Žodinis loginis mąstymas


Pedagogikos laboratorinis darbas.

Įvadas. Metodika. Tyriamieji. Tyrimo priemonės ir būdai. Tyrimo eiga. Duomenų apdorojimas. Rezultatai ir analizė. Išvados. Literatūra.


Kadangi kalba atspindi mąstymą, galima sakyti, kad taikant minėtus metodus, mąstymas, kaip ir kalba, iš veiksminės pakopos kuri atitiktų konkrečių operacijų stadiją kognityvinėje raidoje, pereina į abstrakčiąją. Mokiniai pradeda pagrįsti savo mintis logiškai, ieško priežastinių ryšių, atliekamą darbą svarsto pagal idėjas ir argumentus (Pileckaitė – Markovienė, Nasvytienė, Bumblytė, 2004).

TIKSLAS: nustatyti sugebėjimą apibendrinti žodinę informaciją, t,y. jos elementuose išskirti bendrus esminius požymius.

Pateikti 7 – 8 metų ir 8 – 9 metų vaikams penkiolika žodžių komplektų. Kurį sudaro ketrui žodžiai: trys iš jų susieti viena apibendrinančia sąvoka, o vienas žodis grupei nepriklauso.

Tyrimo metodikas skirta jaunesniojo mokyklinio amžiaus vaikų žodiniam – loginiam mąstymui tikrinti. Iš esmės tyrime numatoma išsiaiškinti, kaip tiriamasis atlieka klasifikavimo veiksmus žodinės medžiagos pagrindu. Tokių užduočių atlikimas yra paremtas žodžio reikšmių supratimu. Apibendrintas, visuotinės reikšmes turintys žodžiai sudaro mąstymo galimybes, todėl geras užduočių atlikimas priklauso tiek nuo kalbos lygmens, tiek nuo mąstymo veiksmų, kurie su kalba yra atliekami (Žakaitienė, 2007).

Tyrime dalyvauja dešimt tyriamųjų vaikų nuo septynerių iki devynerių metų. Vaikai suskirstyti į dvi tiriamųjų grupes. Viena tiriamųjų grupė yra pirmokai, o kita tiriamųjų grupė yra antrokai.

Grėte 7 metai ir 3 mėnesiai;

Rugilė 7 metai ir 11 mėnesiai;

Viltė 7 metai ir 6 mėnesiai;

Gustė 7 metai ir 8 mėnesiai;

Radvilė 7 metai ir 8 mėnesiai.

Ramunė 8 metai ir 6 mėnesiai;

Agnė 8 metai ir 10 mėnesių;

Ignas 8 metai ir 2 mėnesiai;

Eglė 8 metai ir 8 mėnesiai;

Mantas 8 metai ir 9 mėnesiai.

Viso vaikams pateikta penkiolika žodžių komplektų. Komplektą sudaro keturi žodžiai: trys jų gali būti susieti viena apibendrinančia sąvoka – kategorija, t.y. jų žymimi objektai turi bendrus požymius, o vienas žodis tai grupei nepriklauso. Pavyzdžiui: knyga, kuprinė, lagaminas, piniginė (Žakaitienė, 2007).

Tyrėjas prašo tiriamąjį išklausyti jo sakomus žodžius ir pagalvojus pasakyti, kuris žodis toje žodžių grupėje yra nereiklaingas, nes neturi su kitais žodžiais bendro juos siejančio požymio. Tyrimas su kiekvienu tiriamuoju atliekamas individualiai. Įsitikinęs, kad tiriamasis instrukciją suprato, tyrėjas prašo jį nuosekliai atlikti visas jam pateiktas užduotis. Užduoties lapas kartu yra ir duomenų protokolas, tačiau tyrėjas gali turėti ir papildomai paruoštą duomenų žymėjimo protokolą. Tokiame protokole bus žymima ne tik duomenys apie užduoties atlikimą, bet ir užduoties vykdymo laikas bei bendros pastabos apie tiriamojo elgesį (Žakaitienė, 2007). Šiam tyrimui bus naudojami laisvos formos užrašai.

Žodinis loginis mąstymas. (2016 m. Balandžio 21 d.). http://www.mokslobaze.lt/zodinis-loginis-mastymas.html Peržiūrėta 2016 m. Gruodžio 07 d. 10:51