Vyrų ir moterų elgesio skirtumai vartotojų visuomenėje


Sociologijos kursinis darbas. Pagrindinės sąvokos. Įvadas. Darbo objektas. Problema. Tikslas. Uždaviniai. Vyrai ir jų paveikslas vartotojų visuomenėje. Vyrų vartotojiškumo raiška. Kuriamas idealaus vyro įvaizdis vartotojų visuomenėje. Schema. Moterys ir jų paveikslas vartotojų visuomenėje. Moterų vartojimo raiška. Schema. Kuriamas idealios moters įvaizdis vartotojų visuomenėje. Skirtumai ir panašumai tarp vyrų ir moterų vartotojų visuomenėje. Vyrų ir moterų vartojimo įpročių skirtumai. Schema. Idealizuotas vyro ir moters paveikslas vartotojų visuomenėje. Išvados. Literatūros sąrašas. Pagrindinė literatūra. Kita literatūra.


XX a. antroje pusėje buvo pradėta kalbėti apie visuomenę, kaip apie vartotojiška ir nebe reikalo. Nurimus karams iškilo kapitalizmas ir žmonių vartojimo galia. Kaip teigė S. Brinkmann žmonės vis labiau apie save pradėjo galvoti kaip apie vartotojus (prekių, daiktų, sugebėjimų), o ne kaip savininkus/valdytojus (turto, karjeros, kvalifikacijos) (2008:91). Taipogi visai vartotojiškumo pradžiai daug įtakos padarė naujai išrasti buities ir įvairūs kiti prietaisai, įrenginiai (skalbimo mašinos, dulkių siurbliai, automobiliai, televizoriai ir kt.), kurie buvo masinės gamybos ir prieinami kone kiekvienai šeimai. Su masiniu vartojimu visuomenėje prasidėjo „žaidimas“: pasiimk/suvartok tiek, kiek maksimaliai gali, ir sėkmingas bus tas, kuriam priklausys daugiausia „žaislų“ (A. A. Berger, 2000: 23).

Vartotojų visuomenės tematika yra aktuali ne tik sociologijai, bet ir verslui, marketingui, politikai, teisiai ir kt. Vartotojišką visuomenę tiriančius asmenis labiausiai domina jos kultūra, kaip skiriasi vartotojiškumas skirtingose šalyse ar regionuose (pvz.: JAV ir Europa), kaip ji atsirado ir įsigalėjo sparčiai besivystančiose šalyse (pavyzdžiui Kinija). Taip pat kaip atsiskleidžia vartotojiškumas tam tikrų grupių tarpe (pagal lytį ir amžių). Pagal J. J. Kacen lyties samprata tuo pačiu metu yra sustatyta (ang. construct) ne tik psichologiškai, bet taip pat suformuota socialiai, atspindėdama ir kultūrinį kontekstą, kuriame gyvena. Mūsų skirtingas suvokimas apie lyties sampratą ir reikšmę susiformuoja per jos vaidmenį – tinkamą elgesį, fizinę charakteristiką, darbą, užsiėmimus ir asmeninius bruožus (2000 :346). Ypač atkreipus dėmesį į lyčių skirtumus vartotojų visuomenėje pastebima, kad yra išryškinama labai stipri priešingybė tarp vyrų ir moterų. Sociologai dažnai aptarinėja ir impulsyvų vartojimą, kaip nusiraminimo būdą bei tai, kaip vartotojiškumas pakeitė žmonių vertybes ar kaip pasitelkiant vartojimą kuriamas žmogaus identitetas.

Darbo objektas: Vyrų ir moterų elgesio skirtumai vartotojų visuomenėje.

Problema: Dabartinė visuomenė ne veltui yra pavadinta vartotojų. Nors seniau struktūrinis visuomenės dėmuo buvo gamyba, gamybinės galios, darbo įrankiai ar kt. dabar, tai yra vartojimas, nes būtent vartojimas tapo veiksniu nulemiančių individo socialinį statusą, saviraišką ir netgi savimone (J. Baudrillard, 2010: 25). Terhi-Anna ir Wilska tyrinėdami vartotojų visuomenę atkreipė dėmesį į tai, kad socialiniai, ekonominiai ir demografiniai faktoriai, kaip lytis amžius, padėtis visuomenėje ir pajamos turi didelę įtaką daugumos žmonių gyvenimo būdui (2002: 208). Paskaičiusi daugiau straipsnių pamačiau, kad gana įdomiai yra vertinamas vyrų ir moterų elgesys kaip vartotojų ir tai, koks yra kuriamas vyro ir moters standartas šioje visuomenėje. Nepaisant to, kad susidarę lyčių įvaizdžiai visuomenėje yra gana aiškūs ir stiprūs, jie po truputį keičiasi ir vienas iš kintančiųjų yra jų vartojimo įpročiai.

Vartotojų visuomenėje gyvenimo stilius ir vartojami produktai yra vertinami pagal estetinį standartą (S. Brinkmann, 2008:104). Yra labai svarbu apranga, vairuojama mašina, namas ir visa kita. Kiekvienas norėdamas pasijusti tam tikro sluoksnio nariu, turi vartoti tuos pačius produktus. Kaip teigė J. Baudrillard (2010: 78) „... tam tikras individas yra tam tikros grupės narys, nes vartoja tam tikras gėrybes, ir jis vartoja tam tikras gėrybes, nes yra tam tikros grupės narys ...“ – Tai individo santykis su grupe visuomenėje. Pasak J. Černevičiūtės (2006: 21) „... per vartojimą išreiškiame poreikį jungtis su kitais, bet taip pat mes vartojame tam, kad išskirtume save iš kitų.“. To ypač būdinga jaunimas, moterims ar linkusiems maištauti prieš nusistovėjusią tvarką asmenims. Tai darydami žmonės jaučiasi kažkuo išskirtiniai ir geresni už visą likusią visuomenę, nes jie nevartoja to paties ką vartoja masės. Tačiau tokie asmenys dažniausiai tampa dar didesni vartotojai, net patys to nesuprasdami. Į tokį vartojimą galima įtraukti ir retų, kolekcinių daiktų ar meno kurinių pirkimą (reiškinys, pasitaikantis tarp didesnę perkamąją galią turinčių sluoksnių).

  • Sociologija Kursiniai darbai
  • 2015 m.
  • Lietuvių
  • 17 puslapių (3344 žodžiai)
  • Kolegija
  • Sociologijos kursiniai darbai
  • Microsoft Word 203 KB
  • Vyrų ir moterų elgesio skirtumai vartotojų visuomenėje
    10 - 9 balsai (-ų)
Vyrų ir moterų elgesio skirtumai vartotojų visuomenėje. (2015 m. Gruodžio 17 d.). http://www.mokslobaze.lt/vyru-ir-moteru-elgesio-skirtumai-vartotoju-visuomeneje.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 04 d. 01:56