Valstybės tarnybų Lietuvoje ir Liuksemburge palyginimas


Viešojo administravimo referatas.

Įvadas. Valstybės tarnybos raida. Valstybės tarnautojų atranka. Tarnautojų mokymas ir lavinimas. Karjeros galimybės valstybės tarnyboje. Išvados. Literatūra.


Valstybės tarnyba pradėjo formuotis Kinijoje. Renkant darbuotojus buvo rengiamas egzaminas. Juo buvo siekiama atrinkti geriausius administracijos pareigūnus į valstybės tarnybą. Ši sistema Kinijoje turėjo didelę įtaką. Tokia tarnautojų atranka buvo vykdoma nepriklausomai nuo šeimos kilmės.

Šiuolaikinės valstybės tarnybos užuomazgos pradėjo rastis absoliutinių monarchijų administravime. Tuo metu buvo remiamasi biurokratine organizavimo sistema. XVIII a. reaguodama į ekonominius pokyčius biurokratija labai išsiplėtė. Kiekvienas turėjo savo sistemą, tačiau daugelis darbuotojų buvo tiesiog paskirti arba nupirkti.

Max Weber pateikė politiškai neutralios valstybės tarnybos principus. Jo teigimu valstybės tarnybos pagrindą turėtų sudaryti administratorių profesionalumas, darbo pasidalijimas pagal kompetencijas, hierarchinė struktūra, visiems tarnautojams bendros taisyklės. Ir šiandieninei valstybės tarnybai šie principai yra labai svarbūs ir daro didelę įtaką.

Įvairiuose šiuolaikinės viešosios administracijos raidos etapuose buvo naikinamos paveldimos ir nupirktos pareigybės. Tada buvo ruošiami valstybės tarnautojai, kurie atlyginimą gaudavo tik iš valstybės. Kartais valdovas už nuopelnus asmeniui baigusiam valstybės tarnyba mokėdavo pensiją ar renta. Tačiau tai priklausydavo nuo pačio karaliaus valios. XVIII – XIX a. Vokietijoje ir Anglijoje pradėjo rastis socialinių garantijų užuomazgos valstybių tarnautojams. Valstybė negalėjo taip lengvai atleisti valstybės tarnautojo.

Jau XIX a. pradėta kurti į valstybės tarnybos atrankos taisykles. Tarnautojas, kuris gaudavo vietą valstybės tarnyboje turėjo atlikti kelerių metų praktiką ir išlaikyti valstybinius egzaminus. Nedaug pakeista viešojo sektoriaus personalo atrankos ir karjeros sistema yra ir šiandien.

•Atkuriamojo seimo deputatai nepakankamai suvokė valstybės tarnybos kaip pagrindinio instituto svarbą.

•Dar viena valstybės tarnybos kaip sistemos kūrimo vėlavimo priežastis buvo politinių partijų nesutarimai.

Susiklosčiusios tradicijos istorinė patirtis neabejotinai veikia šiandieninę valstybės tarnybos veiklą. Daugelis valstybės tarnybos modelių išliko iki šių dienų. Žemyninės Europos šalių valstybės modeliai yra panašūs ar iš dalies tapatūs.

Dabartinio viešojo sektoriaus pokyčiai orientuojami į administracijos priartinimą prie piliečių. Vienas pagrindinių siekių yra personalo valdymas. Pats personalo valdymas turėtų būti pradėtas nuo pretendentų atrankos į valstybės tarnybas. Daugelyje šalių atranka yra apibrėžta teisės aktais. Tačiau dažniau tai galioja centrinių įstaigų valstybės tarnautojams. Dažniausiai kandidatams į valstybės tarnybas yra keliami tam tikri išsilavinimo reikalavimai.

Valstybės tarnybų Lietuvoje ir Liuksemburge palyginimas . (2017 m. Balandžio 21 d.). http://www.mokslobaze.lt/valstybes-tarnybu-lietuvoje-ir-liuksemburge-palyginimas.html Peržiūrėta 2017 m. Lapkričio 21 d. 01:18