Ekspeditoriaus funkcijos

Jolanta

Kokios yra ekspeditoriaus funkcijos, ekspedicijų rūšys, ekspeditoriaus kaip vežėjo atsakomybė ir įsipareigojimai? 

KlausimaiLogistikaLygis: Profesinė mokykla1 atsakymasKlausimas atsakytas
2019 m.
Už kiekvieną geriausią atsakymą į lankytojo klausimą gausite dovanų kodą, su kuriuo galėsite užduoti savo klausimą arba nemokamai peržiūrėti norimą dokumentą iš mūsų svetainės.

Atsakymai (1)

Lina

EKSPEDICINĖS VEIKLOS SAMPRATA

Ekspedicinė veikla suprantama kaip krovinių ekspedijavimas, t.y. krovinių vežimo organizavimas  ir su tuo susiję veiksmai.

„Ekspeditorius – juridinis asmuo (verslininkas), sudaręs krovinių ekspedijavimo sutartį su užsakovu ir įsipareigojęs užsakovo (užsakovo kliento) lėšomis, jo ar savo vardu gabenti jam priklausantį krovinį ir atlikti kitus su tuo susijusius veiksmus“ - taip ekspeditorius apibrėžiamas LR Civilinio kodekso 6.824 straipsnyje, 2 punkte. Kombinuotų vežimų terminų žodynas (Terminology on Combined transport) ekspeditorių įvardija kaip „ tarpininką, kuris organizuoja krovinių vežimą ar siuntėjo pavedimu su tuo susijusias paslaugas“ [17].

Galima sakyti, kad ekspeditoriai atlieka didžiąją dalį vežėjo darbo, palikdami jiems rūpintis transporto priemonių technine būkle, spręsti įmonės vidines problemas, mažinti vežimo savikaina, saugiai ir laiku pristatyti krovinį. Taigi vežėjo ir ekspeditoriaus veiklos  funkcijos neturėtų persidengti.

Ekspedicinės veiklos funkcijų sąrašas:

•         tinkamo transporto parinkimas kroviniui;

•         krovinio radimas laisvam transportui;

•         vežimo maršrutų organizavimas;

•         važtaraščių ir lydraščių pildymas;

•         muitinės formalumų tvarkymas;

•         muitinei reikalingų dokumentų pildymas;

•         krovinio siuntų formavimas;

•          krovinio konsolidavimas[1];

•         krovinių srautų paskirstymas (distribucija);

•         krovinių sandėliavimo ir krovos darbų kontrolė;

•         draudimo sutarties sudarymas (kroviniui, vežimo veiklai ir t.t.);

•         suteikimas informacijos apie krovinių judėjimą ir jų būvimo vietą;

•         konsultavimas įvairiais krovinio vežimo klausimais

•         finansiniai atsiskaitymai.

Ekspedicinės veiklos funkcijos gana plačios, tačiau ne kiekviena ekspedicinė kompanija vykdo visas veiklas. Kokios paslaugos bus suteiktos klientui paprastai numatoma krovinių ekspedijavimo sutartyje, kur ekspeditorius įsipareigoja už atlyginimą kitos šalies (užsakovo) lėšomis teikti ar organizuoti sutartyje numatytas paslaugas susijusias su krovinių vežimu.

Daugelis Lietuvos ekspedicinių kompanijų yra mažos, jų valdomas turtas paprastai apibrėžiamas ofiso patalpomis ir kompiuteriais bei kita informacine technologija.. Informacinės technologijos transporto logistikos bei ekspedicinėje veikloje taikomos:

·         užsakymų priėmimui;

·         dokumentų tvarkymui;

·         krovinių, transporto ir vairuotojų identifikavimui;

·         transporto ir krovinio vietos nustatymui;

·         optimalaus maršruto parinkimui;

·         krovinių ir laisvų transporto priemonių paieškai.

Ekspeditoriai dirbantys su vežėjais jūra geležinkelio ir oro transportu susiduria su transporto kontrolės sistema kuri apjungia technologinės įrangos, interneto bei programinės įrangos darbą. Taip pat susiduriama ir su navigacinėmis sistemomis, vaizdo stebėjimo sistemomis, valstybinių numerių atpažinimo sistemomis. Dirbama su sandėliavimo informacinėmis programomis.                

Daugelio ekspeditorių dirba su transporto biržos programomis. Krovinių ir transporto biržos principą apibūdinti yra nesudėtinga, nes dauguma krovinių ekspedijavimo ar transporto įmonių susiduria su tokia situacija: yra laisvo transporto, bet nėra krovinių arba atvirkščiai – yra krovinių, bet nėra transporto. Tokiais atvejais ir turi galimybę pasireikšti krovinių birža, kaip internete veikianti rinka. Krovinių ekspeditoriai ir vežėjai gali skelbti krovinių ir transporto pasiūlymus. Nesvarbu, ar reikia kurjerio, galinčio nugabenti nedidelį voką, ar reikia transporto nestandartiniam kroviniui – visais atvejais yra siūlomos įvairios vežimo sąlygos. 

Lietuvos ekspeditoriai 1993 metais susibūrė ir įkūrė Lietuvos nacionalinę ekspeditorių asociaciją LINEKA kurios tikslas teikti praktinę pagalbą, bei informaciją, bei išlaikyti transporto veiklos profesionalumą. Asociacija  LINEKA jau nuo 1994-ųjų metų yra Tarptautinės ekspeditorių asociacijų federacijos FIATA narė. Federacija FIATA yra pasaulyje didžiausia transporto sektoriaus nevyriausybinė organizacija, kurios tikslai tarptautiniu mastu vienyti ekspedijavimo industriją, atstovauti, remti ir ginti industrijos interesus bei pagerinti ekspeditorių teikiamą paslaugų kokybę. Narystė šioje organizacijoje leidžia šalies ekspeditoriams gauti išsamią informaciją apie pokyčius transporto ekspediciniame versle, dalyvauti įvairaus lygio tarptautiniuose renginiuose, naudotis FIATA dokumentais.

Pagrindinis FIATA tikslas – ginti ekspeditorių interesus tarptautiniu mastu. Todėl pagrindiniai organizacijos uždaviniai:

1.      standartizuoti ekspedicijos dokumentus;

2.      diegti standartine prekybos sąlygas;

3.      keistis informacija ir organizuoti tam tikrus tyrimus;

4.      ginti ekspedijavimo interesus patarėjų arba ekspertų statusu kitų organizacijų posėdžiuose;

5.      apmokyti profesijos tarptautiniu lygiu;

6.      plėtoti ryšius su vežėjais ir jų organizacijomis;

7.      stiprinti ryšį su eksportuojančiomis organizacijomis.

[1] Konsolidavimas yra efektyvus būdas derinti kelių siuntų vežimą vienoje transporto priemonėje, kai siuntos vežamos į tą pačią  galutinę vietą (gali būt konsoliduojama pagal valstybę, miestą).

2019 m. Geriausias atsakymas
Šis klausimas jau atsakytas. Atsakykite į klausimus, kurie laukia atsakymo.
×
24 mokytojai prisijungę laukia tavo klausimo