Lietuvių liaudies sceninio šokio raidos bruožai


Įvadas. Xix-xx a. Pradžia (senieji laikaiTerminai. XIX amžiaus tautosakininkų paieškos. XX amžiaus tautosaka ir liaudies šokio bruožai. Lietuvių liaudies šokio kelias į sceną. Tarpukario Lietuva (1918-1940 m. Liaudies šokio stilizavimas ir kilimas. Šokio pritaikymo scenai problema. Okupacija (1940-1990 m. Lietuvių liaudies sceninio šokio suklestėjimas. Lietuvių liaudies sceninio šokio bruožai pokario laikotarpiu. Nepriklausomybės atkūrimas (1991-dabarLietuvių liaudies sceninio šokio raidos bruožai dainų šventėse. Lietuvių liaudies šokio kaita dainų šventėse. Išvados. Literatūra.


Lietuvių liaudies sceninis šokis nuėjo ilgą kelią, kol pasiekė sceną. Liaudies šokis turi itin svarbią reikšmę kiekvienam Lietuvos gyventojui, nes jis parodo lietuviškus papročius, tradicijas, apeigas, darbus ir nusako visą istoriją. Akivaizdu, kad šokio istorijos raidoje choreografai susidūrė su daug probleminių klausimų, kuriuos paminėsiu savo darbe. Keičiantis lietuvių liaudies šokio istorijai, keitėsi ir pačio lietuvių liaudies sceninio šokio bruožai. Mano darbo tikslas – juos apibrėžti pasakojant lietuvių liaudies sceninio šokio raidą nuo senųjų laikų iki šių dienų. Darbe pateiksiu konkrečią informaciją apie tai, kaip lietuvių liaudies šokis plėtojosi nuo kaimo gyventojų susibūrimų ir pasilinksminimų iki scenos. Pateiksiu konkrečias datas apie pirmuosius lietuvių liaudies sceninius šokius ir jų raidos bruožus.

Kalbant apie lietuvių liaudies šokio istoriją ir raidos bruožus, itin svarbu susipažinti su pačiais paprasčiausiais terminais, kurie apibūdina liaudies choreografijos žanrą:

Liaudies choreografija – bendras šokių, ratelių, žaidimų pavadinimas; neprofesionalios meninės kūrybos rezultatas, sukurtas žmonių ir vartojamas dvasiniams poreikiams tenkinti ir perduodamas iš kartos į kartą. Kazys Poškaitis (1985, p. 8) ją apibūdina taip: „žmonių sukurtas kūrinys, išreikštas organizuotais muzikos ritmo saistomais judesiais ir turintis apibrėžtą ir nustatytą figūrų nuoseklumą. Dainuojamas tekstas nebūtinas, o jeigu ir yra, tai gali nieko bendra neturėti su šokio turiniu“.

Ratelis – liaudies choreografijos žanras, kur dainuojant posminę /su priedainiu ar be jo/ dainą, ratuotai ritmiškai vaikštoma ratu, eilėmis ar sudarant kitokias figūras, o kartais stovint daromi judesiai rankomis ar kūnu, o dainuojant priedainį ar posmo dalį, kartais šokama, sukamasi ar judesiais vaizduojama dainuojamą tekstą. Artimas rateliui yra žaidimas, tačiau žaidime gali nebūti muzikos, teksto, o žaidėjų judesiai dažnai nėra susiję su dainos ritmu.

Sceninis liaudies šokis – išplėtotas, stilizuotas liaudies šokis, perpintas klasikinio šokio elementais, su choreografo fantazijos smarkiai praturtinta choreografija, išlaikant nacionalinį stilių ir panaudojant liaudies papročius, apeigas, kitą folklorą (Poškaitis, 1990).

Taigi, kalbėdami apie liaudies šokį, suprantame, jog šokio kūrėjai yra žmonės, liaudis, tai yra, jog autorius nežinomas, o pats šokis yra perduodamas iš kartos į kartą ir turi tam tikrą simbolinę reikšmę to laikotarpio liaudžiai, jame atsispindi siekiai, tarpusavio santykiai, požiūris į darbą.

„Nėra tautos be praeities, tik vienų tautų praeitį, seniausius laikus, tarsi migla gaubia nežinia, o kitos paliko gausią medžiagą jų istorijai pažinti“, – teigia Kazys Poškaitis (1990, p. 3). Ieškant informacijos apie lietuvių liaudies sceninį šokį ir jo raidą bei bruožus, vertingų ir informatyvių darbų yra labai mažai. Kyla klausimas: kodėl? Į šį klausimą gana aiškiai atsako žymi lenkų choreologė Irena Turska knygoje „W kręgu tanca“ (1965, p. 6): „Visada randasi norinčių imtis muzikos, tapybos, architektūros ar poezijos, ir visada labai nedaug norinčių imtis šokio, kaip mokslinio tyrimo objekto, ir negreitai bus kitaip. Pasaulyje niekur nėra akademijos, instituto ar universiteto skyriaus, skirto choreologijai, t. y. mokslui apie šokį, jo istoriją, teoriją, estetiką. Šokis – arba žiūrėti, arba pačiam šokti, o rašė apie jį nedaugelis, ir ne geriausieji.“ Deja, šokiai nebuvo filmuojami, todėl vien tik iš gana siaurų aprašymų yra itin sunku suprasti ir atkartoti žingsnius ir judesius. Skaitant šiuos aprašymus, daug kas yra neaišku, tačiau ir tai yra labai vertinga pagalba, siekiant pritaikyti lietuvių liaudies šokį scenai.

  • Microsoft Word 35 KB
  • 2020 m.
  • Lietuvių
  • 19 puslapių (4766 žodžiai)
  • Universitetas
  • Viktorija
  • Lietuvių liaudies sceninio šokio raidos bruožai
    10 - 1 balsai (-ų)
Lietuvių liaudies sceninio šokio raidos bruožai . (2020 m. Kovo 31 d.). https://www.mokslobaze.lt/lietuviu-liaudies-sceninio-sokio-raidos-bruozai.html Peržiūrėta 2020 m. Birželio 02 d. 10:51
×
111 mokytojų prisijungę laukia tavo klausimo