Socialinių ir specialiųjų pedagogų nuostatų į patyčias bendrojo ugdymo mokykloje


Įvadas. Teoriniai socialinių ir specialiųjų pedagogų nuostatų į patyčias bendrojo ugdymo mokykloje pagrindai. Patyčių samprata ir formos. Patyčių atsiradimo priežastys ir pasekmės. Pagrindiniai patyčių prevencijos organizavimo ugdymo įstaigoje principai. Socialinio pedagogo pareigos ir funkcijos bendrojo ugdymo mokykloje. Specialiojo pedagogo pareigos ir funkcijos bendrojo ugdymo mokykloje. Nuostatų samprata ir įtaka elgesiui. Empirinis pedagogų nuostatų į patyčias bendrojo ugdymo mokykloje tyrimas. Tyrimo organizavimas ir metodika. Tyrimo rezultatai ir analizė. Išvados. Rekomendacijos. Literatūra. Santrauka. Summary. Priedai.


Apmaudu, bet šiandieninėje mokykloje tikrai ne visuomet vaikams kuriama tinkama erdvė kalbėtis ne tik apie namų darbus ar pažymius, o apie tai, kaip jie jaučiasi savo klasėje, ar kaip jiems sekasi bendrauti su kitais mokiniais, savo bendraamžiais, klasės draugais. Pasak L. Bukšnytės ir A. Kitrio (2008) klasės valandėlės, kurios galėtų tapti būtent tokia vieta, dažnai laikomos tik priverstiniu užsiėmimu. Klasės valandėlėse dalyvauti didelio noro nereiškia nei mokiniai, nei patys mokytojai. Pedagogų nuomone, klasių valandėlių mokiniams net nereikia, nes jie turi kitokių svarbesnių ir aktualesnių užsiėmimų, tokių kaip mokyklos lankomumo klausimai, mokymosi pažangumas ir kiti renginiai. Norėdami suburti draugišką kolektyvą, kuriame nebūtų vietos patyčioms mes turime atrasti laiko ir noro būti su mokiniais, su jais bendrauti, bendradarbiauti, kalbėtis apie jų tarpusavio santykius, apie juos pačius, toleranciją, draugystę, įvairių situacijų sprendimą. Tai gali būti klasės valandėlės ar tam tikros teminės popietės, kuriose vaikai nesijaustų kaip pamokoje, pavyzdžiui, kartu su mokytoju susėstų ratu, o ne suoluose, atsineštų pačių keptų pyragaičių, gertų arbatą, žiūrėtų filmus susijusius su jų problemomis ir galėtų iš jų pasimokyti kaip spręsti vienokias ar kitokias situacijas, pažaistų žaidimų, atsipalaiduotų ir galų gale kalbėtųsi apie jiems svarbius reikalus. Siekdami suburti darnų ir draugišką klasės kolektyvą, pedagogai, o ypač klasių auklėtojai, turėtų būti kartu su vaikais, kartu veikti, keliauti, atrasti ir pažinti. Tik buvimas vaikų kolektyvo dalimi suteikia galimybę prisiliesti prie jų tarpusavio santykių ir padėti jiems bendrauti be patyčių.

Lietuvoje patyčios yra labai didelė problema. Apie šią problemą žino visa visuomenė, patyčioms daug dėmesio skiriama ir žiniasklaidoje, kurioje nuolat atsiranda naujų straipsnių apie jaunų žmonių smurtą, alkoholio vartojimą, rankos pakėlimą prieš save ir kitas įvairias prievartos bei patyčių formas. Patyčios pradėtos tyrinėti Švedijoje XX a. Su patyčių tema yra atliekama daug tyrimų visame pasaulyje. Pagal atliktus lyginamuosius tyrimus Lietuvos valstybė pagal patyčių paplitimą tarp paauglių užima pirmąsias vietas. (R. Povilaitis; J. Valiukevičiūtė, 2006).

Nepaisant to, kad patyčių reiškinys yra tyrinėjamas visame pasaulyje, Lietuvoje pristatomi tyrimai dažniausiai yra bendrojo pobūdžio ir jais bandoma atskleisti tik kai kuriuos šio specifinio reiškinio aspektus. Taigi, nors moksliniais tyrimais iš esmės atsakyta į daugelį su patyčiomis ar jų prevencijos įgyvendinimu susijusių bendrųjų klausimų, tačiau žiūrint į Lietuvos mokyklų tinklų pertvarkos kontekstą, galime daryti išvadą, kad yra stokojama tyrimų apie patyčių reiškinį, kurie būtų orientuoti į moksleivių elgesio raišką, patyčių prevencijos organizavimą. (A. Gumuliauskienė, 2010). Svarbu analizuoti šią temą, nes mokyklose nuolat vyksta daugybė renginių, skirtų patyčių prevencijai, o problema vis tiek išlieka aktuali, nes spaudoje vis dar gausu straipsnių apie patyčias patiriančius paauglius, kurie dažnai pakelia ranką prieš save. Svarbu išsiaiškinti, ką mano socialiniai ir specialieji pedagogai, kokios yra jų nuostatos ir kokie metodai jiems atrodo veiksmingiausi siekiant sustabdyti patyčias ar jų išvengti.

Tyrimo problema – formuluojama klausimu, ar socialiniai ir specialieji pedagogai turi tinkamas susiformavusias nuostatas patyčių prevencijai bendrojo ugdymo mokykloje.

  • Microsoft Word 299 KB
  • 2018 m.
  • Lietuvių
  • 43 puslapiai (10320 žodžiai)
  • Kolegija
  • Kristina
  • Socialinių ir specialiųjų pedagogų nuostatų į patyčias bendrojo ugdymo mokykloje
    10 - 2 balsai (-ų)
Socialinių ir specialiųjų pedagogų nuostatų į patyčias bendrojo ugdymo mokykloje. (2018 m. Sausio 18 d.). https://www.mokslobaze.lt/socialiniu-ir-specialiuju-pedagogu-nuostatu-i-patycias-bendrojo-ugdymo-mokykloje.html Peržiūrėta 2018 m. Rugpjūčio 14 d. 17:19
×