Ikimokyklinio amžiaus vaikų lietuvių kalbos ugdymas


Įvadas. Žodyno turtinimas. Kalbos kultūra. Kalbos lavinimo galimybės. Kalbėkime žaisdami, skaitydami pasakas, eilėraščius. Išvados. Literatūra.


Gimtoji kalba yra brangiausia paveldima tautos jungtis. Kalba – ne tik ženklų sistema, ne tik komunikacijos priemonė, bet ir tautos siela.. Gimtoji kalba yra natūralioji žmogaus psichofizinė funkcija: vaikas instinktyviškai panašaują suaugusiųjų kalbą, mankština savo tarimo padargus, stipriai reaguoja į žodį. (Ikimokyklinio amžiaus vaikų kalbos ugdymas 1989)

Ikimokyklinio amžiaus vaikų žodynas gausėja kartu su aplinkos pažinimu. Susipažindamas su aplinkos daiktais, reiškiniais, vaikas ne tik juos stebi, įsimena, bet ir nori pavadinti taip, kaip juos vadina mama.

Kai tik vaikas supranta, kad daiktus galima pavadinti, tai daugybę kartų kartoja naujai išgirstą žodį, siedamas jį su daiktu ir tobulindamas bei tikslindamas žodžio tarimą. Laipsniškai tobulėja fonetinė, morfeminė ir leksikinė žodžio reikšmė. Didžiausias šuolis vaiko žodyno plėtroje įvyksta tada, kai jis ima operuoti morfemomis. Su galūnėmis „prisegimu“ prasideda žodžių ir sakinių konstravimas bei dažnesnės gramatinio pobūdžio klaidos, kurios rodo, kad vaikai mokosi kalbėti gimtąja kalba ne tik mėgdžiodami suaugusiuosius, bet ir patys „darydami“ žodžius bei sakinius.

Pagrindinės žodyno gausinimo kryptys. Kad vaikų žodynas būtų turtinamas sistemingai, turime laikytis trijų pagrindinių krypčių.

Semantinė – struktūrinė, tokia kryptimi gausinant vaikų žodyną, yra aiškinama leksikinė ir gramatinė žodžio reikšmė.

Semantinė – stilistinė, tai vaizdingos leksikos reikšmių aiškinimas, frazeologiškai susijusių reikšmių supratimo bei vartojimo plėtra. (Ikimokyklinio amžiaus vaikų kalbos ugdymas 1989)

Vaikas itin jautrus, dėmesingas kalbai. Jam kalbos etalonu tampa tiek geras, tiek blogas pavyzdys, todėl kalbindami mažamečius turime dažniau pagalvoti, kokį parenkame žodį, kaip jis skamba, praturtina ar atvirkščiai skurdina vaiko žodyną. (Ikimokyklinio amžiaus vaikų kalbos ugdymas 1989)

Pagrindinė ikimokyklinio amžiaus vaikų veikla yra žaidimas, todėl turėdami laisvą minutę, bendraukite su vaiku, vaidinkite drauge įvairias žaidybines situacijas, būkite žaidimo partneriais(Labanauskienė A.2003)

Žaisdami vaikai įgyja bendravimo įgūdžių, mokosi bendrai veikti, vertinti savo veiklą ir rezultatus.

Todėl bendraujant su vaikais, ugdant jų kalbą, pati tinkamiausia forma yra ir išlieka žaidimas.

Mūsų supratimas, meilė ir mūsų kalba padės išugdyti vaiką savarankiška, mąstančia, savimi pasitikinčia asmenybe, kuri ateityje sugebės įveikti sutiktus gyvenimo sunkumus.

Šie patarimai skatins ne tik vaiko kalbos vystymąsi, jo tobulėjimą, bet ir kūrybinių

  • Microsoft Word 24 KB
  • 2017 m.
  • Lietuvių
  • 13 puslapių (3368 žodžiai)
  • Kolegija
  • Deimantė
  • Ikimokyklinio amžiaus vaikų lietuvių kalbos ugdymas
    10 - 3 balsai (-ų)
Ikimokyklinio amžiaus vaikų lietuvių kalbos ugdymas. (2017 m. Lapkričio 25 d.). https://www.mokslobaze.lt/ikimokyklinio-amziaus-vaiku-lietuviu-kalbos-ugdymas.html Peržiūrėta 2020 m. Rugsėjo 28 d. 12:35
×
146 mokytojai prisijungę laukia tavo klausimo