Kineziterapijos specialisto vaidmuo sveikatos ugdyme



Kineziterapijos specialisto vaidmuo sveikatos ugdyme. Literatūros šaltiniai.
Greitai besikeičianti sveikatos sistema, kurioje lieka vis mažiau laiko pokalbiui su pacientu, jo ištyrimui ir procedūroms, dažnai palieka pacientą pasimetusį ir patį atsakingą už sėkmingą savo gijimo eigą. Tad kineziterapijos specialistas, turintis sąlyginai artimą kontaktą su pacientu, tampa atsakingu už ne tik medicininę, bet ir socialinę, psichologinę bei edukologinę pagalbą pacientui. Šiuolaikinio paciento edukacijoje esminis kineziterapeuto kaip pedagogo tikslas yra suteikti asmenims ir jų šeimos nariams visą reikalingą informaciją, kuri padėtų patiems, kuo mažiau įtraukiant gydytojus ir kitus medicininės priežiūros komandos narius, „susibendrauti“ su savo liga, išmokti, kaip elgtis kritiniais atvejais, kaip padėti sau jaustis geriau fiziškai ir emociškai bei palengvinti simptomatiką. Taip pat, įvertinus socioekonominius ir kultūrinius aspektus, specialistas turėtų gebėti išmokyti individus technikų ir pratimų, kuriuos šie galėtų laisvai atlikti tiek gydymo įstaigoje, tiek namuose ir kurie sveikatos stiprinimą padarytų efektyvesnį, o kartu atliktų ir prevencinį vaidmenį paciento reabilitacijoje (3). Toks paciento ugdymas padeda praplėsti jo žinias apie savo būklę, geriau suvokti bendrai su reabilitacijos komanda išsikeltus uždavinius ir tikslus bei aktyviau įtraukia asmenį į reabilitacijos procesą.
Jau ir dabar dažnai susiduriame su kineziterapeutų konsultacijomis ir patarimais, skirtais net ir visai sveikiems žmonėms televizijos laidose, žurnalų skiltyse, jų rengiamais viešais seminarais. Pagrindiniai kineziterapijos specialistų visuomenės informavimo tikslai yra ligų ir žalingų įpročių prevencija, sveikos gyvensenos propagavimas (3). Visuomenės švietimas apima ne tik fizinio aktyvumo ir judėjimo naudą, tačiau ir subalansuotos mitybos, tinkamo dienos režimo, miego, darbo aplinkos kokybės ir ergonomiškumo svarbą.