Turbokompresoriai



Varikliai. Turbininių ir dyzelinių variklių parametrų lyginimas. Turbininių ir dyzelinių variklių parametrų lyginimas. Ekonomiškumas. Turbininių ir dyzelinių variklių parametrų lyginimas. Galios didinimo būdai. Keturtakčio ir dvitakčio VDV su dujų turbininiu pripūtimu schemos. Galios didinimo būdai. Galios didinimo būdai. Pripūtimo įrenginio konstrukcija. Galios didinimo būdai. Turbininio pripūtimo agregato priežiūros ypatumai.
Varikliais vadinamos mašinos, kuriose viena iš energijos rūšių (šiluminė, elektros, hidraulinė ir kt.) paverčiama mechaniniu darbu. Šiluminiai varikliai šiluminę energiją paverčia mechaniniu darbu. Jiems priskiriama: garo mašinos, garo ir dujų turbinos, vidaus degimo varikliai.
Laivo energetiniuose įrenginiuose pagrindinių ir pagalbinių variklių funkcijas gali atlikti garo mašinos arba turbinos, dujų turbinos, VDV. Garo mašinos šiuo metu laivuose nebenaudojamos.
Šiuo metu laivyne naudojamos jėgainės su dyzeliniais varikliais, dujų turbinų įrenginiais, garo turbinų įrenginiais ir kombinuotos. Svarbiausi jėgainės parametrai yra jos galingumas, ekonomiškumas, santykinė masė, gabaritai, patikimumas, manevringumas, ekologiniai ir kt. rodikliai. Jėgainės tipas pasirenkamas atsižvelgiant į laivo paskirtį ir tinkamiausią jėgainės parametrų kombinaciją. Šiuo metu populiariausios ir ekonomiškiausios yra dyzelinės laivų jėgainės, ypač naudojančios mažų apsukų dyzelius.
Garo turbinos įrenginiai sunaudoja daugiau kuro, bet yra mažiau reiklūs kuro kokybei, patikimi, turi didesnį motoresursą. Šie įrenginiai paprastai naudojami tanklaiviuose. Dujų turbinos įrenginiai naudojami ten, kur yra svarbūs jų pranašumai – maža santykinė masė, kompaktiškumas, manevringumas, galimybė atlikti greitą remontą keičiant agregatus – tai karo ir greitaeigiai laivai.
Šiluminių variklių efektyvumas (ekonomiškumas) rodo jų gebėjimą kuro šiluminę energiją transformuotiŋ į naudingą mechaninį darbą. Ekonomiškumą paprastai apibūdina specifinis efektyvusis kuro sunaudojimas (be ) arba efektyvus naudingumo koeficientas (ŋe ), kurie yra tarpusavyje susiję – kuo efektyvesnis variklis, tuo didesnis jo n.k., tuo mažiau jis sunaudoja kuro.