PVM praktinis taikymas ir fiskalinė reikšmė Lietuvoje


Įvadas. Teorinė dalis. PVM istorija Lietuvoje. Pvm esmė. Pridėtinės vertės mokesčio įstatymas. Mokesčio objektas. PVM mokestinis laikotarpis. Fiskalinė politika, jos funkcijos ir reikšmė. Prievolės atsiradimas registruotis PVM mokėtoja. PVM taikymas ir apskaičiavimas. PVM tarifai, išimtys ir lengvatos. PVM deklaravimas ir sumokėjimas. ES direktyva. Praktinė dalis. Tiesioginiai ir netiesioginiai mokesčiai. PVM ir kiti netiesioginiai mokesčiai, jų struktūra. PVM planinis ir faktinis surinkimas. Išvados. Literatūros sąrašas.


Darbo tikslas: ištirti PVM praktinį pritaikymą bei fiskalinę reikšmę Lietuvoje.

Pateikti PVM duomenis 2013-2015 metais ir jos fiskalinę reikšmę Lietuvos biudžetui.

Už pridėtinės vertės mokesčio įstatymo (toliau – PVMĮ) tvarkos nesilaikymą:

PVMĮ 53 straipsnyje nurodytų aplinkybių susidarymas tam tikrais su tarptautine prekyba susijusiais atvejais.

Kaip nustatyta PVMĮ, PVM obektas yra prekių tiekimas ar paslaugų teikimas. Kad taptų PVM objektu, prekių tiekimas ar paslaugų teikimas turi tenkinti tris PVMĮ įvardytas sąlygas:

Tam tikrais atvejais PVM mokėtoju gali būti ir asmuo, nevykdantis ekonominės veiklos.

Fiskalinė funkcija yra formuoti iždo pajamas, sudarant valstybinius piniginių lėšų fondus, reikalingus valstybei funkcionuoti. Visi mokesčiai pirmiausiai įplaukia į vietos Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) biudžetų surenkamąsias sąskaitas. Tada jos yra paskirstomos į:

Kitaip tariant, galima sumokėti mažiau PVM, jeigu įmonė taiko PVM atskaitą. Kadangi įmonės renkasi taikyti PVM atskaitą, tai mokėtina į biudžetą PVM apskaičiuojamas iš pardavimo PVM atimant pirkimo PVM.

Jeigu įmonė eksportuoja prekę, tai pardavimo PVM nėra skaičiuojamas ir į biudžetą nereikia nieko mokėti. Priešingai, tokiu atveju iš biudžeto sugrąžinamas pirkimo PVM. Todėl yra paranku registruotis PVM mokėtoja, net jei PVM riba neviršijama.

21 procentas yra standartinis PVM tarifas. Be šio standartinio tarifo yra dar ir PVM lengvatinių tarifų – 9 proc., 5 proc. ir 0 proc.. Prekių tiekimas ir paslaugų teikimas PVM neapmokestinami, nustatyti PVMĮ 20 – 33 straipsniuose.

Šaltinis: sudaryta darbo autoriaus remiantis oficialiais Lietuvos vlastybės biudžeto duomenimis.

Iš grafiko matyti, kad Lietuvos valstybės biudžetas nuo 2013 m. iki 2015 m. vis kilo. Taip pat pastebėtina, kad tiesioginių mokesčių dalis yra žymiai mažesnė nei nei netiesioginių mokesčių. Beveik 3 kartus tiesioginių mokesčių surenkama mažiau nei netiesioginių mokesčių. Nors tiesioginių mokesčių rūšių yra žymiai daugiau, negu kad netiesioginių mokesčių, vis tiek pastarieji užima apie ¾ viso Lietuvos valstybės biudžeto.

Nors nuo 2013 m. tiesioginių mokesčių buvo surenkama mažiau nei 2014 m. ir 2015 m., tačiau netiesioginių mokesčių surinkimas į valstybės biudžetą nuo 2013 m. tik didėjo ir 2015 m. jau viršijo 4000000 tūkst. eurų.

Kaip jau minėta 2.1 skyrelyje, tarp netiesioginių mokesčių patenka ir PVM. Kodėl PVM bei kiti netiesioginiai mokesčiai šitaip vadinasi, galima suprasti jau vien iš jų pavandinimo. „Netiesioginiai“ reiškia, kad šie mokesčiai nėra apskaičiuojami įprastai, kaip kad tiesioginiai mokesčiai. Tiesioginiai mokesčiai jau įeina į prekės ir (ar) paslaugos kainą, t. y. prekės ir (ar) paslaugos kaina nurodyta jau galutinė, pritaikius PVM, akcizus bei kitus netiesioginius mokesčius, priklausomai nuo to, kokia ta prekė ir (ar) paslauga yra.

Išanalizavus 2013-2015 m. duomenis, pateiktus skritulinėse diagramose, aiškiai matyti, kad didžiąją dalį, beveik ¾ netiesioginių mokesčių surinkimą Lietuvos valstybės biudžete sudaro PVM. Nuo 2013 m. iki 2015 m. PVM surinkimas tik didėjo: 2,4 mlrd. eur. 2013 m., 2,7 mlrd. eur. 2014 m. ir 2,8 mlrd. 2015 m.. Taip pat didėjo ir akcizo surenkami netiesioginiai mokesčiai: 2013 m. 0,97 mlrd. eur., 2014 m. 1,04 mlrd. eur ir 2015 m. 1,13 mlrd. eur. buvo surenkama į Lietuvos valstybės biudžetą. Akcizo mokesčiai sudarydavo truputį daugiau nei ketvirtadalį visų surenkamų netiesioginių mokesčių. Tuo tarpu muito, cukraus bei kiti smulkūs netiesioginiai mokesčiai sudarė tik labai nežymią dalį, apie porą procentų visų surenkamų netiesioginių mokesčių.

  • Microsoft Word 105 KB
  • 2017 m.
  • Lietuvių
  • 19 puslapių (4112 žodžiai)
  • Kolegija
  • Rapolas
  • PVM praktinis taikymas ir fiskalinė reikšmė Lietuvoje
    10 - 2 balsai (-ų)
PVM praktinis taikymas ir fiskalinė reikšmė Lietuvoje . (2017 m. Spalio 14 d.). https://www.mokslobaze.lt/pvm-praktinis-taikymas-ir-fiskaline-reiksme-lietuvoje.html Peržiūrėta 2019 m. Gruodžio 14 d. 23:28
×
Nežinai kaip atlikti užduotį? Klausk!