Ikimokyklinio amžiaus vaikų kalbos ugdymo būdai, priemonės, integracija


Įvadas. Vaiko kalbos ugdymas per žaidimus. Vaikų kalbos tobulinimas komunikuojant su šeima ir kitais suaugusiais. Vaiko kalbos lavinimas per pasakas ir pasakojimus. Priemonės. Integracija. Išvada. Literatūra. Priedai.


Tikslas. Atskleisti ikimokyklinio amžiaus vaikų kalbos ugdymo būdus, priemonės, integraciją

Ikimokyklinukai daug išmoksta žaisdami, todėl jų veikla darželiuose jiems turėtų būti linksma ir įdomi. Vaikai žaisdami įgyja naujų sugebėjimų, įgūdžių, žinių, socialinės patirties, lavina savo motorinius įgūdžius. Spręsdami sudėtingas užduotis, žaisdami žodžiais ir mintimis, jie lavina savo protą. Tinkamai parinkti žaidimai ugdo vaikų darbštumą, pastabumą, vaizduotę. Žaidimas skatina vaiko augimą, smalsumą, norą aktyviai tyrinėti, eksperimentuoti, domėtis ženklais ir simboliais. Žaisdamas vaikas mokosi suvokti erdvę, klasifikuoti daiktus bei reiškinius, lavinamas jo kūrybinis mąstymas , matematiniai gebėjimai, skaitymo ir rašymo įgūdžiai. (Gražienė V. (2001). Projektų metodas ir pedagoginės studijos. Vilnius). Žaidžiant kalbinius gebėjimus ugdančius žaidimus, kurdamas istorijas ir jas pasakodamas, dainuodamas dainas, deklamuodamas eilėraščius, vaikas natūraliai išmoksta kalbą. Antraisiais–penktaisiais gyvenimo metais vaiko žodynas plečiasi labai sparčiai.

Padeda suprasti, kad yra panašiai, kaip ir jis pats, jaučiančių žmonių.

Pajunta, kad bendravimas su kitais jaučiančiais, mąstančiais praturtina jį patį, kartais paskatina pakeisti savo nuomonę.

Taip pat svarbu įvardyti ne tik kasdienės aplinkos daiktus, bet ir paminėti jų savybes, požymius. Vaikai turi liesti įvairius paviršius, lipdyti, ragauti, kad patirtų naujų pojūčių ir išmoktų juos išreikšti žodžiais (šiurkštus, švelnus, kietas, minkštas, kartus, saldus). Mokytis erdvinių, laiko santykius reiškiančių žodžių (toli, pradžia, galas, aukštai, viršus, šiandien, rytoj, dabar).

Norint ištaisyti vaikų netaisyklingai vartojamus daiktavardžių ir skaitvardžių derinimo klaidas reiktų žaisti su daiktų poromis ar vienodais paveikslėliais, pavyzdžiui, du stalai, dvi mašinos, du kamuoliai, dvi dėžės. Gramatines klaidas dažniau daro vaikai, turintys kalbos sutrikimų. Jei vaikas kalbėti pradėjo vėliau nei daugelis jo bendraamžių, jo žodynas skurdus, žodžiai nesuderinti tarpusavyje ir gramatinių klaidų labai daug, ilgai nereiktų delsti, o kreiptis į specialistus.

Lengviau pasiekti norimus rezultatus galima, jei iš pradžių būtų aptarta su vaiku (geriausia prieš veidrodį) lūpų ir liežuvio padėtį tariant mokomą garsą. Pavyzdžiui, „pažiūrėkime, ką daro mūsų lūpos ir liežuvis, kai tariame garsą š. Matai, lūpos „piktos“, aš jas suraukiu ir atkišu į priekį. Liežuvis slepiasi burnoje, už viršutinių dantų. Pamėginkime kartu ištarti š–š–š. Dabar priglauskime delniuką prie burnos. Jauti, kokia šilta oro srovė eina, kai tariame šššš. Jei vaikui pavyko ištarti šį garsą, galima pereiti prie skiemenų mokymosi. Kad vaikui greitai neatsibostų kartoti įvairius skiemenis galima sugalvoti žaidimų, kuriuose galėtų tarti įvairius skiemenis su šiuo garsu. Galima žaisti su dėlione, kiekvienai detalei „sugalvojant“ vis kitokį vardą: ša, šo, šu, šė, ši, aš, oš, statyti kaladėlių ar lego bokštus tariant po vieną skiemenį ir t. t. Kai vaikas visiškai taisyklingai pakartoja įvairius skiemenis, galima pereiti prie žodžių mokymosi. Tariant žodžius reikia pabrėžti mokomą garsą (šššala, šššoka, šššukuoja). Išmokus žodžius galima sugalvoti įvairių sakinių, pasakojimų, eilėraščių su šiuo garsu ir tada vaikui tariant šiuos žodžius galima kontroliuoti garso tarimą vaiko kalboje. Svarbiausia norint taisyti vaiko kalbą nepertraukinėti jo jam kažką pasakojant, tam, kad to nebūtų reikia sugalvoti būdų kaip vaiką pataisyti kitaip. Kai kuriems vaikams padeda prisegti ženkliukai su nupiešta raide š, kitiems lengviau išmokti, kai mama ar tėtis taisyklingai pakartoja jų ištartus žodžius.

  • Microsoft Word 40 KB
  • 2019 m.
  • Lietuvių
  • 15 puslapių (3050 žodžiai)
  • Kolegija
  • Deimantė
  • Ikimokyklinio amžiaus vaikų kalbos ugdymo būdai, priemonės, integracija
    10 - 2 balsai (-ų)
Ikimokyklinio amžiaus vaikų kalbos ugdymo būdai, priemonės, integracija. (2019 m. Spalio 05 d.). https://www.mokslobaze.lt/ikimokyklinio-amziaus-vaiku-kalbos-ugdymo-budai-priemones-integracija.html Peržiūrėta 2019 m. Spalio 22 d. 01:19
×
Užduokite klausimą bet kuria mokslo tema