Medžiaga verslo etikos koliokviumui
Kyla klausimas: ar galima iš to, kas yra, išvesti taipostkomunistinėse šalyse vykstant ekonominiams, socialiniams, politiniams pokyčiams, jie vyksta ir doroviniame gyvenime. Rinkos santykiai formuoja kitą moralės tipą – tai empiristinės, racionalistinės, realistinės, konsekvencialistinės etikos paradigma.
Naujos realijos, nauji reiškiniai ir jas kuriantys subjektai dažnai moraliai pasmerkiami, nes dažnai jų moralinis elgesys yra motyvuotas ne aukštais moraliniais dvasiniais idealais, o pragmatiškais tikslais.
Tokią padėtį lemia mūsų kultūros kontekste glūdintis dualizmas: iš vienos pusės – išaukštintos normos, principai, idealai, iš kitos – pragmatiniai, racionalūs, utilitarūs žmonių gyvenimo siekiai, tikslai, elgsenos motyvai.
Dabar objektyviai reikalinga naikinti konfliktiškumą tarp ekonominių reformų ir etinių nuostatų – reikia apsvarstyti ir pozityviai teigti rinkos santykių determinuotas kultūrines orientacijas.
Nuo abstrakčių vertybinių svarstymų – prie etinės koncepcijos, grindžiamos faktiniais svarstymais, adekvačiu tikrovės suvokimu, objektyvižmogaus vertę sąlygoja ne vien žinios, intelektualinis lygis, bet ir apsisprendimas beipareiga-moralinė kategorija. Jos bus tiek kiekviename indivimaksima – tai subjektyvus praktinis mžmogaus elgesio šaltinis – asmeninis interesas. Veiksmas yra moraliai teisingas, jei suteikia daugiau naudos didesniabet kokios žmonių veiklos šaltinio reikia ieškoti žmonių pojūčiuose, nes dorovės papie pareigą galima kalbėti tik tuo atveju, jei jos atvisuomeniniuose santykiuose atskiro žmogaus nauda yra susijusi su kitų žmonių nauda per sankcijas ir simpatiją. (sankcijos – tai priemonės, taikomos, kai ignoruojami kitų visuomenės narių interesai; simpatija –tai malonumas, kurio šaltinis kito žmogaus malonumas). Žmogus, siekdamas asmeninės laimės, kartu siekia visų būtybių laimės, kuo didesnės laimės kuo didesniam žmonių skaičiui , ir priešingai – didindamas kuo didesnio žmonių kuris malonumas vertingesnis sprendžia nuomonė daugumos tų, kurie patyrė abu malonumus. geriau būti netaisyklės utilitarizmas – poelgio moralumas siejamas pirmasis, kuris, aptvėręs žemės sklypą, sumanė pasakyti! čia mano! – buvo pirverslo etika – tai etikos sritis, kuri atsiranda verslui ir etikai sąveikaujant. Susirūpinimas verslo būkle, išreikštas konferencijų, seminarų rengimu, publikacijomis laikraščiuose ir žurnaluose, etikos krinkos ekonomika ne visada efektyviai informuoja savininkus ir vadybininkus kaip elgtis situacijose, iššaukiančiose toli siekiančias pasekmes.
- Microsoft Word 14 KB
- 2012 m.
- 5 puslapiai (1392 žodžiai)
- Povilas
-