Vaikų literatūra egzamino klausimai


Romantizmo epochos originalioji literatūrinė pasaka. Aukso puodas , Spragtukas. Didaktinės literatūrinės pasakos bruožai. Pinokis DIDAKTINĖS . Nonsensiškoji literatūrinė pasaka. Alisa stebuklų šalyje. Filosofinės – poetinės pasakos bruožai , ryškiausieji kūrėjai bei jų kūriniai. Mažasis Princas. Antuanas de Sent Egziuperi . Specialioji XIX. vid. proza vaikams. De Amicis – Širdis. Edmondas De Amiči . Magiško realizmo literatūra. Sudėtingų problemų link. Utopijos virsmas antiutopija. Herojui atsiverianti esmė. Pasakojimo ir siužeto įtaiga. Dvylikamečiams ? Ne tik. Pranas Mašiotas – specifinio vaikų literatūros modelio kūrėjas. Vytė Nemunėlis –. Brazdžionis – vaikų literatūrologas ir poetas. PER PASAULĮ KELIAUJA ŽMOGUS. Baltas baltas , kaip vyšnios viršūnė. Žydro veido , kaip žydras dangus. Kaip vėlė , kaip vėlė nemarūnė. Per pasaulį keliauja žmogus. Miršta tautos , vergai , viešpatijos. Imperatoriai miršta seni. Miršta žiedas balčiausios lelijos. Tik tu vienas per amžius eini. Kazio Binkio poemėlės vaikams kiškių sukilimas. Martyno Vainilaičio kūryba vaikams. Eiliuotų pasakų bruožai. Literatūrinių pasakų bruožai. Avyžius. Mitologija ir tikrovė. Gedos poezijoje vaikams.


Filosofinės–poetinės pasakos bruožai, ryškiausieji kūrėjai bei jų kūriniai. (Mažasis Princas)

Specialioji XIX a. vid. proza vaikams. (De Amicis – Širdis)

Vytė Nemunėlis–B.Brazdžionis – vaikų literatūrologas ir poetas. (PER PASAULĮ KELIAUJA ŽMOGUS).

Kazys Binkis – yra vienas pirmųjų vaikų poezijos kūrėjų gretose. Jis parašė šešias savito braižo poemėles ir periodinėje spaudoje paskelbė pluoštą eilėraščių. Kazys Binkis vaikų literatūrą traktavo kaip tam tikrą nacionalinės kultūros ugdymo priemonę. Vaikų literatūros ugdymo reikalais Binkis pradėjo rūpintis aktyviai dalyvaudamas Lietuvių meno kūrėjų draugijos veikloje. Jam mažųjų literatūra buvo artima kaip pedagogui, kurį laiką dirbusiam mokykloje, kaip tėvui, auginusiam keturis vaikus. Jį traukė vaikystės pasaulis.

Jausdamas kintančio pasaulio dvelkimą, K. Binkis, kaip dera vaikų literatūros avangardizmo pradininkui, visu balsu sušunka: „ei vaikai“. Jis į poeziją atvedė naują lyrinį subjektą – iš pirmo požiūrio vėjavaikį, nenuoramą, priešgyną, pramuštgalvį, individualistą. Tai Pirmieji stambesni epinių žanrų kūriniai – poemėlės ir eiliuotos pasakos: meškeriotojas, baltasis vilkas, atsiskyrėlis antanėlis, Dirbk ir baiki, Kiškių sukilimas.

Binkio kūryba alsuoja šiltais vaikystės įspūdžiais, trykšta vaiko energija, išsiliejančia įvairiais sumanymais, darbais, nuotykiais, neįprastais santykiais su vyresniaisiais ir gamta. JO herojus veržiasi iš namų, dairosi, kas darosi už tvoros, lauke, miške, už horizonto , priešinasi patriarchiško auklėjimo ir bažnyčios diegiamoms normoms.

