Šiuolaikinės vaikų literatūros ir periodinės spaudos leidybos tendencijos ir problemos


Įvadas. Vaikų literatūros leidyba. Vaikų susitikimai su vaikų rašytojais reikšmė. Vaiko periodinės literatūros turinio raiška. Išvados. Literatūra.


Darbo tikslas: Išanalizuoti šiuolaikinės vaikų literatūros ir periodinės spaudos leidybos tendencijos problemas.

K. Urba (2015) apibūdina vaikų literatūros sampratą kaip literatūros lauką, mat į vaikų literatūros sąvoką telpa ir knygos kūdikiams, ir kūriniai šešiolikmečiams. Derinimasis prie tam tikro skaitytojų amžiaus psichologijos, emocinių ir intelektinių poreikių, suvokimo galimybių, daro didžiausią įtaką literatūros lauko savitumui (Urba K., 2015). Todėl vaikų literatūroje tam tikra pedagoginė potekstė yra aptinkama. Nepaisant to, šiuolaikinės vaikų literatūros leidybos kritikai pateikia įvairiapusišką nuomonę apie vaikų literatūrinius kūrinius.

Daugelis rašytojų, dramaturgų, poetų, vaikų literatūros ir periodikos tyrinėtojų sutiks, kad žurnalo turinys, ugdantis vaiką literatūriniu, kultūriniu, pažintiniu ir kt. požiūriais, yra vertingas ir reikalingas literatūrinis kūrinys. Dž. Maskuliūnienė teigia, kad visų žurnalų siekiamybė turėtų būti žurnalas „Genys“, kuris buvo leidžiamas dar 1940 – 1941 metais. Šiuolaikinėje vaikų literatūros leidyboje panašaus pobūdžio žurnalai yra: „Laimiukas“, „Bitutė“, „Lututė“ bei „Tipu Tapu“. Vaikų literatūros ir periodikos tyrinėtoja pabrėžia „Tipu Tapu“ žurnalo reikšmingumą. Jis yra leidžiamas poeto Juozo Nekrošiaus. Pagrindinis žurnalo tikslas – spausdinamas profesionalių rašytojų kūrybą vaikams, be to, šiame leidinyje vaikai kartu su jų tėveliais, darželio auklėtojomis, mokytojais kviečiami keliauti po Lietuvą ir aplink Žemę, pažinti pasaulį, Lietuvos istoriją, įminti mįsles, mokytis, žaisti, dalyvauti konkursuose (Maskuliūnienė Dž.).

Įvertinus atsiliepimus apie vieną iš vaikų literatūros leidybos rūšį – žurnalus, galima teigti, kad būtina mokėti atsirinkti ir atskirti prastos kokybės leidinį, kurio turinys yra tik pramoginio pobūdžio, nuo aukštos kokybės, turtingo ir informatyvaus turinio, ugdančio vaiko pasaulėžiūrą, teikiančio žinias žurnalo.

Apžvelgiant vaikų literatūros leidybą, reikėtų išskirti Dekaminavičienės E. nuomonę. Poetė, rašytoja, literatūros kritikė teigia, kad vaikų literatūroje, prozoje, poezijoje stengiamasi mažąjį priartinti prie pirmųjų ištakų: raliavimai, šokdinimai, skaičiuotės, lopšinės ir t.t. Taip yra todėl, kad šis literatūros žanras – labiausiai suprantamas ir artimas vaikui pasaulis. Auryla V., kurį cituoja Dekaminavičienė E., apibrėždamas vaikų literatūros reikšmę, teigia, kad ji turi pedagoginę, pažintinę, šviečiamąją, pramoginę paskirtį. Bet svarbiausia jos ypatybė – teikti skaitytojui estetinių išgyvenimų, veikti jo fantaziją, jausmus ir kalbą. Tik atlikdama estetinę funkciją vaikų literatūra gali realizuoti ir visas kitas funkcijas. Vaikai dažnai susitapatina su knygose esančiais herojais, veikiančiais personažais, todėl knygų autoriams reikia ypatingai stengtis, kad tekstuose nebūtų smurto ir žiaurumo. Dekaminavičienė E. prisimena, kad ruošdamasi išleisti knygelę vaikams ,,Ką slepia tyla“, kai kurių eilėraščių posmelių teko atsisakyti, kadangi redaktorius įžvelgė ten žiaurumo.

Taigi, kalbant apie vaikų literatūros leidybą, būtina pažymėti, kad ji ne tik supažindina vaiką su pasauliu, savita tautos kultūra, skatina jo vaizduotę, lavina kalbą, bet ir formuoja jo asmenybę: tam tikrus būdo bruožus, kuriuos vaikas prisiskiria sau ir veiksmais mėgdžioja mėgstamą knygos veikėją.

  • Microsoft Word 35 KB
  • 2017 m.
  • Lietuvių
  • 13 puslapių (2782 žodžiai)
  • Universitetas
  • Julija
  • Šiuolaikinės vaikų literatūros ir periodinės spaudos leidybos tendencijos ir problemos
    8 - 1 balsai (-ų)
Šiuolaikinės vaikų literatūros ir periodinės spaudos leidybos tendencijos ir problemos. (2017 m. Sausio 16 d.). https://www.mokslobaze.lt/siuolaikines-vaiku-literaturos-ir-periodines-spaudos-leidybos-tendencijos-ir-problemos.html Peržiūrėta 2019 m. Spalio 20 d. 21:45
×
Užduokite klausimą bet kuria mokslo tema