Konkurencija



Vis daugiau tarptautinės prekybos gijų susieja Lietuvos verslininkus su užsienio šalimis.
Konkurencijos mąstą lemia vis didėjantis dalyvių tarptautinėse prekybos operacijose skaičius.
Verslo ekonomika paprastai nagrinėja,kaip firmos nustato kainą ir gamybos apimtį,atsižvelgiant į sąnaudas. Šie keturi rinkos modeliai skiriasi vienas nuo kito firmų skaičiumi šakoje,nepriklausomai nuo to kokiakonkurencinė rinka(arba tobula konkurencija)-tai tokia rinkos struktūra,kai nė viena firma savo elgesiu negali paveikti rinkos kainos,t. Bet kuri firma yra kainos gavėja. Tobulos konkurencijos rinkos pavyzdžiai:žemės ūkio produktų rinka,fondų birža,vertybinių popierių rinka ir kt.
Tobulai konkurencijai egzistuoti reikia keturių pagrindinių sąlygų,kurios kartu ir nulemia pagrindines konkurencinės rinkos savybes.
1 didelis firmų skaičius. Pagrindinė tobulos konkurencijos savybė yra ta,kad yra daug nepriklausomų pardavėjų kurie veikia gerai organizuotoje rinkoje.
2 standartinė (identiška) produkcija. Visos firmos,veikiančios tam tikroje šakoje,parduoda iš esmės identišką prekę. Taigi kiekvienas firmos produktas yra tobulas substitutas kitos firmos produktui.
3 kainos gavėja. Konkurencinėje rinkoje atskiros firmos labai nežymiai kontroliuoja rinkos kainas. Kiekviena firma gamina pakankamai mažai produkcijos,kad keisdama savo produkcijos apimtį,negalėtų paveikti bendrosios paklausos ir rinkos kainos. Taigi atskiras konkurencinis gamintojas sutinka su kaina,jis negali nustatyti rinkos kainos,o gali tik prisitaikyti prie jos.
4 laisvas įėjimas ir laisvas išėjimas iš šakos. Naujos firmos gali laisvai įeiti į šaką,o jau veikiančios firmos laisvai išeiti iš konkurencinės šakos. Tam nėra jokių rimtų kliūčių:teisinių,techninių,finansinių ir kitų,kurios galėtų sutrukdyti susikurti naujoms firmoms konkurencinių kainų ekonomika siekia paskirstyti ribotus visuomenės išteklius taip,kad būtų maksimaliai patenkinti vartotojų poreikiai.
Efektyviausiam ribotų išteklių panaudojimui reikia dviejų sąlygų,kurias pavadinsime išteklių paskirstymo efektyvumu ir gamybiniu efektyvumu. Firma tobulos konkurencijos sąlygomis gamina pigiausiu būdu ir parduoda žemiausia kaina.
Tobulos konkurencijos rinkoje firmos,siekdamos pelno,gamins prekę iki to taško,kur kaina susiligins su ribinėmi1 pajamų paskirstymo nelygybė. Rinkos dalyviai skiriasi savo išsilavinimu,žiniomis,aktyvumu,fizinėmis ir protinėmis ypatybėmis. Jų reakcija į pasiūlos ir paklausos svyravimus,kainų skirtumus atskirose rinkose yra nevienoda.