Katalizatoriai ir jų veikimas


Įvadas. Katalizatorius. Katalizatorių tipai. Keramikinis katalizatorius. Metalinis katalizatorius. DFP / FAP suodžių filtrai. FAP sistema. DPF sistema. Filtro darbą. DPF/FAP filtro plovimas. Atmintinė po kietųjų dalelių filtro valymo. Išvados. Literatūra.


Katalizatoriaus paskirtis – sumažinti išmetamųjų dujų kenksmingumą. 1979 m. Japonija ir JAV pirmosios sutelkė dėmesį į katalizatorių naudojimą, nes jie panaikina pagrindinius teršalus. Katalizatoriai dabar yra neatsiejama automobilių dalis. Daugumoje šalių katalizatoriai yra privalomi. Dauguma šiuolaikinių automobilių turi trijų dalių katalizatorių. Kiekvienas iš šių komponentų redukuoja vieną išmetamųjų dujų priedą: anglies monoksidą, angliavandenilius ir azoto oksidus. Yra dviejų tipų katalizatoriai: redukuojantys ir oksiduojantys. Abiejų tipų aktyvios medžiagos yra keramika, padengta kelių atomų storio metalo (platinos, rodžio arba paladžio) sluoksniu, turinčiu katalizinių savybių. Šiuolaikiniai katalizatoriai turi cheminio valdymo sistemas su vadinamaisiais lambda zondais, sumontuotais katalizatoriaus korpuse. Jis matuoja deguonies kiekį išmetamosiose dujose. Elektroninis variklio valdymo blokas gauna duomenis iš zondo. Jis pagal gautus duomenis reguliuoja kuro ir oro santykį degiajame mišinyje, leidžiantį kurui degti efektyviau. Katalizatoriai yra veiksmingi tol, kol transporto priemonė nuvažiuoja nuo 150 000 iki 150 000 kilometrų. Po to katalizatorius turi būti pakeistas nauju. Kitas trūkumas – turint katalizatorių, automobilio galia sumažėja 3 5 procentais.

Keraminiai katalizatoriai turi nemažai trūkumų, iš kurių rimčiausias yra jų trapumas. Jei ant karšto katalizatoriaus paviršiaus pateko šalto vandens, jį gali tekti pakeisti. Degimo sistemos problemos yra dar vienas gedimų šaltinis. Jei variklis neužsiveda iš karto, ne visas benzinas sudegs, o kaupsis artimiausioje išmetimo sistemos įduboje. Dažniausiai tai yra katalizatoriuje. Vėliau užkūrus variklį, susikaupę degalai sprogsta ir sunaikina katalizatorių. Nors iš išorės atrodo sveikas ir atlieka savo funkcijas, keraminis katalizatoriaus blokas ilgainiui susidėvi, o susidariusios keramikos dulkės patenka į degimo kamerą. Išmontuojant remontuojamą variklį, cilindruose aptinkama smulkių keramikos šukių. Degimo kameroje kaupiasi keraminės dulkės, todėl cilindrai greičiau susidėvi. Dėl to variklį gali tekti pakeisti anksčiau nei tikėtasi. Tokie netikėtumai gali pasirodyti iš elementų, kurie atrodo visiškai sveiki ir veikiantys.

Dyzeliniuose varikliuose CR (Common Rail) technologija žymiai sumažino suodžių emisiją (CH suodžių daleles). Siekiant aukščiausių aplinkosaugos rezultatų, DPF FAP filtrai buvo sukurti pagal EURO4 / EURO5 standartą. Šio filtro pagalba įmanoma pašalinti iki 95% suodžių išmetamosiose dujose.

PSA Peugeot Citroën grupė buvo viena pirmųjų DPF technologijos įdiegėjų. Tokios FAP sistemos yra sudėtingiausios ir pigiausios. FAP technologijos kainai įtakos turi taurusis metalas (platina). Pirmieji PSA grupės filtrai buvo sukurti 2000 m.

  • Microsoft Word 2504 KB
  • 2022 m.
  • Lietuvių
  • 14 puslapių (1534 žodžiai)
  • Kolegija
  • Laurynas
  • Katalizatoriai ir jų veikimas
    10 - 3 balsai (-ų)
Peržiūrėti darbą
Katalizatoriai ir jų veikimas. (2022 m.). https://www.mokslobaze.lt/katalizatoriai-ir-ju-veikimas.html Peržiūrėta 2025 m. Gegužės 13 d. 08:36
Peržiūrėti darbą
×
75 mokytojai prisijungę laukia tavo klausimo