Moksleivių požiūrio į sveiką mitybą formavimo galimybės bendrojo lavinimo mokykloje


Įvadas. Sveikos gyvensenos ugdymas. Sveikatos samprata. Sveikos mitybos samprata. Požiūrio į sveiką mitybą formavimo galimybės. Sveikos mitybos požiūrio ugdymas švietimo dokumentuose. Moksleivių nuostatų formavimo galimybės (pedagoginiu, psichologiniu aspektais). 10 klasių mokinių požiūrio į sveiką mitybą formavimo galimybių tyrimas. Mokinių požiūris į sveiką mitybą ir ugdymo galimybes bendrojo lavinimo mokykloje. Mokytojų nuomonė apie moksleivių požiūrį į sveiką mitybą. Išvados. Literatūra. Santrauka. Priedai.


Moksleiviškas amžius – vienas svarbiausių formavimosi etapų, todėl, ypač svarbu, padėti jaunam žmogui suformuoti sveiko maitinimosi įpročius ir požiūrį. Statistikos departamento duomenimis, daugėja mokyklinio amžiaus vaikų sergančių įvairiomis ligomis ir šių ligų atsiradimo viena iš priežasčių , pasak R. Proškuvienės (2004), yra nevisavertė mityba.

Plačiau mokinių mitybą tyrinėjo U. Tamašauskaitė (2004), R. Stukas(1999), G. Šurkienė(2003), B. Mielkuvienė(1998)). Tačiau stokojama darbų aptariančių moksleivių požiūrio į sveiką mitybą formavimo galimybes, todėl manytume, kad šis mokinių mitybos klausimas yra gan aktualus.

Šio darbo objektas – 5-10 klasių mokinių požiūris į sveiką mitybą.

Darbo tikslas – ištirti 5-10 klasių mokinių požiūrio į sveiką mitybą formavimo galimybes Šilutės r. Kintų vidurinėje mokykloje.

1. Studijuoti pedagoginę, psichologinę, medicininę literatūrą: apžvelgti sveikos gyvensenos ugdymą.

2. Ištirti moksleivių sveikos mitybos požiūrio formavimo galimybes bendrojo lavinimo mokykloje.

3. Ištirti, kaip yra ugdomas sveiko maitinimosi požiūris 5-10 klasėse Kintų vidurinėje mokykloje.

1. Mokslinės literatūros analizė apie mokinių požiūrį į sveiką mitybą,

Nuo pat kūdikystės žmogus yra susijęs su mityba. Tai viena svarbiausių aplinkos sąlygų, veikiančių organizmą. Nuo jos priklauso žmogaus savijauta, nuotaika, gebėjimas dirbti, mąstyti, kurti. Senovės mąstytojai teigė, kad mityba – sveikatos, energijos ir žvalumo šaltinis.

Žmogaus gyvybei, sveikatai ir darbingumui palaikyti reikalingos maisto medžiagos- baltymai, riebalai, angliavandeniai, mineralinės medžiagos, vitaminai ir vanduo. Visos jos gaunamos su maisto produktais.

Kadangi šiais laikais itin aktuali sveika mityba. Svarbiausius sveikos mitybos principus R. Stukas (1999) išskyrė šiuos:

Įvairumas. Su maistu reikia gauti apie 40 maisto medžiagų. Jos gaunamos valgant įvairų maistą. Reikia vartoti augalinius ir gyvūninius maisto produktus, taip bus patenkinti visi organizmo poreikiai šioms medžiagoms.

Norint lengviau suvokti mitybos principus, R. Stukas siūlo naudotis mitybos piramide.

Daugelis žmonių laikydamiesi dietų peržengia visas sveikos mitybos ribas. Nuolatinis pusbadžiavimas ir baltymų trūkumas trikdo fizinį bei protinį vystymąsi. Kita žmonių dalis yra tie, kurie maitinasi labai nesveikai, vartoja per daug riebalų, nemėgstama daržovių ir vaisių, nors jų yra daug ir įvairių ir mažai angliavandenių. Todėl mitybos specialistai pateikia sveikos mitybos taisykles, kurios nusako kaip turi žmogus maitintis, kad maiste būtų pakankamai: baltymų, riebalų, angliavandenių, mineralinių druskų, vitaminų, vandens:

Daugelis atsisako pusryčių, tačiau jie užima gan svarbia vietą mitybos režime. L. Kadziauskienė(1982) teigia, kad „pusryčių nevalgęs – menkas darbininkas. Daugelis galvoja atseit miegojai, tai nedirbai, o padirbėjus ir pietūs bus gardesni. Tačiau nevalgę pusryčių tik ir žvilgčiojame į laikrodį, ir galvojame apie valgį, o tai trukdo tiek fiziniam tiek protiniam darbui. Nevalgę pusryčių stengiasi daugiau suvalgyti per pietus ir taip perkrauna skrandį”(p. 13-14).

Pietus specialistai rekomenduoja valgyti pirmojoje dienos pusėje. Po darbo patartina pietauti tada, kai jis anksti pradedamas ir anksti baigiamas.

L. Kadziauskienė teigia, kad „vakarienė prieš pat miegą kenkia“. Vakarieniauti patartina 1 – 2 valandas prieš miegą, ir maistas turėtų būti lengvas. Norintiems sustiprėti ar šiaip pagerinti sveikatą siūloma rinktis stiklinę pieno, kefyro ar sulčių einant miegoti. Mat miegant susilpnėja virškinimas(p. 24).

B. Juktonienė (1980) siūlo valgyti 5-4 kartus per dieną, valgant retai labai išalkstama ir iš kart suvalgoma daug, taip maistas yra blogiau suvirškinamas (p. 41). Maitintis reikia saikingai, reguliariai ir kuo įvairesniu maistu. N. Agadžanianas ir A. Katkovas (1984) taip pat mano, kad norint išsaugoti sveikatą, svarbu ne tik nepersivalgyti, bet ir pasirinkti tinkamą valgymo rėžimą, kad maistas turi patekti į organizmą nedidelėmis porcijomis (p. 26).

  • Microsoft Word 152 KB
  • 2017 m.
  • Lietuvių
  • 41 puslapis (8851 žodžiai)
  • Kolegija
  • Rima
  • Moksleivių požiūrio į sveiką mitybą formavimo galimybės bendrojo lavinimo mokykloje
    10 - 1 balsai (-ų)
Moksleivių požiūrio į sveiką mitybą formavimo galimybės bendrojo lavinimo mokykloje. (2017 m. Sausio 15 d.). https://www.mokslobaze.lt/moksleiviu-poziurio-i-sveika-mityba-formavimo-galimybes-bendrojo-lavinimo-mokykloje.html Peržiūrėta 2018 m. Rugpjūčio 20 d. 19:35
×