Motociklų transmisija


Sankaba. Pavarų dėžė. Grandinės. Motociklų grandininės pavaros techninė priežiūra. Kardaninė ir pagrindinė pavaros. Motociklai varomi dviem varomais ratais „2-trac” sistema.


Tuo metu, kai pavarų dėžėje prijungiam krumpliaračius, ji turi būti atjungta nuo variklio, nes kitaip būtų sunku krumpliaračius atjungti vieną nuo kito ir be smūgių jų nesujungtume. Tam tikslui tarp variklio ir pavarų dėžės daroma sankaba. Pamažu sujungiant sankabą, ji kiek praslysta, todėl motociklas švelniai pajuda iš vietos.

Motociklų sankabos būna mechaninės, diskinės. Sukimo judesį diskai vienas kitam perduoda trintimi. Tarpusavyje juos suspaudžia spyruoklės. Sankabos būna sausos ir šlapios. Sausosios sankabos besitrinančius paviršius sudaro plienas ir dirbtinė frikcinė medžiaga (feredas, plastmasė ir t.t.). Ji dirba be alyvos. Šlapiosios sankabos darbo paviršiai – plienas ir kamštis. Kamščio trintis žymiai geresnė, negu feredo, tačiau nuo slydimo jis apdega. Todėl kamštinės sankabos būna pamerktos į alyvą. Kuo didesnis besitrinančių diskų skaičius, tuo mažesnio skersmens gali būti diskai. Todėl motociklams dažniausiai daromos daugiadiskės šlapios sankabos.

Sankabos diskai, turintys dantukus išorinėje dalyje, yra įstatyti į korpusą, kuriame gali slankioti ašine kryptimi. Tarp jų įstatyti analogiški diskai, tik jie sujungti su stebule ir gali taip pat slankioti ašine kryptimi.

Todėl sankabos korpusu, varančiaisiais ir varomaisiais diskais sukimo momentas perduodamas transmisijai. Diskai gali būti suspaudžiami viena centrine spyruokle, daugeliu spyruoklių, suslėgtu skysčiu ir pan.

Frikcinė medžiaga prie plieninių diskų pritvirtinama aliuminio arba kito minkšto metalo kniedėmis. Kniedžių galvutės turi būti paslėptos, kad per 0,5-1 mm neliestų metalinių diskų. Vietoj kniedžių gali būti naudojami specialūs klijai. Kamštinius diskus galima ir pačiam išsipjauti iš kamštinių lakštų. Išpjauti diskai įmerkiami 15-20 min. į verdantį vandenį. Nuo to kamštis suminkštėja, todėl, suveržus sankabą, jis greičiau įgyja reikiamą formą. Diskų storis turi būti kiek galima vienodesnis. Kamštinių diskų paviršius nušlifuojamas į rupia, lygią ketaus plytą. Galima tai padaryti ir švitriniu popierium, tačiau kamštyje gali likti aštrūs grūdeliai, kurie išbraižo metalą. Ilgainiui metalinių diskų paviršius taip pat išdyla susidaro grioveliai. Paviršius nulyginamas tekinimu. Atskirų spyruoklių, suveržiančių diskus, ilgis neturi skirtis daugiau kaip 0,5 mm. Po spyruoklėm galima padėti atitinkamo storio fibrinius skridinėlius. Ardant sankabą, reikia būti atsargiam – išsprūdus spyruoklei, galim susižeisti. Kas 1500-2000 km reikia reguliuoti sankabą. Čia būna du atvejai: diskai nepakankamai suspaudžiami ir slysta; diskai išjungimo metu nepakankamai vienas nuo kito atitolsta, ir išjungta sankaba traukia, sunku perjungti krumpliaračius. Visų pirma sureguliuojame sankabos valdymo svirtelės prie vairo laisvąją eigą. Ant svirtelės galo ji turi būti apie 5-10 mm.

Kuo laisvumas didesnis, tuo sankaba stipriau įveržta ir mažiau slysta, tačiau ne visai išsijungia. Kai laisvumas per mažas, diskai nepakankamai suspaudžiami ir slysta. Laisvoji eiga reguliuojama arba atitinkamai įveržiant trosą (M-72 tipo motociklai), arba pasukant varžtelį sankabos šoniniame dangtelyje. Paprastai, sukant varžtelį pagal laikrodžio rodyklę, laisvoji eiga sumažėja, prieš laikrodžio rodyklę – padidėja. Prieš sukant varžtelį, reikia atleisti kontraveržlę. Baigus reguliuoti, veržlė užveržiama. Čia reikia atidumo, nes, veržiant veržlę, kiek pasisuka ir varžtelis. Aplamai varžtelį reikia sukioti į vieną arba į kitą pusę labai nedaug – nuo 1/6 iki 1/3 apskritimo dalies. Sausa sankaba ima slysti, kai tarp diskų patenka alyva, vanduo. Sankabos slydimo požymis šis – staiga padavus mišinį arba važiuojant į statų kalną, variklio apsisukimai didėja greičiau, negu kad motociklo greitis. Su slystančia sankaba, ypač kai ji sausa, važinėti negalima, nes ji labai greitai dyla, besitrinantieji paviršiai apdega. Sankabos tarnavimo laikas daugiausiai priklauso nuo paties vairuotojo. Ja reikia naudotis tik perjungiant pavaras. Kuo dažniau ir ilgiau ji slidinėja, tuo greičiau dyla. Blogas įprotis, važiuojant duobėtu ar vingiuotu keliu, greitį mažinti, išjungiant sankabą, stovėti su veikiančiu varikliu ir išjungta sankaba, važiuoti į pakalnę su užgesintu varikliu ir išjungta sankaba, važiuojant laikyti pirštus ant sankabos svirtelės, ją kiek įspaudus ir t.t.

  • Microsoft Word 3177 KB
  • 2017 m.
  • Lietuvių
  • 18 puslapių (4539 žodžiai)
  • Kolegija
  • Domantas
  • Motociklų transmisija
    10 - 3 balsai (-ų)
Peržiūrėti darbą
Motociklų transmisija. (2017 m. Lapkričio 09 d.). https://www.mokslobaze.lt/motociklu-transmisija.html Peržiūrėta 2021 m. Gegužės 10 d. 07:38
×
41 mokytojas prisijungę laukia tavo klausimo