Ankstyvojo amžiaus kūrybiškumo ugdymas


Įvadas. Kūrybiškumo ugdymas. Kūrybiškumas ir jį lemiantys veiksniai. Ankstyvojo amžiaus vaikų kūrybiškumo ugdymo galimybės ir metodai. Vaikų ugdymas daile. Žaidimų reikšmė kūrybiškumui. Vaikų kūrybiškumą stimuliuojanti aplinka. Išvados. Literatūra.


Kaip pastebėjo V. Tamulienė (2002), menas – pagrindinė kūrybiškumo, meninio jautrumo ugdymo priemonė. Didžiausia jo galia slypi nekalbiniame mąstyme. Menas pasiūlo visą savo priemonių arsenalo įvairovę jausmams perteikti. Tai ir garsai, ir jų intonacijos, judesiai, vaizdų raiška ir pan. Meninė raiška suteikia individui galimybę lavinti savo unikalius gebėjimus, puoselėti dvasines vertybes, sudaro sąlygas laisvai rinktis ir priimti sprendimus, moko vertinti savo ir kitų darbą, geriau suvokti jį supančio pasaulio ir visuomenės ryšius, ugdo kritišką mąstymą siekiant naujų rezultatų.

Vaikas turi įgimtų gabumų žaisti. Patys pirmieji naujagimio žaislai- mamos, tėčio bei artimųjų balsai, jų prisilietimai. Žaidimo raidai didelę įtaka turi aplinka. Antraisiais gyvenimo metais mažylis su dideliu užsidegimu tyrinėja aplinką, jį supančius daiktus žaislus, juos tyrinėja, stengiasi suprasti, kokia daikto paskirtis, funkcija. Žaidybinėje veikloje daugėja specifinių veiksmų. Jeigu pačioje pradžioje žaislus bei daiktus kūdikis kišasi į burną arba žaidžia su jais, kaip su barškučiu, tai vėliau vaikas stebėdamas suaugusiuosius, jų atliekamus veiksmus, bandys atkartoti žaisdamas su savo žaislais. Nors ankstyvajame amžiuje mažylis išmoks tik pirmųjų paprasčiausių veiksmų su daiktais, tačiau šios pirmosios pamokos ypač svarbios tolimesniam vaiko ugdimuisi (kalbai, intelektui, vaizduotei, atminčiai ir kt.).

Skirtinga aplinka turi nemažą poveikį vaiko brendimui, augimui ir jo asmens savybių skleidimuisi. Richard Aslin (1999) modelis parodo, kokį poveikį skirtinga aplinka turi vaiko brendimui.

Natūralus brendimas- tam tikru tempu ir nuoseklumu įgyjami tie įgūdžiai ir gebėjimai, kurie užprogramuoti genetiškai. Tam tiesiog pakanka įprastų augimo sąlygų, be jokio papildomo ugdymo.

Skatinanti, stimuliuojanti aplinka- intensyvus suaugusiųjų bendravimo su vaiku būdas, turtingas įspūdžiais, kur padeda vaikui daugelį įgūdžių ir gebėjimų įgyti šiek tiek ankščiau, nei būtų įgijęs natūralaus brendimo sąlygomis. Tačiau būtinas ir saiko jausmas, pastebėjus vaiko pervargimo požymius, būtina sudaryti sąlygas vaikui pabūti vienam, pačiam su savimi.

Ugdymą harmonizuojanti aplinka- augdamas mažylis nepalankiomis sąlygomis ar turintis raidos problemų, kurie trukdo pasiekti reikiamą įgūdžių bei gebėjimų lygį, būtina specialiai modeliuoti ugdymo aplinką bei būdus.

Praturtinanti aplinka- suaugusiųjų specialiai modeliuojamas ugdymas, kurių dėka vaikai įgyja tokių įgūdžių bei gebėjimų, kurių neįgytų natūraliai bręstant.

Mažyliui augant ir bręstant svarbus ne tik aplinkos poveikis, bet ir kuriuo gyvenimo laikotarpiu vienaip ar kitaip jį veikia aplinka. Kai aplinka atitinka to gyvenimo etapo poreikius ir yra pakankamai turtinga, vaikas auga ir tobulėja greitai. Jei vaikui būtinų aplinkos poveikių trūksta, jo raida nėra tokia sparti, be to vėliau daug sunkiau įgyti tuos įgūdžius, kurie neatsirado laiku.

  • Microsoft Word 31 KB
  • 2019 m.
  • Lietuvių
  • 16 puslapių (3997 žodžiai)
  • Universitetas
  • Jurgita
  • Ankstyvojo amžiaus kūrybiškumo ugdymas
    10 - 3 balsai (-ų)
Ankstyvojo amžiaus kūrybiškumo ugdymas. (2019 m. Kovo 02 d.). https://www.mokslobaze.lt/ankstyvojo-amziaus-kurybiskumo-ugdymas.html Peržiūrėta 2019 m. Spalio 16 d. 23:13
×
Užduokite klausimą bet kuria mokslo tema