Viešojo administravimo etika


Viešojo administravimo refleksija. Įvadas. Svarbiausi valstybės tarnautojų etikos principai. Etiškas sprendimų priėmimas atliekant tarnybines užduotis. Valstybės tarnautojų atsakomybė. Profesinė etika. Teisėsaugos pareigūno profesinės etikos ypatumai. Tarnybinis pranešimas apie etikos pažeidimus. Tarnybos ekstremaliomis sąlygomis etika. Išvados.


Viešojo administravimo pareigūnams patikėta kontroliuoti teisėtvarką; jie turi įstatymų numatytus įgaliojimus ją palaikyti, ginti, atkurti. Pareigas atlieka pavieniui ir grupėmis (ekipažais, pamainomis ir pan.). Apie tarnybinį sąžiningumą, padorumą geriausiai žino bendradarbiai, ir tik jie gali užbėgti už akių įvairioms profesinės deformacijos apraiškoms. Vis dėlto dabartinė padėtis mūsų tyrimų duomenimis tokia, kad pareigūnai-pažeidėjai dažnai palaikomi, ginami, o garbingieji – smerkiami.

Ką daryti? Kaip pasielgti tam, kuris žino apie kolegos tarnybinius nusižengimus?

Yra vadinamasis tylos įstatymas „Omerta“, kuriuo naudojasi mafija, profesionalūs nusikaltėliai!

Dalis tiesos, kaip ir perdėta tiesa, yra melo „giminė“. Taip jūs tampate bendrininku. Jus įtaria, kad pasilikote kozirį konflikto atvejui... Ar tai jus tenkina?

Jūs prisiekėte ištikimai tarnauti įstatymui ir Lietuvos žmonėms. Jūs pats, kaip ir kolega, pasirinkote tarnybą niekeno neverčiamas. Kas svarbiau: tarnauti teisingumui ar kolegos nevaldomam charakteriui?

Apsispręsti sunku, bet butina. Tarnyba viešojo administravimo įstaigose įpareigoja vadovautis aiškia, visiems suprantama dorovinių vertybių hierarchija.

Inspektorius Petraitis gavo žodinį tarnybos vadovo nurodymą sunaikinti protokolą dėl administracinio pažeidimo. Protokolas buvo surašytas pagrįstai, nustatyta tvarka registruotas, įvestas į kompiuterinę duomenų bazę. Pareigūnas žinojo, kas jo laukia išaiškėjus neteisėtiems veiksmams ir nutarė nurodymo nevykdyti, o informuoti apie tai įataigos vadovą. Taip jis tikėjosi sudrausminti savo tarnybos valdininką ir išvengti neteisėtų veiksmų.

Tačiau lauktos reakcijos nebuvo. Tarnybos vadovas davė pastabą, kad esą be reikalo persistengė. Netrukus išaiškėjo, kad tarnybos vadovas tokį nurodymą pateikė ne savo, o įstaigos viršininko valia. Po šio įvykio Petraitį užgriuvo aibė nemalonumų. Jam buvo priekaištaujama dėl žemos kvalifikacijos, duodami skubūs įpareigojimai, kurių neįmanoma per duotą laiką įvykdyti, skiriami papildomi budėjimai, kiekvienas žingsnis stebimas ir kritiškai vertinamas. Jis neišlaikė psichologinės įtampos ir išėjo iš tarnybos.

Teisėsaugos pareigūnams dažnai tenka dirbti sudėtingomis sąlygomis. Pareigūno darbas reikalauja daug fizinių ir dvasinių pastangų, be to, jam tenka susidurti su gausybe netikėtumų: stichinėmis nelaimėmis, techninėmis avarijomis, epidemijomis, epizootijomis, socialiniais neramumais, lydimais teisėtvarkos pažeidimų ir kt. Vadinasi, būtina etikos požiūriu analizuoti visas aplinkybes, kurios turi įtakos viešiesiems santykiams, veikia bendravimą apskritai, o tarnybinę veiklą daro ypatingą.

Ekstremalios sąlygos yra vienas ryškiausių teisėsaugos pareigūnų darbo ypatumų. Literatūroje ekstremalumo samprata traktuojama dvejopai. Vieni autoriai ekstremalumą sieja su pavojingomis situacijomis, kiti (ypač psichologai, teisininkai) šią sąvoką apibūdina daug plačiau, jos turinį papildo psichologiniais, emociniais aspektais.

Pavyzdžiui, ekstremalumas pasireiškia tuo, kad visa operatyvinė ternyba yra skirta teisiniams draudimams taikyti ir susijusi su nusikalstamų veikų, kitų grubių bendrabūvio normų pažeidimų pažabojimu. Vadinasi, pareigūnas bendravimą turi suvokti kaip profesinę ir tarnybinę būtinybę:

Bendrauti su tam tikrais asmenimis, kurių elgesys nekelia nei užuojautos, nei simpatijų. Susidurti ir bendrauti su jais tenka vien iš pareigos. Tokiais atvejais neverta tikėtis jokių teigiamų emocijų, pasitenkinimo bendravimu. Tačiau pareigūnas neturi galimybės rinktis. Jo priedermė – užmegsti kontaktą ir bendrauti su įvairiais žmonėmis. Sumani jo bendravimo taktika yra svarbi visai tarnybai, kaip viną pagrindinių sėkmingo darbo prielaidų, atskleidžiant nusikaltimus, organizuojant teisės pažeidimų prevenciją.

Suprasti, kad asmens atsakymai į pareigūno klausimus yra reikšmingi jam pačiam ir kitiems žmonėms. Kartais toks bendravimas tiriant baudžiamąją bylą reiškia lemtingą posūkį jo (kaltinamojo ar įtariamojo) ar kitų proceso dalyvių gyvenime.

Viešojo administravimo etika. (2014 m. Sausio 06 d.). http://www.mokslobaze.lt/viesojo-administravimo-etika.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 10 d. 05:14