Vaizdo plokštė


Informatikos konspektas. Ką moka šiuolaikinės vaizdo plokštės? Palyginimas sena plokštė prieš naują. Kaip sukuriamas žaidimo vaizdas? „DirectX“ technologija. Vaizdo plokštės tvarkyklės. Vaizdo plokštės „šeideriai“ (angl. „Shaders“. Vaizdo kokybės pagerinimo triukai. Anizotropinis filtravimas (angl. „Anisotropic Filtering“Glodinimas (angl. „Anti-Aliasing“. Naujos vaizdo apdorojimo technologijos. „Tessellation“ efektas. Universalūs „šeideriai“. Dar daugiau atminties. „Nvidia CUDA“ ir „ATI Stream“ technologijos. Vaizdo plokštės sandara. Dangtelis ir ventiliatorius. Radiatorius ir šiluminiai vamzdeliai. Vaizdo procesorius ir darbinė atmintis. Apsaugos. Vaizdo plokščių kainos. Vaizdo procesorių sparta. Pagrindinių vaizdo procesorių duomenys. Turbinimas. Turbinimas kitaip. Vaizdo plokščių sandaros ir charakteristikų analizė. STRAIPSNIS NESPRESK pagal megabaitus.


Daug veiksmo, gąsdinantys monstrai ir tikroviška aplinka – visa tai sukuria kompiuteryje įmontuota vaizdo plokštė. Jei ji per silpna, vaizdas ekrane trūkčioja, o matomi objektai išplaukę ir nedetalūs.

Per pastaruosius dvidešimt metų vaizdo plokštės labai stipriai patobulėjo. Gūdžiame devintajame dešimtmetyje jos ekrane tesukurdavo vos kelių spalvų ir mažos raiškos vaizdus. Be to, didžiąją dalį vaizdo apdorojimo operacijų turėdavo atlikti pagrindinis kompiuterio procesorius. Šiuolaikinės vaizdo plokštės per kelias šimtąsias sekundės dalis sukuria sudėtingus trimačius objektus, padengia juos tekstūromis, uždeda reikiamus efektus, pvz., apšvietimą bei šešėlius, ir vaizdą perduoda į monitorių. O kai kurie „vaizdeliai“ netgi gali paimti dalį darbo iš pagrindinio procesoriaus. Jau įprasta, kad prie vaizdo plokštės prijungiamas ne tik aukštos raiškos monitorius bet ir televizorius. HDMI jungtimi į šiuos įrenginius perduodamas ne tik vaizdas, bet ir garsas.

Žemiau esančiame paveikslėlyje, kairėje matome vaizdo plokštę iš praėjusio amžiaus devintojo dešimtmečio – IBM-EGA (angl. „Encanced-Graphic-Adapter). Vaizdą ji rodydavo vos 640 x 350 taškų raiška ir atkurdavo tik 16 spalvų paletę. Dešinėje – šiuolaikinė vaizdo plokštė „Sapphire Vapor-X HD 4890“. Ji užtikrina 2560 x 1600 raiškos vaizdą ir atvaizduoja net 16,7 milijono spalvų. Be to, vaizdą ji gali rodyti iš karto keliuose monitoriuose.

Kaip sukuriamas žaidimo vaizdas?Įspūdingus žaidimų vaizdus ekrane kuria keletas ypač svarbių elementų:

Šios programėlės išverčia „DirectX“ komandas į vaizdo plokštės procesoriui suprantamą kalbą. Visada atnaujinkime savo vaizdo plokštės tvarkykles – juk geras vertėjas privalo nuolatos mokytis ir tobulėti.

Tai miniatiūrinės programėlės, kurios yra „įsiūtos“ vaizdo procesoriuje. Jos vykdo iš tvarkyklių gautus nurodymus. Kiekvienoje vaizdo plokštėje rasime kelių rūšių „šeiderius“ – kiekviena rūšis atsakinga už skirtingus vaizdo elementus. Pavyzdžiui, lenktynių žaidime judančio automobilio

 vaizdą kuria „vertex šeideriai“. Jie taip pat atsako ir už automobilio apšvietimą bei jo metamus šešėlius. Tuo tarpu, „Pixel šeideriai“ užtikrina trimačių objektų paviršiaus spalvą ir kokybę. Geo metriniai „šeideriai“ atsako už ekrane artėjančio automobilio detalumą. Tiesa, šiuolaikinėse vaizdo plokštėse „šeideriai“ tapo universaliais ir kiekvienas jų gali atlikti bet kokią užduotį.

Vaizdo kokybės pagerinimo triukaiYra du pagrindiniai vaizdo plokščių triukai, kurie gerokai patobulina vaizdo kokybę žaidimuose:● Anizotropinis filtravimas (angl. „Anisotropic Filtering“).Trimačių objektų paviršiai, taip vadinamos tekstūros dažniausiai būna išplaukusios ir nedetalios. Anizotropinio filtravimo efektas jas paryškina ir padidina detalumą. Žinoma, šis darbas

Dažnai trimačio objekto raiška yra didesnė nei monitoriaus. Dėl to kraštai jame atrodo dantyti. Šią problemą išsprendžia glodinimo efektas – vaizdo plokštė objektų kraštus perpaišo taip, kad iškraipymų beveik nesimato. Tiesa, šis efektas ypač stipriai sumažina žaidimų spartą.

● Darbinės atminties dažnis arba atminties dažnis.Darbinės atminties dažnis nusako, kaip greitai vaizdo procesorius gali pasiekti ir apdoroti joje laikomus duomenis.● Duomenų pralaidumas (angl.„Memory interface“). Vaizdo plokštės procesorius, atmintis ir kiti elementai tarpusavyje sujungti miniatiūriniais „vamzdeliais“, kuriais perduodami duomenys. Kuo šie „vamzdeliai“ platesni, tuo daugiau duomenų plokštė gali apdirbti ir tuo ji spartesnė.

Temperatūra ir kita info.*Temperatūros stebėjimui naudoju MSI Afterburner, bei GPU-Z programas.

Vaizdo plokštė. (2014 m. Gegužės 27 d.). http://www.mokslobaze.lt/vaizdo-plokste.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 04 d. 02:07