Strateginis planavimas organizacijoje



Su planavimu susiduriame kiekviename kasdieninio gyvenimo žingsnyje, jei mėginame veikti racionaliai. Planuojame savo atostogas, savo darbo dieną, laisvalaikį ir panašiai. O ką jau bekalbėti apie organizacijos veiklą.
Strategija – išvertus iš graikų kalbos – generolo mokslas, generolo menas, kariuomenės išdėstymo menas. Tai taisyklių, principų rinkinys, kurių reikia vadovams priimant sprendimus. Tai detalus, visapusiškas planas, skirtas įgyvendinti organizacijos misijai.
Planavimas - tai procesas, vykstantis prieš imantis konkrečių veiksmų ir padedantis priimti sprendimus dabartiniu metu galvojant apie ateitį. Teoriškai, planavimo funkcijos tikslas yra pagerinti sprendimų priėmimo kokybę analizuojant (įvertinant) visus faktorius, turinčius įtakos tokių sprendimų priėmimui ir užtikrinant, kad tie sprendimai atitinka firmos pasirinktą strategiją.
šiame darbe bandysiu pateikti planavimą kaip garvežį, traukiantį organizavimo, vadovavimo ir kontrolės traukinį. Arba planavimą įsivaizduoti kaip pagrindinę didingo ąžuolo šaknį, iš kurios auga organizavimo, vadovavimo ir kontrolės šakos. Būtent taip yra svarbus planavimas vadovams. Jis nėra vienkartinis veiksmas, kurio pradžia ir pabaiga aiški. Tik planavimo dėka organizacijose galime nustatyti tikslus ir priemonių tiems tikslams pasiekti parinkimą. Be plano vadovai nežino, kaip efektingai organizuoti žmones ir tvarkyti išteklius. Jie negali aiškiai įsivaizduoti, ko reikia organizacijai. Be plano jie negali vadovauti su pasitikėjimu ar tikėtis, kad kiti jais seks. Taigi, aukščiausiojo lygio vadovai sukuria strateginius planus apibrėžiant, kas tai yra strategija, svarbu skirti du dalykus. Strategija gali būti suprantama kaip koncepcija ir kaip procesas.
H. Mintzberg strategiją kaip koncepciją nusako penkiomis sąvokomis (angl. Plan, ploy, pattern, position, persrective).
Pirmiausia, strategija gali būti suprantama kaip planas. Kaip planas strategija yra sudaroma prieš veiksmo pradžią ir atsiranda ją aptariant bei turint aiškius tikslus.
Antra, strategija gali būti suprantama kaip gudrybė. Kitaip tariant, stengiamasi pergudrauti varžovus ar konkurentus. Jei viena prekybos firma gerokai sumažina tam tikrų prekių kainas, tai reiškia, kad kiti prekybininkai turės sunkumų norėdami patekti į tą rinkos dalį, o dar kiti gali priversti palikti rinką. Tai reiškia, kad firma rengiasi išstumti konkurentus (nors to tiesiogiai ir nepasako, pavyzdžiui, skelbia mes perkame prekes iš gamintojų dideliais kiekiais, todėl galime pigiai parduoti vartotojams).