Miškas ir lietuvis A.Baranausko Anykščių šilelyje



Savo šedevrą – anykščių šilelį – a. Ir 1859 m. Poema prasideda elegiška, raudas primenančia lpoetiškas palyginimais, aliteracijomis, poetas perteikia ne tik nykią nuotaiką, bet visoje poemoje ryškus liaudies žmogaus dvasinio pasaulio ir gamtos ryšys. Panoramiškai apžvelgti metų laikai, epochų kaita, dramatiški istorijos posūkiai. Kaip ryškus džiaugsmo ir šviesos kontrastas išsilieja didžioji kūrinio dalis nuotaikingais liaudies žmogaus prisiminimais apie senovės Lietuvą, ištekines girias: miškan, būdavo, eini – tai net akį veria, / vat taip linksmina dūšią, užu širdies tveria . Dabarties plikiems kalnams priešpastatomas senovės didžių ir gražių girių vaizdas – su jų spalvomis ir kvapais, su jų garsais ir neįprasta tyla. Liaudies žmogus tik ir gali pamatyti tokias margaspalves grybų šeimynas, uogienojus, medžius. Čia viskas sugyvinta, tarsi primena valstiečio neįmantrų gyvenimo būdą: minkštučiukai samanų patalai priglaudžia uogienojus, voveruškų leikelės sarmatlyvai kyšo . Čia ir valstiečio daina apie baravyką – grybų pulKaunyką . Nuo liaudies pasaulėjautos neatskiriami ir medžių vaizdai. Todėl iš Lietuvių liaudies pasakų ir eglės, žalčių karalienės, epušės, ąžuolo, uosio aimana. Čia pat pažodžiui pakartoti Lietuvio mėgiami medžių, krūmų palyginimai: gražūs, artimi žmogui krauju varvantys putinai, krūmai žole barzdoti. Žmogui gamta – ne tik matomieji vaizdai, bet ir sudėtingiausios girios, pievų, laukų kvapai. Jis nuo seno įpratęs gamtoje pastebėti netikėčiausius dalykus, jam gamta yra gyvybės, grožio harmonija. Lietuviui giria savo augalija, kvapais, garsais – tarsi šventovė. Jis sugeba pajusti miško garsų, balsų sąskambį ir džiaugsmingais, ir liūdnais akordais: ai siaudžia garsiai miškas, netil kvepia gardžiai. / siaudžia, užia ir skamba linksmai, dailiai, skardžiai . A. Baranauskas pirmasis mūsų poezijoje prabilo apie liaudies žmogaus sugebėjimą pamatyti gamtos gražumą.
- Microsoft Word 6 KB
- 2011 m.
- 3 puslapiai (706 žodžiai)
- Gimnazija
-