Vaikų, turinčių psichikos sutrikimą, ugdymo ypatumai


Pedagogikos referatas. Įvadas. Psichikos sutrikimų, būdingų vaikams ir paaugliams, klasifikacija. Psichologinės raidos sutrikimai. Elgesio ir emocijų sutrikimai, prasidedantys vaikystėje ir paauglystėje. Vaikų, turinčių psichikos sutrikimą, ugdymo ypatumai. Vaikų, turinčių psichologinės raidos sutrikimų, ugdymo ypatumai. Skaitymo sutrikimai ir mokymas skaityti. Pagalbos būdai dispraksiją turintiems vaikams. Autizmo spektro sutrikimą turinčių vaikų ugdymas. Vaikų, turinčių elgesio ir emocijų sutrikimų, ugdymo ypatumai. Išvados. Literatūra.


Specialiųjų poreikių mokiniai Lietuvoje ugdomi ne tik specialiosiose mokyklose, specialiojo ugdymo centruose, bet ir dieninių bendrojo lavinimo mokyklų bendrosiose, specialiosiose arba išlyginamosiose klasėse. Ugdymo aplinka lemia sąveikos tarp specialiųjų poreikių mokinių ir jų ugdytojų pobūdį, bet ugdymo principai išlieka tokie pat – stengiamasi atsižvelgti į kiekvieno mokinio galias, gebėjimus, ypatumus. Siekiama kuo geriau pažinti kiekvieną specialiųjų poreikių mokinį ir sudaryti tinkamas sąlygas jo ugdymui, pasitelkiant stipriąsias mokinio savybes ir kompensuojant trūkumus. Mokomasi bendrųjų ugdymo programų pagrindu, kokybiškai jas individualizuojant ir pritaikant mokinių poreikiams.

Šiame darbe apžvelgsiu psichikos sutrikimų, būdingų vaikams ir paaugliams, klasifikaciją, Analizuosiu vaikų, turinčių psichikos sutrikimą, ugdymo ypatumus.

Referate vadovausiuosi R. Dudzinskienės, D. Kalesnikienės, L. Paurienės ir I. Žilinskienės, V.

East, L. Evans, A. Galkienės, R. Geležinienės, L. Vasiliauskienės, A. Vyšniauskienės, D. P. Hallahan, J. M. Kauffman, J. Ambrukaičio, A. Ališausko, R. Labinienės, J. Ruškaus, R. Jusienės, A. Laurinavičiaus, N. Lapkauskienės veikalais.

Pagal TLK–10 (1997), skiriamos dvi vaikams ir paaugliams būdingų psichikos ir elgesio sutrikimų kategorijos:

Specifiniams tarimo ir kalbos raidos sutrikimams priskiriami:

Specifiniams mokymosi sugebėjimų raidos sutrikimams priskiriami:

V. East ir L. Evans (2008) prie šių sutrikimų priskiria dispraksiją. Vaikai, turintys šį sutrikimą, gali patirti judesių koordinavimo, suvokimo ir mąstymo keblumų. Kartais dispraksija paveikia burnos ir liežuvio koordinaciją, o tai lemia kalbėjimo sutrikimą. Dispraksijos požymius tėvai dažnai pastebi dar ankstyvajame vaiko amžiuje. Būdingi požymiai:

sulėtėjusi vaiko raida: jis pradeda vėliau nei įprasta sėdėti, ropoti, stovėti, vaikščioti;

Įvairiapusiams raidos sutrikimams priskiriami:

V. East ir L. Evans (2008) pagrindinius požymius išskiria socialinės sąveikos, komunikacijos ir mąstymo bei vaizduotės srityse.

Vaikai nesugeba atjausti kitų, jiems sunku suprasti kitų žmonių emocijas, elgesį. Jie gali atrodyti užsisklendę ir nesiekti kitų vaikų draugystės. Kartais vaikų elgesys pasižymi keistumu – tokie vaikai netinkamai sveikinasi, liečia kitus ar reiškia agresiją.

