Kūrybiškumo samprata ir jo ugdymas ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje


Įvadas. Kūrybiškumo samprata. Kūrybiškumo sampratos analizė. Kūrybiškumas kaip procesas. Kūrybiškumas kaip asmenybės savybė. Kūrybiškumo ugdymas ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje. Kūrybiškumo ugdymo ikimokykliniame amžiuje ypatumai. Kūrybiškumo ugdymo galimybės. Išvados. Literatūra.


Apibūdinant kūrybos procesą ypač pažymimi emociniai kūrybinės veiklos ypatumai. Šiuo aspektu kūrybinį procesą tyrinėję mokslininkai (Izard, Tomkins) nurodo, jog kūrybiškumas turi būti suprantamas kaip divergentinis mąstymas, pripažįstant kūrybinius ieškojimus, kurie lemia netikėtus rezultatus ( Girdzijauskienė, 2004, p. 11).

TIKSLAS – išanalizuoti kūrybiškumo sampratą ir jo ugdymo galimybes ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje.

Apibendrinant galime pasakyti, kad kūrybiniame procese išskiriama kūrybinio mąstymo įvairovė, estetinio pasaulio suvokimas ir pabrėžiama kūrybinė intuicija, fantazija, divirgentinis mąstymas. Kūrybinis procesas gali būti atpažintas bei pažintas per kūrybos rezultatus.

Apibendrinant galime pasakyti, kūrybiškumas yra asmenybės raiška, per kurią asmenybė stiprina savo jausmus, spartina bendravimą.

Požiūrių į kūrybiškumą įvairovė būdinga ir ikimokyklinio ugdymo procesui. Nuo to, kaip pedagogai supranta kūrybiškumą, daug priklauso ir vaikų kūrybiškumo ugdymo ypatumai. Siekiant atpažinti kūrybiškumą ankstyvojo ugdymo aplinkoje, būtina išsami jo samprata (Torrance, Sharp, Amabile), kuria remiantis kiekvienas vaikas yra menininkas plačiąja to žodžio prasme, kiekvienas turi kūrybinį potencialą, kuris turi būti lavinamas, daugiau dėmesio skiriant ne procesui, o produktų vertinimo kokybei (Jautakytė 2014).

Kognityvinis kūrybiškumo komponentus: divergentinį mąstymą, vaizduotę, gebėjimą spręsti problemas, „tvarkyti“ informaciją ir pan.

Nuoširdžius tarpusavio santykius: susidraugavimo, vienas kito pažinimo pratimai kuria tą ypatingą atmosferą, kurioje vaikai jaučiasi saugūs dalytis idėjomis.

Apibendrinant galime teigti, kad palankiausias ikimokyklinio amžiaus tarpsnis, nes tuomet vaikai imlūs viskam ir yra žingeidūs, smalsūs. Vaiko kūryboje svarbūs pažinimo bei pats kūrybos procesas, vaizdu išreiškiant savo išgyvenimus.

Vaikų kūrybinė saviraiška pasakomis, kaip teigia psichologai, “pasaka, kaip nė viena kita literatūrinio žanro rūšis, leidžia išsilieti vidinei įtampai, kurią vaikas nesąmoningai jaučia, ir kartu padeda tos įtampos atsikratyti” (Furst, 1999, p. 221); “dažnai sekamos, vadinamos pasakos teigiamai veikia vaikų nuotaiką, dielę įtaką daro vaiko vaizduotei, kurios pagalba vaika kuria savas pasakas be tyrinėja ir atranda jų gyvenimiškų problemų sprendimus“ (Pileckaitė – Markovienė, Nasvytienė, Bumblytė, 2004, p. 91).

N. Bražienė (2010) išryškina tokius svarbiausius pasakos mechanizmo principus, lemiančius jos įtaigumo poveikį vaikui. Pirma, pasakos neturi tiesioginio moralo. Antra, neapibrėžta pasakos pradžios formulė leidžia vaikui – klausytojui suvokti, kad aprašomi įvykiai galėjo nutikti bet kur. Trečia, kiekvienos pasakos situacija turi daugybę prasmių. Kaip teigia N. Bražienė , pasaka labiausiai atitinka vaikui priimtiną pasaulio supratimą ir padeda suvokti svarbius „dalykus“, išgyventi ir perimti įvairius elgesio modelius. Pasakose teisingumas ir gėris būtinai nugalės (Songailienė, Bražienė, 2011, p. 65-66).

R. Songailienė ir N. Bražienė (2011) išskiria, kad žaidimas yra pagrindinė ikimokyklinio amžiaus vaiko veikla, kuri, remiantis J. Piaget, vertintina pirmiausia kaip kūryba, nes žaisamas vaikas suvokia ir atkuria pasaulį bei įprasmina jį. Bendra nuostata – žaidimas labai reikšmingas vaiko asmenybei, ugdyti. Žaidimas, kaip dinamiškas, kintantis procesas, stimuliuoja vaiko augimą, skatina smalsumą, norą aktyviai tyrinėti, eksperimentuoti.

  • Microsoft Word 28 KB
  • 2018 m.
  • Lietuvių
  • 14 puslapių (2892 žodžiai)
  • Universitetas
  • Laima
  • Kūrybiškumo samprata ir jo ugdymas ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje
    10 - 1 balsai (-ų)
Kūrybiškumo samprata ir jo ugdymas ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje. (2018 m. Vasario 18 d.). https://www.mokslobaze.lt/kurybiskumo-samprata-ir-jo-ugdymas-ikimokyklineje-ugdymo-istaigoje.html Peržiūrėta 2019 m. Spalio 24 d. 00:10
×
Užduokite klausimą bet kuria mokslo tema