Rinkos pusiausvyra ir nepusiausvyros atvejai



Ekonomikos teorijoje svarbią reikšmę turi bendrosios paklausos ir bendrosios pasiūlos sąvokos, atskleidžiančios visų pirkėjų ir visų pardavėjų elgesį prekių ir paslaugų rinkoje.
Rinkos mechanizmą suprasti padeda pasiūlos ir paklausos modelis. Šio modelio tikslas – nustatyti prekės kainos ir kiekio tarpusavio santykį. Pusiausvyra čia pasiekiama tada, kai nėra prekės kainos ir perkamo ar parduodamo kiekio kitimo tendencijų.
Jei rinkoje yra pusiausvyra, tai prekės kaina tokia, kad prekių kiekis, kurį gamintojai nori parduoti, sutampa su prekės kiekiu, kurį pirkėjai nori pirkti. Esant pusiausvyrai, pirkėjai, norintys įsigyti prekę rinkos kaina, lengvai įgyvendina savo interesus, pardavėjai, norintys parduoti savo prekę šia kaina, nesunkiai suranda šiai prekei pirkėjų.
šio darbo tikslas teoriškai apibrėžti paklausą ir pasiūlą, nurodyti veiksnius dėl kurių šios kreivės kinta, paaiškinti jų sąveiką ir rinkos pusiausvyrą. Praktiškai parodyti kaip susidaro pusiausvyra ir pusiausvyros kainaptarsiu tradicinį požiūrį į pasiūlą ir paklausą. Laikoma, kad gerai veikia laisvoji rinka, vartotojai yra racionalūs galioja laisvas įėjimas į rinką ir pasišalinimas iš jos. Ekonomistai taip pat supaprastina uždavinį teigdami, kad visi kiti faktoriai, veikiantys produktų pardavimų apimtis, išskyrus kainą, nesikeičia. Ekonomistai teigia, kad tai yra teisinga prielaida, kadangi kainos pokyčiai atsiranda greičiau, nei kiti galimi pokyčiai, tokie, kaip pirkėjų skonio pasikeitimas, ekonomikos būsenos pasikeiti paklausa yra pirkėjų noro pirkti produktą greitis. Ekonominė teorija teigia, kad paklausą lemia du faktoriai: skonis ir sugebėjimas nupirkti. Skonis, produkto geidimas, apibūdina norą nupirkti produktą už tam tikrą kainą. Sugebėjimas nupirkti apibūdina tai, kad pirkėjas gali produktą nupirkti tik turėdamas pakankamai turto ar pajamų.
Abu šie paklausos faktoriai priklauso nuo rinkos kainos. Kai produkto kaina yra didelė, paklausa yra maža. Kai kaina yra maža, paklausa yra didelė. Esant mažai kainai, dauguma pirkėjų gali nusipirkti produktą. Tačiau produkto žemomis kainomis pasiūla yra ribojama skonio ir nėra begalinė, net jei kaina pasidaro lygi nuliui. Kainai kylant, tas pats pinigų kiekis yra skiriamas mažesniam produktų kiekiui įsigyti. Kai produkto kaina yra labai didelė, paklausa sumažėja, nes, nors pirkėjai ir norėtų įsigyti produktą, jie negali to padaryti būtent dėl aukštos kainos. Taigi prekės paklausa – norimo kiekio pirkimo priklausomybė nuo kainos. pav.