Jau ankstyvajame amžiuje pastebima, kad sutrikusi žaidybinė ir vaizduotės reikalaujanti veikla. Vaikai gali būti prieraišūs prie kurio nors vieno žaislo, ypač tokio, kuris sukasi ir blizga. Autizmo sutrikimą turintys vaikai mėgsta įprastą dienos tvarką, kuri jiems padeda suprasti supančią aplinką, todėl net mažiausi pokyčiai jiems gali sukelti didelį stresą.

Vaikams, turintiems autizmo sutikimą, gali būti būdingi ir kiti bruožai:

plojimas rankomis ir greitas sukimasis vietoje;

Įvairiapusiams raidos sutrikimams taip pat priskiriami:

Hiperkineziniams sutrikimams priskiriamas:

Pasak V. East ir L. Evans (2008), sąvoka „dėmesio ir aktyvumo sutrikimas“ vartojama apibūdinti vaikams, kuriems būdingas savireguliacijos sutrikimas, pernelyg aktyvus elgesys, impulsyvumas, kurie sunkiai sukaupia ir trumpai išlaiko dėmesį.

Elgesio sutrikimams priskiriama:

nesocializuoto elgesio sutrikimas. Šį elgesio sutrikimo tipą galima apibūdinti kaip nuolatinio asocialaus arba agresyvaus elgesio ir santykių su kitais vaikais rimtų įvairiapusių sutrikimų derinį;

depresinis elgesio sutrikimas, pasireiškiantis nuolatine bei stipria depresija, perdėtu liūdesiu, susidomėjimo įprastine veikla bei malonumo jausmo ją atliekant praradimu, savęs kaltinimu ir neviltimi. Taip pat gali pasireikšti ir miego bei apetito sutrikimu;

Apibendrinant šį skyrių, galima teigti, kad skiriamos dvi vaikams ir paaugliams būdingų sutrikimų kategorijos: psichologinės raidos sutrikimai; elgesio bei emocijų sutrikimai, prasidedantys vaikystėje ir paauglystėje. Psichologinės raidoms sutrikimams priskiriami: specifinis tarimo ir kalbos raidos sutrikimas; specifiniai mokymosi sugebėjimų raidos sutrikimai; specifinis judesių raidos sutrikimas; mišrūs specifiniai raidos sutrikimai; įvairiapusiai raidos sutrikimai.

Pasak A. Galkienės (2005), mokiniai, turintys skaitymo sutrikimų, dažniausiai mokomi bendrojo lavinimo mokyklų bendrosiose klasėse. Pagrindinis skaitymo sutrikimas yra disleksija. Labai svarbu, kad mokiniams, turintiems skaitymo sutrikimą, pagalbą teiktų mokytojų ir specialistų komanda. Mokytojas turėtų atsižvelgti į keletą rekomendacijų:

sudarant individualizuotą mokymo programą, tinkamai parinkti užduotis ir suplanuoti jas logiška seka. Šie mokiniai negali išmokti skaityti savaime. Dažniausiai jiems turi būti atskirai paaiškintas kiekvienas skaitymo komponentas ir parinktas tinkamas skaitymo būdas;

prieš pateikiant užduotis mokiniams, būtina įsitikinti, kad visi žodžiai mokiniams bus suprantami;

mokytojas turėtų išmokyti vaiką, kaip sukoncentruoti dėmesį į skaitomą tekstą. Sudarant individualizuotą programą, reikėtų sąmoningai planuoti nesunkiai mokiniui pasiekiamų užduočių, kurias atlikęs, jis galėtų išgyventi sėkmę;

  • Pedagogika Referatai
  • 2015 m.
  • 23 puslapiai (5525 žodžiai)
  • Pedagogikos referatai
  • Microsoft Word 45 KB
  • Vaikų, turinčių psichikos sutrikimą, ugdymo ypatumai
    10 - 9 balsai (-ų)
Vaikų, turinčių psichikos sutrikimą, ugdymo ypatumai. (2015 m. Kovo 11 d.). http://www.mokslobaze.lt/vaiku-turinciu-psichikos-sutrikima-ugdymo-ypatumai.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 04 d. 00:02