Mokesčio apskaičiavimo ir sumokėjimo tikrinimas



Įvadas. Mokestinės kontrolės formos. Mokestinio patikrinimo samprata. Mokestinio patikrinimo eiga. Mokestinių tyrimų ir patikrinimų atlikimas. Pranešimo apie mokesčių nepriemoką reikšmė. Išvados. Literatūra.
Dabar taikoma nauja mokesčių administravimo procedūra – mokestinis tyrimas. Jo metu aptiktas klaidas mokesčių inspekcija leidžia per nustatytą laiką ištaisyti ir rekomenduoja būdus, kaip tai galima padaryti. Esmė ta, kad nesiekiama bausti mokesčių mokėtojų, o siekiama, kad visi sumokėtų privalomus mokesčius tiek, kiek priklauso. Tokia mokesčių administratoriaus veikla ir pastangos išspręsti galimas mokesčio mokėtojo problemas bei išvengti nesusipratimų dar iki mokestinio patikrinimo ir nulėmė tai, kad naujajame MAĮ, atsirado naujas skyrius ,,Mokestinis tyrimas“, reglamentuojantis šios procedūros atlikimą. Nepaisant to, kad mokestinis tyrimas yra naujas MAĮ institutas, tokia procedūra faktiškai buvo vykdoma jau seniai, o reglamentavimas atskirame MAĮ skyriuje ją labiau formalizavo ir padarė aiškesnę. Pagal naujojo MAĮ koncepciją, tai ne dar viena mokesčių administratoriui suteikta priemonė trikdyti mokesčių mokėtojo veiklą, o nauja galimybė bendradarbiauti mokesčių mokėtojui ir mokesčių administratoriui, siekiant išvengti tolesnių skaudesnių pasekmių, tokių kaip mokestinis patikrinimas ir mokestinis ginčas. Todėl šis institutas priskiriamas mokesčių administravimą liberalizuojančioms normoms.
- Atlikus mokestinį tyrimą, kai mokesčių mokėtojas nustatytais terminais nepašalina trūkumų arba kai pareigūnas surinks faktų, patvirtinančių, kad buvo bandyta vengti mokesčių, ar keliančių įtarimą, kad mokėtojas gali paslėpti arba sunaikinti mokestiniam tyrimui reikalingus dokumentus, kitaip apsunkinti patikrinimo eigą;
Juridinio asmens likvidavimo arba reorganizavimo (bankroto arba restruktūrizavimo bylos iškėlimo) atveju;
Mokesčių mokėtojui paprašius išduoti pažymą apie atsiskaitymą su biudžetu;
Pagal užsienio valstybės mokesčių administracijos (kompetentingos institucijos) kreipimąsi atliekant mokesčių mokėtojo patikrinimą;
1) pranešimas mokesčių mokėtojui gali būti įteiktas asmeniškai pasirašytinai;
Įsigaliojus MAĮ pakeitimams ir papildymams, atliekami kontrolės veiksmai dar nebuvo įforminami kaip mokestiniai tyrimai. Suvienodinus ataskaitų teikimo tvarką nuo 2005 metų VMI Kontrolės departamentas pradėjo ruošti mokesčių apskaičiavimo ir sumokėjimo kontrolės darbo funkcines ataskaitas.
VMI tikslas – kaip galima daugiau mokestinių patikrinimų pakeisti mokestiniais tyrimais. Tai pažymėjo ir VMI Mokesčių teisės departamento direktorė Vilma Vildžiūnaitė savo straipsnyje publikuotame „Verslo žinios“. Iš visų atliktų mokestinių tyrimų ir patikrinimų mokestiniai tyrimai sudaro daugiau kaip 80%, siekiama, kad ateityje mokestinių tyrimų būtų atliekama dar daugiau, o mokestiniai patikrinimai, kurių metu jau gresia sankcijos, sudarytų tik kelis VMI atliekamų kontrolės veiksmų procentus. Kadangi 2004 metų mokestinės kontrolės veikos laikotarpio duomenų apie atliktus mokestinius tyrimus nepateikta, todėl bus apžvelgti tik 2005 metų ir 2006 metų I pusmečių rezultatai.
Nagrinėjant kontrolės darbuotojams tenkanti darbo krūvį, įvertinta tai, jog 2005 m. į mokesčių apskaičiavimo ir sumokėjimo kontrolės darbą buvo įtraukti ne tik AVMI patikrinimų padalinių, bet ir kitų AVMI padalinių – Atrankos ir PVM kontrolės skyrių, Mokesčių mokėtojų aptarnavimo skyrių ir Gyventojų aptarnavimo tarnybų, Operatyvios kontrolės skyrių – darbuotojai.
Kaip matosi iš pateiktų duomenų, mokesčių mokėtojų kontrolėje mokestiniai tyrimai įsitvirtino ir sudaro ženklią kontrolės dalį. Atlikus pirminius kontrolės veiksmus svarbu juos tinkamai užfiksuoti, bei įvertinti. Ne kiekvienu atveju atlikus mokestinį tyrimą ir nustačius neatitikimų ir/ar trūkumų mokėtojas su jais sutinka ir geranoriškai pašalina. Tyrimas perauga į patikrinimą, mokestinį ginčą, teisminį bylos nagrinėjimą. Todėl reikalinga jau nuo pirmųjų kontrolės veiksmų užtikrinti, kad būtų laikomasi bendrųjų teisės principų, užtikrinti mokėtojų konstitucines teises. Tačiau egzistuojantis teisinis mokestinio tyrimo reglamentavimas (poįstatyminiais teisės aktais) sukuria prielaidų laisvai interpretuoti mokestinio tyrimo turinį, kas savo ruožtu gali sukelti negatyvias pasekmes užtikrinant pagrindines žmogaus teises.
- Microsoft Word 246 KB
- 2016 m.
- Lietuvių
- 18 puslapių (2947 žodžiai)
- Universitetas
- Jurinta
-