Binkis, naudodamas liaudies pasakų komponavimo principą, atkūrė vaiko suvoktų dviejų pasaulių vizijas. Vienas pasaulis tradicinis – jame gyvena suaugusiųjų rūpestingao prižiūrimi vaikai, tapoma kasdienybė: gryčia, kiemas, paukščiai, saulė.

K. Binkio poemėlių konfliktų pagrindas – vaiko ir suaugusiojo santykių konfrontacija. Dėl saugaus ir suaugusiojo sukurto pasaulio, vaikai nori išsiveržti į laisvę ir nuotykius. Kazio Binkio personažai gyvena savo sukurtame fantazijų pasaulyje. Kazys Binkis rodo priešingus du pasaulius, kurie poemėlių pabaigoje susilieja, nes pažinęs kitą pasaulį vaikas laimi pats prieš save, arba jį kas nors išgelbsti. Poetas vaiko charakterį sudvejiną – silpną padaro stipriu, pavojų nugalėtoju, laimėtoju. Savo poemėlėse jis ugdo mažojo skaitytojo dorovines ir socialines reakcijas.

Intymios, klausiamosios ir šuksnių intonacijos K. Binkio poezijai teikia emocingumo įspūdį. Judrus, dinamiškas ir kiek sulėtintas, prislopintas tempas, išgrynintos frazės melodija atkuria džiaugsmo, laimės, nuojautų, baimės, ryžto, kovos ir kitus įspūdžius. Poetas atsisakė patetiškos kalbėsenos ir deklamacinio tono, sentimentalaus žodyno, trynė griežtas specialaus vaikų eilėraščio poetikos ribas, atskyrusias vaikų poeziją nuo poezijos kaip meno. Poezijoje nėra vaiko idealizacijos ar smerkimo, verbalinės ornamentikos, puošnių epitetų, saldžių mažybinių ir malonių žodžių. Poemos veikėjai vaikai pasižymi vitališka stichija, fantazijos polėkiais, nutrūktgalviškumu, prieštaravimais tarp užmojų ir galimybių juos realizuoti.

Binkio kūryba, o ypač poema „kiškių sukilimas“ savo humanistine gamtos globos ideja, subtiliu vaiko estetinio skonio jutimu, formos patrauklumu ir tobulumu lieka nepralenktas vaikų klasikos pavyzdys.

Vainilaitis – novatorius, įvedęs mitą į vaiko žaidimą. Mitas – Vainilaičio pasaulėjautos esmė, jo mąstymo pamatas. Poetas sąmoningai nesupriešina mitinio ir vaiko pasaulių , o balansuoja ant stebėjimosi ir gerėjimosi, pusiau tikrumo ir išmonės ribos.

Vainilaičio poezijos estetika kyla iš paprastumo, žodžio lengvumo, skaidrios minties. Akivaizdūs poetiniai įvardijamai susilieja į vientisą poezijos pasaulį, labai savitą, originalų ir būdingą tik Vainilaičiui. Jo poezijoje žaidimas tampa estetinio pasigerėjimo išraiška. Vainilaičio lyrinis subjektas – ypatingas vaikas, gebantis matyti ir klausytis savo vaikiška siela. Apskirtai jo eilėraščiai laikomi nuotaikos eilėraščiais. Poezija labai artima vaikui, jo prigimčiai.

  • Microsoft Word 82 KB
  • 2017 m.
  • Lietuvių
  • 14 puslapių (7558 žodžiai)
  • Universitetas
  • Diana
  • Vaikų literatūra egzamino klausimai
    10 - 1 balsai (-ų)
Vaikų literatūra egzamino klausimai. (2017 m. Sausio 08 d.). https://www.mokslobaze.lt/vaiku-literatura-egzamino-klausimai.html Peržiūrėta 2019 m. Rugsėjo 18 d. 16:23
×
Užduokite klausimą bet kuria mokslo tema