Elektromobiliai ir jų įkrovimas


Įvadas. Elektromobilis ir jo sandara. Elektrinisvariklis. Elektromobilio baterijos. Akumuliatoriai. Elektromobilių įkrovimo stotelės ir būdai. Pakrovimo metodai. Bevielis įkrovimas. Elektromobilis – elektros energijos šaltinis. Elektros energijos tiekimo kategorijos. Elektros energijos tiekimo schemos. Lengvatos automobiliams. Poveikis gamtai ir miestui. Išvados. Naudotos literatūros ir šaltinių sąrašas.


Baterijos tai įtaisai, kuriuose cheminė energija yra paverčiama elektros energija. Baterijas naudoja dauguma šiuolaikinių prietaisų. Baterijos yra naudojamos ir elektromobiliuose, kur jos palaiko energijos tiekimą elektriniam varikliui. Baterija kol kas pats brangiausias mazgas elektromobilyje. Egzistuoja dviejų tipų baterijos – vienkartinės ir pakraunamos. Šiuo atveju pakraunamos baterijos yra daug pranašesnės, nes gali būti naudojamos kelis kartus, tai yra iškraunamos ir vėl pakraunamos naujam naudojimui. Tokio tipo baterijų gali būti įvairių rūšių, kurios skiriasi sudėtimi ir svarbiausias parametrais – specifine energija, celių įtampa, pakrovimo ciklų skaičiumi. Tarp populiariausių baterijų yra švininės, nikelio-kadmio bei ličio jonų baterijos. Iš daugelio Li-jonų technologijų toliausiai pažengusios yra šios: V ličio-nikelio-kobalto-aliuminio (NCA); V ličio-nikelio-mangano-kobalto (NMC); V ličio-mangano spinelių (mineralų) (LMO); V ličio titanato (LTO); V ličio-geležies fosfato (LFP); V ličio-kobalto oksido (LCO).

Natrio (Sodium) baterijose (Na), kurios kartais vadinamos „zebra“ baterijomis, kaip elektrolitas naudojamas išlydytas karštas natrio chloraliuminatas, kurio temperatūra turi būti palaikomas apie 270 laipsnių. Šio tipo baterijos turi gana didelį energijos tankį (120 Wh/kg), o jos galios tankis nedidelis. Jų gamybos technologija taip pat brangi.

Paprasčiausi ir pigiausi elektromobiliuose dar gana dažnai naudojami elektros energijos kaupikliai yra seniai žinomos švino-rūgštinės baterijos. Jų gamybos technologija yra brandi. Jos gali būti greitai įkraunamos. Tinkamai eksploatuojamos baterijos paprastai keičiamos kas treji metai. Švino-rūgštinių baterijų trūkumai yra didelis jų svoris (sudaro 25-50 proc. viso elektromobilio svorio), nedidelis energijos tankis (30-40 Wh/kg), ne pats geriausias ir įkrovos-iškrovos ciklo naudingumo koeficientas – 75 proc.

Dar siūloma naudoti elektromobiliuose ir GST Zn-oro bateriją, kuri buvo sukurta naudoti energetikoje. 67 kWh įkrovos talpos elektromobilio baterija kainuotų apie 7-8 tūkstančius JAV dolerių, o tai keletą kartų pigiau, negu dabar kainuoja tos pačios įkrovos Li-jonų baterija. Pasaulio mokslinėse laboratorijose daug dirbama tobulinant visų tipų elektromobilių baterijas. Ieškoma naujų pigesnių medžiagų, taikomos naujos nanotechnologijos.

Kitos elektromobilio sandaros dalys tai variklio valdiklis reguliuoja variklio atiduodamą galią priklausomai nuo akseleratoriaus paspaudimo. Variklio valdiklis turi atikti pasirinkto variklio tipą ir parametrus. Kontaktorius pasukus užvedimo raktelį sujungia aukštą įtampą. Jie apsaugo grandinę nuo trumpojo sujungimo. DC/DC keitiklis keičia baterijų bloko įtampą į 12V-13,5 V skirti maitinti standartiniai automobilio įrangai ir krauti 12 V akumuliatorių. Paprastai reikalingas 400-900 V keitiklis. Stabždžių vairo stiprintuvo pompos, jeigu jos dirba standartiškai nuo VD variklio juos reikia pakeisti į elektrinius, kad išliktų automobilio charakteristikos.

Galima pateikti pavyzdį, kuris parodo, kad elektromobilio energijos sąnaudos yra pakankamai nedidelės. Atlikus individualaus gyvenamojo namo su keturiais gyventojais energijos sąnaudų skaičiavimus patalpoms ir šiltam vandeniui šildyti, elektromobiliui ir namo elektros energijos imtuvams maitinti buvo nustatyta, kad, esant vidutiniam dienos kilometražui buvo nustatyta, kad esant vidutiniam dienos kilometražui iki 40 km. vieno mėnesio elektros sąnaudos vidutiniam elektromobiliui aprūpinti elektros energija apytiksliai gali sudaryti apie 10-15 proc. visų namo energijos sąnaudų. Vertinant elektromobilių plėtros Lietuvoje procesą laiko atžvilgiu, galima su didele tikimybe prognozuoti, kad šis procesas vyks labai lėtai, palaipsniui ir kad jokių didelių problemų Lietuvos elektros energetikos sistemai jis nesudarys. Prie lėtai vykstančio proceso visada yra lengviau prisitaikyti. Lėtą šio proceso eigą garantuoja ta aplinkybė, kad Lietuva nepriklauso ir dar ilgai nepriklausys prie tų pirmaujančių išsivysčiusių šalių, kurios labai rūpinasi aplinkos apsauga ir švariosios energetikos plėtra.

  • Microsoft Word 793 KB
  • 2019 m.
  • Lietuvių
  • 21 puslapis (5777 žodžiai)
  • Universitetas
  • Audra
  • Elektromobiliai ir jų įkrovimas
    10 - 2 balsai (-ų)
Elektromobiliai ir jų įkrovimas . (2019 m. Liepos 03 d.). https://www.mokslobaze.lt/elektromobiliai-ir-ju-ikrovimas.html Peržiūrėta 2019 m. Gruodžio 12 d. 00:59
×
Nežinai kaip atlikti užduotį? Klausk!