Vaikų literatūros egzaminas


Literaturines pasakos raida. Originalioji pasaka. Broliu grimu pasakos aprasymas mokslu baze.

Filologijos konspektas. Vaikų literatūros sistemos formavimasis iki XIX amžiaus. Šarlis Pero. Romantizmo reikšmė vaikų literatūros raidai. Literatūrinės pasakos samprata. Folkloriškosios literatūrinės pasakos apžvalga. Broliai Grimai, Vilhelmas Haufas ir kt. ). Romantizmo epochos originalioji literatūrinė pasaka (E. T. A. Hofmanas, A. Pogorelskis ir kt. ). H. K. Andersenas ir jo pasakos. Socialinė-buitinė XIX a. Proza apie vaikus ir vaikams. (Č. Dikensas, D. Grinvudas, Žorž Sand, Byčer-Stou ir M. Dodge, H. Malot, E. De Amičis bei kt. ). Marko Tveno gyvenimas ir kūryba vaikams. Specialioji, poetinio realizmo („mergaitiškoji“) XIX a. Pab. – XX a. Pr. Proza vaikams bei paaugliams moralinė, etinė problematika (L. M. Alcott. S. Coolidge, J. Spyri, F. H. Burnett, L. M. Montgomery ir kt. ). XIXa. Pab. - XX a. Pr. Animalistinė ir didaktinė literatūrinė pasaka. (Apžvalga, charakteristika Kiplingo, Potter, Lagerlof, Greihemo, Bonzelso, E. B. White‘o, Sepulvedos, Collodi, Čiukovskio, Rodari ir kitų kūriniai). XX a. Nonsensiškoji literatūrinė pasaka. (Apžvalga, charakteristika Carrol‘o (Kerolio), Barry, Milno, Trevers, Kestnerio, Janson, Biseto, Norton ir kt. Kūriniai). XX a. Filosofinė (poetinė, alegorinė) literatūrinė pasaka. (Apžvalga, charakteristika Vaildo, Korčako, Egziuperi, Lindgren, Gripės, Proislerio, Babbitt, Endės, Magnasono kūriniai). XX a. Vidurio realistinės proza vaikams bei paaugliams „kasdienybės realizmas“, A. Lindgren realistinio pobūdžio knygos. XX a. II pusės-XXI a. Realistinė paauglių proza psichologizmas, „problemų proza“, „naujasis realizmas“. XX a. II pusės ir pab. Prozos vidinių struktūrų modernėjimas, „tarpinės“ žanrinės formos, pasakos ir realizmo hibridizacija etc (P. Pearce, D. Kriuso, M. Gripės, S. Waugh, L. Lowry, A. Lindgren ir kt. Knygos).


VL pradžios reikia ieškoti XVIIa. Ieškoma nuorodų, užuominų, kad tai skirta vaikams. Rekonstruojama to meto situacija (vienas ar kitas kūrinys gali būti skirtas vaikams). Iki XVIIa į vaiką žiūrėta kaip į žemesnio lygio psichologinę būtybę, nesigilinama į jo jausmus, vidinį pasaulį. Jis pastebėtas klasicizmo laikotarpiu. komenskis- čekų pedagogas, iškėlė mintį, jog vaikas ne žmogaus prieangis, o visavertė būtybė. Norint jį paveikti reikia išprovokuoti jo vidinį susižavėjimą. “Pasaulis paveikslėliuose”- I-oji vaikams skirta knyga. Vaikų literatūros formavimosi raidą lėmė dvejopos aplinkybės: pedagoginės (Komenskis, Lokas, o vėliau ir Ruso (XVIII a.) ir literatūrinės (lafontenas, fenelonas, pero).

Vaikų literatūros egzaminas. (2014 m. Vasario 22 d.). http://www.mokslobaze.lt/vaiku-literaturos-egzaminas.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 10 d. 10:57