Rinka, jos samprata ir funkcijos


Įvadas. Rinka, jos samprata ir funkcijos. Rinkos tipai. Tobula konkurencija. Tobulos konkurencijos rinkos efektyvumas. Pusiausvyra tobulos konkurencijos rinkoje. Monopolinė rinka. Monopolinės rinkos pusiausvyra. Monopolija ir efektyvumas. Monopolinės konkurencijos rinka. Monopolinės konkurencijos firmos pusiausvyra trumpuoju laikotarpiu. Monopolinės konkurencijos firmos pusiausvyra ilguoju laikotarpiu. Oligopolinė rinka. Stabilios kainos modelis. Kartelio modelis. Duopolija. Išvados. Literatūra.


Ekonominės veiklos būdus ir specializaciją šalyje apsprendžia šalies ekonominiai ištekliai. Jie atsako į tris pagrindinius klausimus: ką gaminti, kaip gaminti, kam gaminti?

Žinomi du svarbiausi veiklos mechanizmai, kuriais galima nagrinėti rinkos klausimus:

Darbo tikslas: nagrinėjant mokslinę literatūrą susipažinti su rinkos tipais ir juos palyginti.

paanalizuoti kas tai yra rinka ir kokią vietą ji užima ekonomikoje;

1 paveiksle pavaizduotas supaprastintas ekonomikos modelis, kuris parodo rinkos vietą. Rinka būdama tarp verslo įmonių ir vartotojų, užtikrina trijų pagrindinių ekonominių klausimų (ką, kam ir ką gaminti) sprendimą.

tai tarpinė grandis tarp gamintojoir vartotojo, aktyviai veikia gamybą, prekių kokybę, asortimentą, kiekybinius ir kokybinius aspektus,

rinka turi užtikrinti pagamintų prekių ir paslaugų pasiskirstymą bei realizavimą,

rinka kainų mechanizmo pagalba užtikrina, kad gamybos apimtys atitiktų vartotojų paklausą,

Rinkoje pirkėjai ir pardavėjai gali susidurti: tiesiogiai ir per tarpininkus.

Tarpininkai - rinkoje tarp pirkėjo ir pardavėjo veikiantys asmenys ir organizacijos, kurie siekia pirkimą ir pardavimą padaryti veiksmingesniu.

Prekių rinka - tai tarpinė grandis tarp gamintojo ir vartotojo, per kainų kitimą informuoja gamintojus ką vartotojai daugiau perka ir kokių prekių rinkai reikia.

Išteklių rinkoje susidarę kainos padeda gamintojams apsispręsti, kaip gaminti ir kokius išteklius naudoti, kad prekės gamybos kaštai būtų mažiausi. Išteklių savininkai suinteresuoti taupiai naudoti turimus išteklius. Ką ir kiek gaminti? Kaip ir kokiomis proporcijomis gaminti? Kam gaminti ir kaip paskirstyti produktus visuomenėms nariams?

Teisinė monopolija yra saugoma įstatymo, siekiant išvengti nesąžiningos veiklos ir suteikiant gamintojams, kūrėjams naudotis savo išradimų teise. Reglamentuojama patentais, autorinėmis teisėmis.

Grynoji monopolija, tobuloji konkurencija ir monopolinė konkurencija yra panašios tuo, kad kiekviena firma ignoruoja kitų firmų reakciją į jos priimamus sprendimus Štakelbergo šakos atveju vyraujančioji firma atsižvelgia į mažų firmų reakciją, bet tai neturi įtakos jų sprendimams. Oligopolijoje yra sunkiausia tai, kad sprendimai turi abipusę priklausomybę,t.y.bet kurios firmos sprendimas veikia kitų firmų elgseną.Šakos firmų strateginė elgsena tokiomis sąlygomis gali būti paaiškinta duopolijos modeliu.

Esant monopolijai, pasiūlą nustato tik viena firma ir įgauna galią pasirinkti bet kurią kainą paklausos kreivėje. Aišku tą, kurią parduodama prekė turės didžiausią pelną. Monopolininkas turi didelę galimybę kontroliuoti kainą. Patekti į rinką labai sunku.

Monopolinėje konkurencijoje taip pat yra didelis dalyvių skaičius, įėjimo ir išėjimo laisvė. Produkto įvairiarūšiškumas, išsami informacija. Dažniausiai monopolinė konkurencija vyrauja mažmenų prekyboje, paslaugų srityje.

Įvairūs rinkos trūkumai yra karti kasdienybė. Tačiau netgi valdžios bandymas sumažinti trūkumus kartais pridaro daugiau žalos, negu buvo iki tol, todėl reguliuojant rinką būtina įsitikinti, kad tai neatsilieps neigiamai.

  • Microsoft Word 1012 KB
  • 2019 m.
  • Lietuvių
  • 22 puslapiai (5170 žodžiai)
  • Universitetas
  • Dalia
  • Rinka, jos samprata ir funkcijos
    10 - 3 balsai (-ų)
Rinka, jos samprata ir funkcijos. (2019 m. Rugsėjo 08 d.). https://www.mokslobaze.lt/rinka-jos-samprata-ir-funkcijos.html Peržiūrėta 2019 m. Rugsėjo 18 d. 12:38
×
Užduokite klausimą bet kuria mokslo tema