Mokytojo asmenybės reikšmė ugdymo procese


Mokytojas – pagrindinis ugdymo institucijos veikėjas. Mokytojo meilė vaikams. Mokytojo profesijos specifiškumas. Mokytojas dalyko dėstytojas. Mokytojas kaip vyresnis draugas. Mokytojo misijos reikšmė.


Nėra nieko prakilnesnio už žmogaus dvasią, už garbingą jo gyvenimą. Dvasios tobulinimas yra žmogaus gyvenimo apvainikavimas. Tautos gerovė ir turtingumas yra liaudies gerovė, kuria turi rūpintis vyriausybė, ir kurios turi siekti atskiros asmenybės, bet gerovė ir turtingumas yra tik priemonės, reikalingos priemonės. Niekas nežino to geriau ir tvirčiau kaip mokyklos mokytojas. Niekas neturi ir negali menkinti materialinių gėrybių reikšmės ar smerkti jų siekiančiuosius, ypač tie, kurie jų turi į valias. Bet jos – tik priemonė; yra tauresnių, aukštesnių vertybių. Mokytojas padeda jų pasiekti. Ne arimas yra jo veiklos tikslas; pats žmogus – jo rūpesčių ir pastangų objektas. Mokytojas skverbiasi į žmogaus dvasios gelmes, aria jo dvasios dirvonus ir apvaisina jo valią tauriomis sėklomis, kartu sukurdamas tinkamas sąlygas joms sudygti.

Tikras mokytojas yra geriausias, ištikimiausias tėvų draugas. Jie nemato ir negirdi jo, bet jaučia jo veiksmus, ketinimus, jo darbą. Jis turi mokėti pakęsti jų nepagarbą, nepripažinimą, net neteisingumą. Jie nemoka geriau elgtis – nepažįsta jo, dar nepakankamai išlavėję, kad jų mintys ir jausmai būtų kilnesni, - taip galvoja mokytojas ir nenuleidžia rankų. Jaustis mokytoju – tai jaustis mokinio tėvų namų draugu (Dystervėgas A., 1988).

Gerbdami mokytoją, mokiniai apskritai mokosi gerbti vyresniuosius. Gerą pedagogo įtaką mokinys jaučia ilgai, kartais net visą gyvenimą. Šviesiausi vaikystės ir jaunystės prisiminimai dažnai būna susiję su mylimu mokytoju, kuris dirbdamas vadovaujasi pagrindiniu jausmu – meile vaikui. Mylintis mokytojas visada suras ir duos mokiniui galimybę pasirodyti geram, pademonstruoti savo galimybes, žinias ir sugebėjimus, paskatins jį tikėti savo jėgomis (Jovaiša L. Vaitkevičius J., 1987).

Bendražmogiškų savybių, reikalingų pedagogui, galima įvardinti daug. Apibendrinama pabrėžiu svarbiausias: dorovingumas, dvasingumas ir intelektualumas. Kuo pedagogo akiratis platesnis, kuo giliau mąsto, tuo patrauklesnis tampa. Todėl pedagoginis pasirengimas negali tenkintis tik profesiniu išsimokslinimu. Reikia ir platesnio – humanitarinio išsimokslinimo.

mokėti parinkti tinkamiausias mokslinimo, lavinimo ir auklėjimo būdus ir sugebėti juos kūrybiškai panaudoti.

Tikras mokytojas klauso mokinių atidžiai. Vaikai greitai suvokia, kas jų tikrai klausosi ir domisi jais. Labai svarbu neįteiginėti savo pažiūrų bei neskubėti duoti patarimų. Reikėtų vengti kritikos. Būtina atsiminti, kad negali būti vienintelės mokymo metodikos ir visiems laikams nustatytos programos. Mokymo turinys turi būti artimai susijęs su gyvenimu. Reikia taikyti įvairius mokymo metodus, kad vaikams būtų įdomu. Skatina mokytojas bendradarbiauti – tiek bendraujant tarpusavyje, tiek mokantis. Mokytojas mokydamas lavina visus pažinimo procesus. Būtina kelti problemas ir skatinti moksleivius jas spręsti. Tai ugdo gyvenimo įgūdžius.

Pedagoginiame darbe intuicija yra būtina. Norint išugdyti pedagoginę nuojautą, reikia kad ji tarnautų sąmoningai iškeltiems uždaviniams, kad kaip galima visapusiškiau ir dažniau būtų tikrinama patirtimi ir samprotavimais. Pedagogo darbo specifika nuolat verčia jį greitai reaguoti, veikti tokiomis sąlygomis, kai tenka vadovautis ne tiek kruopščiai apgalvota analize, kiek akimirkos intuicija. Reikia puikiai pažinti vaiko, paauglio ir jaunuolio psichiką bei jų vidaus pasaulį.

  • Microsoft Word 32 KB
  • 2018 m.
  • Lietuvių
  • 12 puslapių (3735 žodžiai)
  • Universitetas
  • Monika
  • Mokytojo asmenybės reikšmė ugdymo procese
    10 - 1 balsai (-ų)
Mokytojo asmenybės reikšmė ugdymo procese . (2018 m. Birželio 01 d.). https://www.mokslobaze.lt/mokytojo-asmenybes-reiksme-ugdymo-procese.html Peržiūrėta 2020 m. Balandžio 02 d. 06:19
×
24 mokytojai prisijungę laukia tavo klausimo