Verslo rizikos pagrindai



Verslo rizikos pagrindai. Prekinės verslininkystės rizika. Gamybos (paslaugų) rizika. Komercinė rizika. Finansinė rizika. Investavimo rizika. Valiutos rizika. Sisteminis rizikos požiūris. Rizikos analizė. Rizikos įvertinimo algoritmas(7 etapaiE-prekyba. E-prekybos rizika. Konkurencinė e-prekybos rizika. Tranzitinė e-prekybos rizika. Verslo partnerių e-prekybos rizika. Verslo partnerių rizika. E-verslo rizikos veiksniai. Personalo įtaka. Procesų įtaka. Technologijų įtaka. Verslo strategijos įtaka. Išoriniai rizikos veiksniai. Verslo aplinka. Įstatyminė sistema. Vagys ir nusikaltėliai. E-verslo rizikos valdymas. Prevencija. Temos kontroliniai klausimai.
Konkurencinė e prekybos rizika atsiranda tada, kai pasirenkamos netinkamos strategijos. Pavyzdžiui, kai įmonė įdiegia e verslą, konkurentai ne tik paseks ta bendrove, bet ir stengsis „pakelti kartelę“ aukščiau, taikydami dar pranašesnę strategiją. O tam reiks papildomų investicijų.
Tranzitinė e prekybos (arba pereinamojo laikotarpio) rizika. Kai rinka reikalauja labai greito pasikeitimo, organizacijos pasikeitimo tempas gali būti nepakankamai spartus dėl brangumo ar kitų priežasčių. Tranzitinė rizika, pavyzdžiui, internete atidarius mažmeninės prekybos parduotuvę, ji gali veikti sėkmingai tik tuomet, kai pritraukia naujų pirkėjų (ji negaus didelės naudos, jeigu interneto pirkėjai bus esami, kurie nebeateis į parduotuvę). Pajamų srautas turėtų būti didesnis, kad pelnas padengtų interneto puslapio kaštus. Bankai susiduria su panašiomis problemomis internetinėje bankininkystėje (bent jau pradiniuose etapuose).
Skiriami septyni rizikos veiksniai : 1. Organizacijos viduje egzistuojančios rizikos: 1.1. Personalas; 1.2. Procesai; 1.3. Technologijos; 1.4. Verslo strategija. 2. Organizacijos išorėje egzistuojančios rizikos: 2.1 Verslo aplinka; 2.2. Įstatyminė sistema; 2.3. Vagys ir nusikaltėliai.
Darbuotojai gali sukelti riziką dėl kompetencijos, drausmės, kultūros, atidumo ir supratimo bei lojalumo firmai (yra galimybė, kad buvęs ar esamas personalo narys apgalvotai gali imtis veiksmų, kurie gali pakenkti įmonės veiklai) trūkumų. Kai įmonė turi sukaupusi informacijos apie savo vartotojus, yra ypatingai svarbu, kad personalas būtų motyvuotas užtikrinti šių duomenų (banko sąskaitas, kreditinių kortelių numerius ir kt.) saugumą. Individualūs finansiniai duomenys privalo būti nepasiekiami kitiems išoriniams internetinės bankininkystės vartotojams. Įmonėms nederėtų siųsti informacijos duomenis apie banko sąskaitas ir kreditines korteles elektroniniu paštu. Siekiant išvengti personalo klaidų, padeda mokymai ir specialios treniravimo programos. RIZIKA: Duomenų sauga; Šmeižiantys elektroniniai laiškai; Antireklama.
Išoriniai rizikos veiksniai: Verslo aplinka.
Ji paremta įstatymais ir poįstatyminių aktų pasikeitimais, kurie yra rizikingi verslui. E verslui įtaką daro trys sritys: 1. Informacinių technologijų tiekimo. Pavyzdžiui, jei įmonės internetinis puslapis yra patalpintas interneto teikėjo serveryje, tai įmonės gaminių reklama ir pardavimai priklauso nuo interneto tiekėjo sugebėjimo užtikrinti paslaugų kokybę. 2. Logistikos. Labai svarbu, kad produktai pasiektų vartotojus nustatytu laiku.