Viduramžių muzika skaidrės


Viduramžių muzika. 2013 metai. Viduramžių pasaulietinė daina. Ilgą laiką viduramžių dainos plito žodine tradicija. Seniausios išlikusios pasaulietinės dainos yra didvyrių giesmės (pranc. Riterių dainos struktūra. Tekstai eiliuoti, visi posmeliai dainuojami viena melodija. Tarp riterių dainų vyravo meilės ir didvyrių dainos. Aukščiausiam ir rafinuočiausiam riterių dainų stiliui atstovauja Provanso trubadūrų poezija. Riterių daina ne. Tarp truverų taip pat esama kilmingų dainių Anglijos karalius Ričardas I Liūtaširdis. Adomas Halietis. Araso dainyno miniatiūra. Garsus dainavimo centras Vokietijoje buvo Tiuringijos landgrafo rezidencija Vartburge. XIII a. truverų ir minezingerių poezija pamažu urbanizavosi (pasidarė liaudiškesnė). Viduramžių daugiabalsė muzika. Pirmieji duomenys apie daugiabalsumą į Vakarų Europą atėjo iš Britanijos (867m. Daugiabalsė muzika iki XIII a. XI amžiuje nuo. Ars nova laikotapiu būdingiausios italų daugiabalsių dainų formos. Madrigalas(tai daina gimtąja. Instrumentinė muzika. Iki XIIIa. vidurio užrašyta muzika visa skirta dainavimui. Viduramžių instumentai. Bažnytiniai vargonai Fidelis Rebekas Arfa Liutnia Psalteriumas Organistrumas Šalmėjus. Liutnia. Žodis Liutnia kilęs iš arabiško instrumento pavadinimo. Rebekas. Rebekas atkeliavo į Europą iš Vidurinių Rytų XII amžiuje. Arfa. Būdingiausias viduramžių gnaibomasis instrumentas buvo arfa. Psalteriumas. Į mūsų kankles panašiu psalteriumu.

Tekstai eiliuoti, visi posmeliai dainuojami viena melodija. Muzika paprastai silabinė, kartais eilutės pabaigoje priduriama melizminė figūra. Pereinant nuo vieno posmo prie kito naudojami improvizaciniai ornamentai ar kitokie pagražinimai. Diapazonas siauras – seksta, galbūt oktava. Dainos daugiausia rašomos pirmąja ir septintąja bei atitinkamomis plagalinėmis dermėmis. Notacija nerodo koks buvo dainų ritmas (dabar jos transkriptuojamos natomis be vertės ir nežymint takto brūkšnių). Kiekviena poetinė eilutė turi savo melodinę sandarą. Variacijos, kontrastai, muzikinių frazių kartojimas lemia didelę formos įvairovę. Daugumoje melodijų prieš pereinant į į laisvą stilių, kartojama pradinė frazė arba didesnis darinys – pvz. a b a b c d e f.

Aukščiausiam ir rafinuočiausiam riterių dainų stiliui atstovauja Provanso trubadūrų poezija. Subtilūs, improvizacinio tipo melodijos pagražinimai rodo maurų užkariautos Ispanijos ir per kryžiaus žygius Europą pasiekusios arabų muzikos įtaką. Truverų ir minezingerių melodijos yra paprastesnės ir liaudiškesnės. Riterių dainas išplatino žemesnio luomo muzikantai, vadinami huglarais, žonglieriais ar menestreliais. Ši klajojanti kompanija sudarė lyg ir profesionalių muzikantų luomą. Geriausieji iš jų patekdavo į riterių palydą ir ten akompanuodavo dainiui. Riterių dainių buvo iš įvairių luomų. Iš pradžių dominavo aristokratijos viršūnė: karaliai, hercogai, grafai, aukštieji dvasininkai, tačiau ryškus talentas į šį meną atvesdavo ir žemesnio luomo žmonių.

Riterių daina ne tik vyrų menas. Kryžiaus žygių metu aukštuomenės gyvenimas gulė ant rūmų damos pečių.

  • MS PowerPoint 218 KB
  • 2014 m.
  • 20 puslapių (1156 žodžiai)
  • Šmikė
  • Viduramžių muzika skaidrės
    9 - 1 balsai (-ų)
Peržiūrėti darbą
Viduramžių muzika skaidrės. (2014 m.). https://www.mokslobaze.lt/viduramziu-muzika-skaidres.html Peržiūrėta 2025 m. Gegužės 13 d. 17:07
×
75 mokytojai prisijungę laukia tavo klausimo