Pasakų sekimas ankstyvojo ir ikimokyklinio amžiaus vaikams Vaizdinių priemonių naudojimas


Įvadas. Ankstyvojo amžiaus vaikų kalba ir jos ugdymas. Pasakų skaitymas (sekimas). Pasakų reikšmė vaikystėje. Vaiko raidos ir ugdymo(si) skatinimas. Knygų ir kitų tekstų parinkimas skirtingo amžiaus vaikams. Pedagogo vaidmuo. Vaizdinės priemonės, jų naudojimas. Išvados. Literatūra. Priedai.


Vartydami daug puikių knygų, žiūrėdami paveiksliukus ir klausydami jų skaitymo, vaikai augdami jas pamilsta. Net kelių mėnesių kūdykiai, kurie nesupranta knygose pateiktos informacijos, jas tyrinėdami lavėja.

Pasaka skaitoma šnekamąja intonacija. Skaitovas kreipiasi į klausytojus, norėdamas jiems papasakoti istoriją, kurią pats patyrė arba tiesiog gerai žino. Natūralus bendravimas su vaikais yra pagrindinis pasakų sekimo bruožas. Tokį bendravimą sąlygoja pats pasakos tekstas, kuriame pasikartoja kreipimasis į klausytoją. Tarp jų visada yra labai glaudus ryšys.

Parengiamieji darbai prasideda nuo kūrinio pasirinkimo. Kūrinys turi būti įdomus, vertingas auklėjamuoju požiūriu, atitikti auditorijos amžių. Auditorija visada labai imli, todėl skaitovas turi jausti didelę atsakomybę. Literatūrinę medžiagą reikia imti tokią, kuri jaudintų atlikėją idėjų visuma, o ne žavėtų atskirais vaizdais, įvykiais ar personažais.

Pagrindinė sąlyga – noras tiksliai ir meniškai perteikti kūrinio esmę. Visų pirma reikia kelis kartus atidžiai perskaityti kūrinį, išsiaiškinti jo temą ir idėją. Atskleisti kūrinio idėją – pagrindinis skaitovo uždavinys. Idėja turi jaudinti ne tik atlikėją, bet ir klausytojus. Paviršutiniškai susipažinusius su kūriniu, neįmanoma tinkamai išspręsti pagrindinį skaitovo uždavinį, todėl būtina smulki viso kūrinio ar parinktos ištraukos analizė. Tuo tikslu reikia sukaupti daugiau žinių apie autorių, susipažinti su jo biografija, pasaulėžiūra, kūryba. Papildomos žinios apie rašytojo gyvenamąją epochą taip pat padeda ryškiau atskleisti kūrinio idėją.

Skaitovas turi įtikinti klausytojus, kad šita pagrindinė mintis yra svarbiausia. Norint įtikinti, reikia pačiam ta idėja tikėti, žinoti: kodėl skaitau, ką šiuo kūriniu noriu pasakyti mūsų dienų skaitytojui. Siekiant įgyvendinti pagrindinį uždavinį, labai svarbus yra skaitovo nusiteikimas. Jeigu skaitovas sugeba šį uždavinį įgyvendinti, tarp jo ir auditorijos atsiranda tinkami tarpusavio ryšiai, kurie garantuoja klausytojų dėmesį.

Tolesnis darbas – suvokti kūrinio veiksmų nuoseklumą, siekiant autoriaus mintis, tekstą padaryti savą, suprasti įvykių eigą. Veiksminę analizę geriausia pradėti nuo kūrinio suskirstymo įvykiais. Kiekviename prozos kūrinyje yra stambesnių ir smulkesnių įvykių. Tie įvykiai atspindi veikėjų tarpusavio santykius, keičia veiksmo eigą. Reikia mokėti atskirti pagrindinius įvykius nuo ne tokių reikšmingų, sugebėti pajusti veiksmo raidos perspektyvą. Pagrindiniai kūrinio įvykiai padalija tekstą į tam tikras dalis. Kiekvienoje dalyje reikia rasti pagrindinę mintį ir numatyti skaitovo uždavinius tai minčiai išreikšti. Iš visų numatytų skaitovo uždavinių įgyvendinimas ir padeda išryškinti svarbiausią idėją.

Pasakų sekimas ir knygų skaitymas vaikams skatina jų ugdymą(si) visose raidos srityse.

Savęs ir kitų pažinimas. Gerokai prieš suprasdami žodžius vaikai, girdėdami pažįstamą mėgstamos knygos žodžių ritmą, įgyja saugumo jausmą. Augdami jie pradeda sieti paveikslėlius ir skaitomus tekstus su savo gyvenimo patirtimi. Iš kygų vaikai daug sužino apie save ir kitus vaikus, lygina, kuo žmonės panašūs ir skiriasi, kaupia patirtį apie žmonių santykius. Knygos padeda vaikams suvokti emocijas ir jas valdyti, per dieną jausti ryšį su šeimos nariais, nors jų kartu ir nėra. Ikimokyklinio amžiaus vaikai pasijunta geriau sužinoję, kad ir kiti yra turėję išgyvenimų ir baimių, panašias į jų pačių.

Judėjimo įgūdžiai. Knygų vartymas skatina vaikučius lavinti judėjimo įgūdžius. Kūdykiai su knygomis susipažįsta tuo pačiu būdu kaip ir su visais daiktais: tiesia į jas rankytes norėdami pagriebti, sukišti į burnytę, purtyti, vartyti ir mėtyti. 4-6 mėnesių kūdykiai jau geba daiktus, taip pat ir knygas, paimti. Sėdėdami kūdykiai gali laisvai veikti rankutėmis – siekti, imti ir laikyti knygas. Paaugę kūdykiai mėgsta tarp knygos puslapių kaišioti pirštukus, mojuoti knygomis, rodyti paveikslėlius ir glostyti iliustracijas. Metinukai laiko knygą įsitvėrę abiem rankomis ir varto tvirtus lapus. Ikimokyklinukai jau geba laikyti knygą teisingai ir rūpestingai, neplėšydami vartyti puslapius. Žiūrėdami knyoje paveikslėlius ir žodžius, vaikai lavina akių raumenis.

  • Microsoft Word 67 KB
  • 2018 m.
  • Lietuvių
  • 17 puslapių (4199 žodžiai)
  • Kolegija
  • Ieva
  • Pasakų sekimas ankstyvojo ir ikimokyklinio amžiaus vaikams Vaizdinių priemonių naudojimas
    10 - 2 balsai (-ų)
Pasakų sekimas ankstyvojo ir ikimokyklinio amžiaus vaikams Vaizdinių priemonių naudojimas. (2018 m. Sausio 05 d.). https://www.mokslobaze.lt/pasaku-sekimas-ankstyvojo-ir-ikimokyklinio-amziaus-vaikams-vaizdiniu-priemoniu-naudojimas.html Peržiūrėta 2019 m. Birželio 19 d. 06:09
×
Nesuprantate kaip atlikti užduotį? Klauskite eksperto!