Vaikų turinčių autizmo spektro sutrikimą kalbos ugdymas


Įvadas. Autizmo spektro aptarimas literatūroje. Autizmo spektro sutrikimai. Vaikų turinčių ASS raidos bruožai. Vaikų turinčių ASS kalbos išsivystymas. Normalių ir vaikų turinčių ASS kalbos vystymosi palyginimas. Vaikų turinčių Dažniausiai taikomi metodai kalbos ugdymo(siBendravimas ir kalbos ugdymas Refleksija. Literatūra.


Darbo tikslas – atskleisti vaikų turinčių autizmo spektro sutrikimą kalbos ugdymo galimybes.

(Lesinskienė (2001); Ivoškuvienė, Balčiūnaitė (2002); Mikulėnaitė, Ulevičiūtė (2004); Aleksienė (2009), nagrinėjo autistiškų mokinių komunikavimo ypatumus bei komunikavimo gebėjimų ugdymą. Šie autoriai atskleidė, kad šiuos gebėjimus būtina ugdyti.

Autizmo paplitimas. JAV: 1 iš 88 vaikų; nuo 2004 metų išaugo 78%; 4/5 berniuko: 1 mergaitė. JK : 1 iš 260 vaikų; 2000 – 2010 metais rodikliai pastovūs. Europa : 1 iš 167 vaikų.

Pagal kalbos išsivystymo lygį galima vaikus suskirstyti 8 grupes (Ambrukaitienė, Ivoškuvienė, 1997):

Todėl darbas su šiais vaikais, ugdant kalbą ir jo rezultatai yra labai nevienodi.

Ketvirtaisiais gyvenimo metais išryškėja skirtumas tarp Asperger ir vaikų, pasižyminčių autizmo sindromu. Asperger sindromo vaikai staiga pradeda kalbėti sakiniais, o gaunantys tinkamą intervencinę pagalbą, gali įveikti sunkumus bendraujant su nepažįstamais žmonėmis, bendraamžiais, paklusti taisyklėms. Dalis vaikų, pasižyminčių autizmo sindromu, pradeda reaguoti į kalbą, suprasti ją, vartoti komunikacijai, tuo tarpu kiti – gali turėti daug didesnių sunkumų ir jiems reikės ypatingos pagalbos.

Norint formuoti kalbinius įgūdžius, pirmiausia pradedama nuo kalbos išsivystymo lygio įvertinimo.

Vaikų su ASS kalbos supratimas pirmiausia tiriamas spontaniškose situacijose. Aiškinamasi, ar vaikas supranta frazes su jam afektyviais reikšmingais žodžiais. Išsiaiškinama, ką vaikas mėgsta, kas jam reikšminga (pvz. žiūrėti televizorių, gerti coca - cola ir t.t.). Sudaroma situacija, kai vaikas nemato jam reikšmingo daikto ar objekto. Tada sakoma frazė su reikšmingu žodžiu (pvz. ar nori coca – colos ir t.t.). Jei vaiko elgesys pasikeičia, ar jis pasuka galvą link kalbančiojo, ar prie jo prieina, galima teigti, kad jis suprato visą ar dalį frazės. Šioje tyrimo fazėje svarbūs trys momentai:

Bandymai, ar vaikas supranta žodžius, frazes, atliekami kelis kartus (3-5 k.) su pertraukomis. Tai užtikrina rezultatų objektyvumą.

Vaikas reaguoja į frazę su jam reikšmingu žodžiu kitoje aplinkoje, kai ją sako kitas pedagogas. Tai leidžia daryti galutines išvadas.

Tiriant stebima, kaip vaikas išreiškia savo norus, kaip atsisako to, ko nenori. Netgi jei vaikas nenaudoja kalbos (vokalizacijų, žodžių ar pan.) norams ar protestui išreikšti, jau esančios komunikacijos formos gali tapti pagrindu formuojant paprasčiausius kalbinius įgūdžius. Taip pat fiksuojami spontaniškai tariami žodžiai ar frazės, nesusijusios su atliekama veikla. Kai kuriais atvejais tokie pasisakymai gali neturėti komunikacinio pobūdžio. Tačiau fiksuojant šiuos pasisakymus, galima susidaryti netiesioginį ekspresyviojo žodyno vaizdą, tariamų žodžių ir veiksmų ryšius.

Siekiant, kad tyrimas būtų naudingas kalbos ir komunikacijos ugdymo programai, jis turi būti tikslus ir objektyvus. Todėl būtina laikytis šių principų:

Surinkta informacija surašoma į apibendrinantį pirminio kalbos tyrimo protokolą, (žiūrėti PRIEDAS 2).

Rekomenduojama, vedant pratybas, laikytis numatytų reikalavimų: mokymo priemonės ir paskatinimai turi būti paruošti; ant stalo neturi būti nereikalingų daiktų; vaikas kviečiamas: ateik čia. Jei atėjo, paskatinama. Jei per penkias sekundes paliepimo nevykdo, jis atsivedamas. Pradedamas mokymas pagal programoje numatytą temą ir užduotis. Kai vaikas užduotį atlieka teisingai, nedelsiant paskatinamas. Mokoma taip, kad kiekvienas bandymas baigtųsi sėkme, pratybos turi būti linksmos ir žaismingos. Mokymo procesas suskaidomas į pamokėles po dvi-penkias minutes. Po jo seka vienos-dviejų minučių pertraukėlės, kurios metu vaikas užsiima mėgiama veikla. Dažniausiai pratybos trunka apie dvi-tris valandas. Įgūdis laikomas sudarytu, kai vaikas užduotį atlieka teisingai ir įvykdo tris kartus iš eilės. Įgūdis yra įtvirtintas, kai užduotis atliekama įvairiose aplinkose – žaidžiant, valgant, grupėje, namuose ir pan., kartu su visais vaiką supančiais asmenimis.

  • Microsoft Word 59 KB
  • 2018 m.
  • Lietuvių
  • 17 puslapių (4290 žodžiai)
  • Kolegija
  • Aistė
  • Vaikų turinčių autizmo spektro sutrikimą kalbos ugdymas
    10 - 1 balsai (-ų)
Vaikų turinčių autizmo spektro sutrikimą kalbos ugdymas. (2018 m. Gruodžio 05 d.). https://www.mokslobaze.lt/vaiku-turinciu-autizmo-spektro-sutrikima-kalbos-ugdymas.html Peržiūrėta 2018 m. Gruodžio 10 d. 14:07
×