampratos teorinius aspektus.

2.Aptarti vaikų gebėjimų ir įgūdžių ugdymo ikimokykliniame amžiuje ypatumus.

3.Įvertinti kūrybinės vaikų veiklos galimybes.

Metodai: mokslinės ir metodinės literatūros analizė, anketinė apklausa, atvejo analizė.

Vaikų kūrybiškumo ugdymas ikimokykliniame amžiuje. (2015 m. Kovo 03 d.). http://www.mokslobaze.lt/vaiku-kurybiskumo-ugdymas-ikimokykliniame-amziuje.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 04 d. 16:24